Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor s.janssen op 09 maart 2015 23:13

Investeren in goed gereedschap is sowieso heel belangrijk binnen de hobby :)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Devian op 10 maart 2015 00:54

Bedankt voor alle tips iedereen, dit keer ben ik voorbereid op de volgende winter!
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Devian op 13 maart 2015 22:38

Vraag me af of het goed gaat... moet ik de bladeren die geknakt zijn eraf trekken?
Dat zijn er wel een hoop, 2 hingen vandaag zo slap van de stam dat ik ze maar eraf trok.

Ook is het weer zo, hoe meer bladeren ik eraf trek, hoe smaller de stam daar wordt (als die dus omhoog gaat krijgt ie daar een smallere stam), en dat maakt 'm natuurlijk lelijk...of kan dat later weer bijgroeien?

Schimmel lijkt juist erger te worden?

NA 2 DGN BINNEN:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NA 4 DGN BINNEN

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Alle foto's vind je terug op de album: https://www.icloud.com/photostream/#A55Uzl7VJuMPg4

Ook heb ik een paar foto's geplaatst van de Cycas, weer wordt al beter dus zal 'm naar buiten verplaatsen. Zoals ik eerder had verteld heeft ie het al zwaar gehad, het lijkt beter te gaan alleen soms toch verkleuren bladeren...
En klopt het dat er een nieuwe kroon aankomt? Moet ik iets speciaals doen om ervoor te zorgen dat ie goed groeit, voelt nogal droog aan die kroon (als het een kroon is).
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor draco op 14 maart 2015 02:09

Je kunt het snoeiwerk ook beperken tot het bijpunten van de geknakte en deels verdroogde bladeren. Dan ziet de draco er al wat monterer uit. De variatie in dikte van de stam is niet ongewoon bij Dracaena draco. Of de diameter nog zal toenemen is de vraag. Oudere planten ontwikkelen uiteindelijk een forse stam. Zie de beroemde 1000 jarige in Icod op Tenerife. http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 00904.html
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Devian op 15 maart 2015 15:13

Dat was een goed idee.
Heb hem idem een beetje bijgeknipt, zag toen ook dat een paar bladeren van die vlekjes kregen, ook in het midden, ze zijn nog wel heel en niet geknakt.
Wat ik toen ook zag is dat in het midden een aanmaak van nieuwe bladeren gaande was, die zien er nog goed uit maar gaan die vlekjes op de oude bladeren straks niet verspreiden op de nieuwe bladeren?

Misschien voor de zekerheid eraf knippen, lijkt op een soort schimmelachtige vlekjes
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Devian op 15 maart 2015 15:19

draco schreef:Zie de beroemde 1000 jarige in Icod op Tenerife. http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 00904.html


Op een vakantie op tenerife een paar jaar terug, hadden we een auto gehuurd, in een dagje rij je letterlijk om de hele eiland.
Zag toen op de kaart iets van Dragon Three staan, daar reden we dan meteen langs (denkende aan een boom waar je iets van een draak in terugziet). Aangekomen zagen we niets bijzonders, boom viel totaal niet op. Aan de lokale bevolking vragen waar die ''Drago Three'' was, wezen ze idem naar die boom. :D
Een helse rit langs stijle heuvels voor die boom :D dachten we toen...
Zou trouwens nooit een verband tussen mijn Draco en die boom kunnen zien, zien er totaal anders uit.
Zit trouwens wel een mooi verhaaltje achter die boom, heb mijn boom in ieder geval nooit zien bloeden (rode sap).
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Devian op 20 jul 2021 14:02

Na lange tijd terug, slecht nieuws voor dit topic maar misschien wel het melden waard voor iemand die dezelfde planten pas heeft aangekocht. Beide hebben het helaas niet gered, zowel de cycas als de drago... balen en erg zonde.
Oorzaken: Slecht advies bij Hornbach, teveel water (door misschien slechte drainage), mishandeling van planten door de wind (tuin bestaat uit lagen, en de wind heeft ze vaker omgeslagen, en soms zelf een verdieping (anderhalve meter) lager laten vallen....

Tuin is inmiddels verbeterend met overkapping, wind probleem is er nog maar veel minder nu. Maar het belangrijkste, heb wel wat lesjes geleerd.

Nu wil ik aan de slag met wat palmen die wel winterhard zijn, fortunei en Wagnerianus. Dus voordat ik ga planten hier alles goed doorlopen.
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Dracena drago lijkt dood te gaan :( wat kan ik doen?

Berichtdoor Rob op 20 jul 2021 21:56

:thumb_up: :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten