advies mbt Trachycarpus Wagnerianus (filmpje)

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

advies mbt Trachycarpus Wagnerianus (filmpje)

Berichtdoor Ferdolino op 02 apr 2018 18:33

Goede avond,

Vorig jaar heb ik mijn tuin aangelegd met als sieraad een Trachycarpus Wagnerianus...(zie filmpje, https://youtu.be/xt06xZh_wsE De palm in is in mei 2017 in de grond gegaan.
In de winter een afdakje erboven gedaan.

Tijdens de strenge vorst merkte ik dat de aarde bijna versteend was.
Net de palm beter bekeken en tot mijn schrik merkte ik dat de palm erg los in de aarde zit.
Ook veel pissebedden onderaan de stam. Onderste oude speren kan ik er zo uittrekken en in de kroon lijkt het ook wat donkerder.

Nu ben ik een volledige leek daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.
Is de palm reeds dood of maakt ie nog kans en zo ja, hebben jullie tips vwb verzorging?

Ik hoor het graag!
Laatst bijgewerkt door Ferdolino op 02 apr 2018 21:00, in totaal 1 keer bewerkt.
Ferdolino
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 apr 2018 17:50
1 bedankjes

Re: advies mbt Trachycarpus Wagnerianus (filmpje)

Berichtdoor jaak op 02 apr 2018 19:48

Dag Ferdolino ,hoe lang is die al aangeplant , eind vorig jaar of langer ? misschien kan je Wagnerianus best eens uitgraven om de wortels te bekijken , het zou wel eens kunnen zijn dat je met een kleikluit te maken hebt en dan is het voor een palm moeilijk om nieuwe wortels aan te maken en door te groeien

Groeten , Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: advies mbt Trachycarpus Wagnerianus (filmpje)

Berichtdoor draco op 02 apr 2018 20:41

Het is niet ongewoon dat je de onderste bladvoeten eraf kunt trekken. Dicht boven de grond blijven ze vaak nat waardoor de hechting aan de stam vergaat en loslaat. De beweeglijkheid van de stam baart wel zorgen. Voelt het onderste deel van de stam nog hard en stevig aan?
Trachycarpus heeft geen echte stam, het is een stevige holle buis gevuld met een mergachtige substantie. Als de beschermende mantel beschadigd raakt kan de kern gaan rotten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: advies mbt Trachycarpus Wagnerianus (filmpje)

Berichtdoor Ferdolino op 02 apr 2018 21:04

jaak schreef:Dag Ferdolino ,hoe lang is die al aangeplant , eind vorig jaar of langer ? misschien kan je Wagnerianus best eens uitgraven om de wortels te bekijken , het zou wel eens kunnen zijn dat je met een kleikluit te maken hebt en dan is het voor een palm moeilijk om nieuwe wortels aan te maken en door te groeien

Groeten , Jaak


Hi Jaak,

Allereerst bedankt voor het reageren op mn hulpvraag :thumb_up: .
De palm is in mei de grond in gegaan. Hiervoor heb ik 'palmaarde' van de winkel waar ik de palm gekocht heb gebruikt. Voor de rest is de bak gevuld met tuinaarde.

Als ik ervoor kies hem eruit te halen is het misschien verstandig op dat deel alle tuinaarde te vervangen voor een beter alternatief?
Ferdolino
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 apr 2018 17:50
1 bedankjes

Re: advies mbt Trachycarpus Wagnerianus (filmpje)

Berichtdoor Ferdolino op 02 apr 2018 21:06

draco schreef:Het is niet ongewoon dat je de onderste bladvoeten eraf kunt trekken. Dicht boven de grond blijven ze vaak nat waardoor de hechting aan de stam vergaat en loslaat. De beweeglijkheid van de stam baart wel zorgen. Voelt het onderste deel van de stam nog hard en stevig aan?
Trachycarpus heeft geen echte stam, het is een stevige holle buis gevuld met een mergachtige substantie. Als de beschermende mantel beschadigd raakt kan de kern gaan rotten.


Hi Draco,

Zoals aan eind van het filmpje te zien is voelt het nog wel hard maar klinkt het 'sompig' maar dat strookt dan weer wel met jouw toevoeging dat het een holle buis betreft. Thanks voor de info, weer wat opgestoken
Ferdolino
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 apr 2018 17:50
1 bedankjes

Re: advies mbt Trachycarpus Wagnerianus (filmpje)

Berichtdoor jaak op 02 apr 2018 21:15

Welke grond heb je in je tuin , ik heb klei en leemgrond en daar zijn mijn palmbomen in aangeplant ik heb er wel eerst wat gewone potgrond en compost ruim onder gemengd voor een goede start, misschien kan je dit ook proberen , kijk ook even zoals draco aangeeft of het onderste deel van de stam nog hard en stevig aanvoelt , nog een vraag : is de bak onderaan dicht gemaakt of gewoon tuingrond ?

Groeten , Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: advies mbt Trachycarpus Wagnerianus (filmpje)

Berichtdoor Dennis_S op 02 apr 2018 21:26

Heb je de grond rond je palm dan niet beschermd met wat blad oid? Eenmaal bevroren is de kans groot dat je wortels teveel vorst hebben gehad. Persoonlijk zorg ik er altijd voor dat wortels nooit kunnen bevriezen. Dat kan heel makkelijk door een laag blad of anderszins rond je stamvoet op te werken. Een palm met een vorstvrije voet en wortelgestel is al halverwege een succesvolle overwintering. Persoonlijk denk ik dat de wortels geen langdurige vorst kunnen verdragen, maar er lijken hier en daar wel wat voorbeelden te zijn dat de wortels wel een paar graden zouden kunnen verdragen. Die ervaring heb ik echter niet en dat is dan ook de reden dat ik altijd bescherming rond de kluiten aanbreng. Mogelijk is de kluit te diep, te lang en te koud bevroren geweest en ziet het er niet goed uit voor je palm. Echter, er kan natuurlijk ook een andere oorzaak zijn, maar dat je palm zo is te bewegen is geen goed teken. Ik zou er ook voor kiezen de palm uit te gaven en de kluit eens goed uitspoelen om te zien wat er nu werkelijk aan de hand is. laat het resultaat hier eens zien, want ik ben echt heel benieuwd. En als laatste, de grond beschermen tegen bevriezen is belangrijker dan een dakje, maar beide is natuurlijk de beste bescherming. Een dakje is voor deze soort echter niet altijd nodig.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: advies mbt Trachycarpus Wagnerianus (filmpje)

Berichtdoor Ferdolino op 02 apr 2018 21:40

jaak schreef:Welke grond heb je in je tuin , ik heb klei en leemgrond en daar zijn mijn palmbomen in aangeplant ik heb er wel eerst wat gewone potgrond en compost ruim onder gemengd voor een goede start, misschien kan je dit ook proberen , kijk ook even zoals draco aangeeft of het onderste deel van de stam nog hard en stevig aanvoelt , nog een vraag : is de bak onderaan dicht gemaakt of gewoon tuingrond ?

Groeten , Jaak


De hovenier heeft de bakken destijds gevuld met 'tuinaarde' waarvan ik bij de palm aarde van palmexpert heb toegevoegd. (aarde er daar uit, palmgrond erin). De bakken zijn van onder open.
Ik zit in Rotterdam.. voornamelijk kleigrond. Geen idee hoe het normaal voelt maar zoals gezegd klinkt het sompig alsof je er zo doorheen kan duwen, dit lukt echter niet
Ferdolino
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 apr 2018 17:50
1 bedankjes

Re: advies mbt Trachycarpus Wagnerianus (filmpje)

Berichtdoor Ferdolino op 02 apr 2018 21:44

Dennis_S schreef:Heb je de grond rond je palm dan niet beschermd met wat blad oid? Eenmaal bevroren is de kans groot dat je wortels teveel vorst hebben gehad. Persoonlijk zorg ik er altijd voor dat wortels nooit kunnen bevriezen. Dat kan heel makkelijk door een laag blad of anderszins rond je stamvoet op te werken. Een palm met een vorstvrije voet en wortelgestel is al halverwege een succesvolle overwintering. Persoonlijk denk ik dat de wortels geen langdurige vorst kunnen verdragen, maar er lijken hier en daar wel wat voorbeelden te zijn dat de wortels wel een paar graden zouden kunnen verdragen. Die ervaring heb ik echter niet en dat is dan ook de reden dat ik altijd bescherming rond de kluiten aanbreng. Mogelijk is de kluit te diep, te lang en te koud bevroren geweest en ziet het er niet goed uit voor je palm. Echter, er kan natuurlijk ook een andere oorzaak zijn, maar dat je palm zo is te bewegen is geen goed teken. Ik zou er ook voor kiezen de palm uit te gaven en de kluit eens goed uitspoelen om te zien wat er nu werkelijk aan de hand is. laat het resultaat hier eens zien, want ik ben echt heel benieuwd. En als laatste, de grond beschermen tegen bevriezen is belangrijker dan een dakje, maar beide is natuurlijk de beste bescherming. Een dakje is voor deze soort echter niet altijd nodig.


Hi Dennis,

Dom genoeg heb ik dit niet gedaan omdat mij was verteld dat dit niet nodig was omdat de palm in verhoogde bak staat... later in de winter wel wamtelint neergelegd maar die werd maar een heel klein beetje warm dus of dat zoden aan de dijk heeft gezet, ik weet het niet. ik ga kijken of ik er deze week aan toe kom om em uit te graven. Uiteraard hou ik jullie aangesloten
Ferdolino
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 apr 2018 17:50
1 bedankjes

Re: advies mbt Trachycarpus Wagnerianus (filmpje)

Berichtdoor Dennis_S op 02 apr 2018 21:56

Juist een verhoogde bak is nog veel gevoeliger voor koude dan een lage. Een warmtelint is prima, mits er omheen iets zit wat dat beetje warmte ook vast houdt. Dat kan een simpel stukje noppenfolie zijn of een laag blad afgedekt met plastic om het droog te houden. Maar op de grond is dat eigenlijk niet nodig. De grond bevat zoveel warmte dat een laag blad volstaat om de onderliggende bodem de hele winter vorstvrij te houden!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten