Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Devian op 08 maart 2015 14:18

Hallo iedereen,

Blij dit forum gevonden te hebben, hoop dat er nog hoop is voor mijn palm.

Ik heb een Dracena Drago, deze hebben we vorig jaar aangeschaft en alles leek goed te gaan tot de winter. Ik moet zeggen dat de palm wel wat klappen heeft gehad:
Het kan enorm hard waaien, zo hard dat tuinmeubel letter de sloot in vliegen.
Zo is het ook een aantal keer gebeurd dat de palm is omgewaait, wil deze dan ook in de grond gaan zetten om dit in de toekomst te voorkomen.
Bij het omwaaien knakte soms de lange bladeren, deze haalde ik er dan vanaf zodat ie daar geen energie meer aan kwijt is.
Nu is dat omwaaien weer in de winter gebeurd (had toen folie om de plant gewikkeld ter bescherming), helaas is het omwaaien me pas laat opgevallen (denk dat deze al 5 of max 7 dagen op zijn zij lag). Heel wat bladeren waren geknakt en de ergste heb ik ervan af getrokken.
Ook viel me toen licht schimmel op, d8 dat dit wel verdwijnt maar nu verergerd dit en lijkt de hele palm dood te gaan!!! Het lijkt erop dat de schimmel de bovenkant van de stam zit op te vreten.

Wat kan ik hieraan doen?
Ik wil geen bladen meer trekken, want als ik dat doe is ie straks helemaal kaal...

Heb de foto's in een openbare iclouda album gezet.
https://www.icloud.com/photostream/#A55Uzl7VJuMPg4

Hoop dat iemand ervaring heeft met dit probleem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Sub T op 08 maart 2015 14:35

Ik heb geen ervaring met Dracaena draco, maar dit zijn normaal geen planten om buiten te overwinteren. Ben benieuwd wat de anderen zeggen. Het ziet er in ieder geval niet zo goed uit, ik vermoed koprot en dat de hoofdstam eraan is, maar nogmaals durf er niets concreet van te zeggen.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Devian op 08 maart 2015 14:46

Juist heb ik begrepen dat overwinteren geen probleem zou zijn als ik de palm bescherming geef met bijv folie, ben bang dat het omvallen en langer op zijn zij liggen dit heeft veroorzaak. Ik had ook de bladeren omhoog moeten binden... maarja, als je palm het red heb ik weer wat geleerd voor de volgende winter
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Devian op 08 maart 2015 14:49

Ik heb wat gelezen over alle schimmel verwijderen, schoonborstelen met een tandenborstel en wat schoonmaak alcohol om alle beschimmelde plekken om de boel te disinfecteren.

Ik wacht nog even hiermee tot ik zeker weet dat de palm zelf hier geen schade aan ondervindt.
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Jozef op 08 maart 2015 19:25

Had je je plant direct met folie omwikkeld? Ik heb het vermoeden dat je plant nu ten onder gaat aan schimmel. Bescherm je plant gerust met folie maar niet rechtstreeks, dus een hokje of iets dergelijks eromheen zetten. En ook dan dien je te luchten wanneer mogelijk. Nu heb je vermoedelijk het vocht opgesloten wat weer voor ellende heeft gezorgd.

Op deze manier ben ik mijn eerste Trachycarpus fortunei verloren.

Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Dennis_S op 08 maart 2015 20:18

Helaas, je bent verkeerd voorgelicht. Deze plant moet heel erg droog en niet te koud, minimaal 10 graden, overwinteren. Iets meer kou over een langere periode en je plant geeft het op. De enige manier om m te redden is de plant een warme, droge en zonnige plek te geven en alleen in de zomer in je tuin plaatsern. Rest van het jaar is deze soort beter op zijn plaats in een (licht) verwarmde kas. Vochtige lucht is een accelator voor het verval bij koude.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor ramon van weezep op 08 maart 2015 20:32

volgens mij kunnen die planten helemaal geen vorst verdragen.
ik zet mijn boom elk jaar binnen voor de eerste nachtvorst en komt pas weer buiten als er geen nachtvorst meer wordt verwacht.

in folie wikkelen kan funest zijn voor planten, zoals hierboven staat: een hokje van plastic kan wel maar dan nog heb je iets nodig wat warmte geeft.

wat je nu kan doen is de plant droog houden en enkel de grond licht vochtig houden.
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Devian op 08 maart 2015 20:36

Ik had de folie inderdaad direct om de stam gewikkeld. Leek me lekker warm maar idem, je sluit het vocht ermee op.... Stomme fout.
De plant is veels te groot om naar binnen te brengen, ook veels ze zwaar, dat ding verplaatsen is al heel zwaar met ze 2en. De verkoper (hornbach) zei dat ze kunnen overwinteren.
Als je bij andere verkopers kijk bijv http://exotenhof.com/drakenbloedboom-dracaena-draco zeggen ze ook dat je vanaf 0 graden moet beschermen, grond redelijk droog houden tja, zit nog in pot dus droger kan niet denk ik.
Hier zeggen ze zelf beschermen vanaf -3
http://www.mypalmshop.nl/Dracaena%20draco

Het was een erg dure plant, hoop echt dat ie het red. De schimmel eraf borstelen en ontsmetten met alcohol, heeft dat zin?
Hij staat al op de zonnige kant van de tuin.
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Sharon-vds op 08 maart 2015 20:56

Helaas geen ervaring met Dracaena, maar een tip voor de volgende keer.
Als je van plan bent om een dure plant aan te schaffen, lees je dan eerst goed in, en laat je niet zomaar voorlichten door de bouwmarkt. Vooral de overwintering is een belangrijk aspect om over na te denken voor je wat aanschaft. Nu is het zonde van de plant, maar vooral ook van je geld. Ik hoop voor je dat de plant het gaat redden.

Maar je bent hier op het forum alvast op de goede plek voor info :thumb_up:
Avatar gebruiker
Sharon-vds
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 16 jan 2015 15:48
Woonplaats: Stavenisse
18 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Dennis_S op 08 maart 2015 21:41

Dit is inderdaad een voorbeeld van een exoot die dus best een -3 kan verdragen of van mijn part 0 graden, maar dat moet dan wel in een setting zijn waarin de temperaturen overdag weer stijgen tot 10 graden of meer. Een langere periode in de kou doet deze plant niet goed. Helaas weten de verkopers dat ook niet altijd.

Als ik je plant nog eens goed bekijk denk ik niet dat het al te laat is. Kun je m binnen zetten voor een zonnig raam? Of er tijdelijk een kasje omheen bouwen om een lekkere warme omgeivng voor d eplant t emaken? met de zon er op in deze tijd van het jaar wordt het al snel erg warm in zo'n kasje.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten