Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Devian op 08 maart 2015 21:56

Ik kan de Draco eventueel wel binnen zetten, zal een klus worden maar als dit de redding zal ik ervoor zorgen dat we ruimte gaan maken.

Binnen is het altijd 22 tot 24 graden, kan hij die verschil wel aan zonder problemen?

Ik heb ook een Cycas beetje aan de late kant binnen gezet (rond oktober) en die heeft het ff moeilijk gehad (had hem voordat ie binnenkwam nog een week in de garage gezet om alvast te laten wennen aan wat minder kou), heel wat bladeren vergeeld uitgedroogd (die allemaal eraf gehaald) maar nu lijkt ie weer aan te sterken. We gaven ook teveel water denk ik (om de 2 a 3 dgn), nu verminderd naar 1 keer per week. Heb hem trouwen bij het binnen zetten meteen verpot met een laagje hydrokorrels op bodem, aarde speciaal voor de palm, op de top weer een beetje hydro korrels zodat de kids niet met zand gaan spelen.

Is het verstandig de Draco ook meteen te verpotten? Hydro korrels op de bodem wel een slim idee? Volgens de tuinmarkt was dat verstandig tegen wortelrot.
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor ramon van weezep op 08 maart 2015 22:09

een cycas kan wel wat hebben, je mag hem in de winter wel vrij droog houden. ik zie dat je ook korrels op het potgrond hebt gelegd? dit is niet verstandig, nu kun je niet zien of de potgrond nat of droog is.

ik zou je dracena nu niet verplanten, hij heeft het al moeilijk genoeg.
zorgen dat hij op een lichte plek staat en niet bij een verwarming. hou de grond licht vochtig.
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Dennis_S op 08 maart 2015 22:13

Ik denk dat een beetje warmte de plant in ieder geval goed zal doen. maar zorg dan wel voor een zonnige plek! Wellicht dat er in de warmte een hoop bladeren lelijk gaan worden omdat die nu al beschadigd zijn door de kou, maar dit nog niet echt zichtbaar is. Geen paniek dus, lelijk worden doen die bladeren ook in de loop van de zomer, alleen als ie nu naar binnen gaat, gaat dat veel sneller.

Hydrokorrels is leuk, maar als je pot geen gaten gheeft, helpen hydrokorrels ook niet. Een pot met voldoende gaten heeft geen hydrokorrles nodig. Ook niet om te voorkomen dat er wortels uit de gaten groeien, want dat gebeurt ook met hydrokorrels. verpotten zou ik even mee wachten totdat jhe zeker weet dat er weer wat groei zichtbaar is. Als de groei de komende weken in komt, dan kun je in mei of juni alsnog verpotten. De pot lijkt idd erg klein.

Watergeven is ook zo'n dingetje bij deze plant, maar is vergelijkbaar met cycas. Je mag de plant goed uit laten drogen en dan ineens een flinke plens geven. Altijd vochtig zou ik niet doen, maar wellicht dat de cycaskenners hier een beter advies in kunnen geven. Ik heb er een in de vollegrond gehad, drie jaar, en daar is de grond eigenlijk altijd vochtig. Wel goed doorlatend, maar nooit droog.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Sharon-vds op 08 maart 2015 22:16

Een cycas in pot kan ook wel een beetje vorst hebben hoor, dus oktober is zelfs nog wat vroeg geweest om dit jaar binnen te zetten. Ik denk dat je hem te nat houdt, hier krijgen ze amper water in de winter. Zet je hem warm dan wel af en toe water geven natuurlijk. Te weinig licht kan ook een oorzaak zijn van de gele bladeren.
Avatar gebruiker
Sharon-vds
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 16 jan 2015 15:48
Woonplaats: Stavenisse
18 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Rob op 08 maart 2015 22:23

Hi Devian.

Afgezien van die rare plek ben je er nog genadig afgekomen - met een meer 'normale winter' had ie nu echt al lang op de vaalt gelegen.
Ik denk dat ie wel te redden is. Afgezien van die rare plek ziet ie er verder fraai uit met die typische oranje kleur.
Zie verder voorgaande posts: bij mij is de normale overwintering koel/droog wegzetten (ik heb ner 4 - wel iets kleinere). D. draco kan idd niet tegen vorst en nattigheid vind ie ook niets. Ik vermoed dat zelfs een koude kas hem slecht bekomt.

Nu zou ik ook droog zetten en eerst behandelen tegen schimmels. De zon van deze dagen kan wel eens helpen!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Devian op 08 maart 2015 22:27

ramon van weezep schreef:een cycas kan wel wat hebben, je mag hem in de winter wel vrij droog houden. ik zie dat je ook korrels op het potgrond hebt gelegd? dit is niet verstandig, nu kun je niet zien of de potgrond nat of droog is.

ik zou je dracena nu niet verplanten, hij heeft het al moeilijk genoeg.
zorgen dat hij op een lichte plek staat en niet bij een verwarming. hou de grond licht vochtig.


Net ff gevoeld en de potgrond voelt droog aan, de korrels erop is toch niet schadelijk, maar ik begrijp dat we in de gaten moeten houden of de grond niet TE vochtig is?
Kan de Cycas ook buiten blijven in de winter? Als deze in een pot staat?
De gele bladeren kreeg deze buiten ook al, misschien juist omdat de plek waar hij stond de zon continue schijnt, ik begreep dat deze zich prettiger voelen in een half-schaduw omgeving.

Ook deze cycas heeft door de wind klappen gehad, de hardste zelf (door de wind omgewaaid en van een verhoogde vlonder gevallen, hierdoor 4 tot 5 takken gebroken) alles wat nu buiten staat zal dus ook met zwaren stenen in de bodem verzwaard worden.

De pot van de cyas heeft trouwens geen gaten, vandaar de hydrokorrels zodat het vocht niet in de aarde blijft zitten.

Draco dus toch liever naar binnen? Zal morgen proberen dit te regelen.
Moet ik niets doen met de huidige schimmel die ik zie, eraf borstelen ofzo? Schoonmaken met iets?

Bedankt voor de tips tot nu toe allemaal!
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor erna op 08 maart 2015 22:31

Hallo Devian,

:welkom: op het forum.

Een cycas staat wel degelijk graag in de volle zon. Maar het is absoluut fout om in een pot te planten zonder gaten. Ze zijn nogal gevoelig voor wortelrot.
Misschien de plant toch eens uit de pot halen en de wortels controleren ?

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Devian op 08 maart 2015 22:36

Hoi Erna,

Dat is zou erg jammer zijn, als we de pot moeten vervangen.
Hoe los je dat dan op, een schaaltje onder pot met gaten? Anders loopt natuurlijk een hoop water en/of modder eruit.
Die hydrokorrels op de bodem is toch in principe hetzelfde? Opvangen van overtollig water zonder dat de aarde alles opneemt?
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor erna op 08 maart 2015 22:43

Inderdaad, een schaaltje onder de pot.
Hydrokorrels kunnen ook verzadigd geraken door teveel water. En zoals reeds gezegd, ze houden meer van droogte dan van water. Er staan er hier enkele in de volle grond, en eentje in pot, en deze laatste heeft de ganse winter geen water gekregen ( stond vorstvrij ).

Je moet niet meteen een nieuwe pot halen, maar de plant er eens uithalen om de wortels te controleren.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Eduard op 08 maart 2015 23:29

Hoi een gesloten pot is funest! daar hoort het overtollige water uit te kunnen, zeker als het buiten staat heb je er totaal geen zicht op wat er b.v. met regen nog extra bij komt ;) of een gat boren of een andere pot met eventueel een schotel er onder.
Sommige mensen hebben het weer over het verdragen van een beetje nachtvorst [bij een cycas], als de plant in de volle grond staat zal dat wel meevallen maar bij b.v -2ºC nachtvorst wordt dit gemeten op neushoogte, bedenk dat het dan aan de grond wel tot -5C kan vriezen , staat die dan in pot op de grond bevriest de hele kluit!
En is het einde verhaal :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten