treurende olijfboom :(

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

treurende olijfboom :(

Berichtdoor waterlily op 21 jul 2010 15:02

Hallo,

Goh, ik lijk jullie de voorbije dagen echt met vanalles lastig te vallen, maar ik beloof dat ik na 't vertellen van deze bezorgdheid over mijn olijfboompje er echt wel even mee ophoud! ;)

In 2006 kocht ik in Frankrijk een heeeeel klein olijfboompje. Ondertussen is hij echt al wel flink gegroeid! Maar... hij staat er altijd zo treurig bij!! Eigenlijk is 't al elk jaar 't zelfde geweest. Wanneer ik in een tuincentrum kom, hebben die vaak van die prachtige/volle boompjes... en de mijne is zo niet...

Dit zie ik:
1) Hij krijgt elk jaar nieuwe blaadjes, nu ook. Sommige van die nieuwe blaadjes buigen om. Ze staan ineens krom en soms wordt de plaats van die kromming bruin.

2) Hij heeft dus nog nooit een mooie volle bos blaadjes gehad, nee, hij blijft zo "kaal".

3) Nu heeft hij ook weer 2 kleine takjes die helemaal dor worden en de blaadjes natuurlijk bruin.

Dit doe ik:
Hij overwintert telkens binnen. Hij wordt elk jaar verpot in kuipplantenpotgrond (met wat lavakorrels en hydrokorrels in). Ik probeer hem niet te veel water te geven. Eind juni heb ik hem meststoffen (korrels) voor mediterraanse planten gegeven. Sinds juli krijgt hij ook af en toe vloeibare meststoffen, speciaal voor olijven en vijgen.

Is hij ziek? Doe ik dingen verkeerd? Wat kan ik doen opdat mijn boompje er beter zou uitzien? (Ik moet bekennen dat hij een beetje mijn lieverdje is! :) )

Hieronder enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nogmaals veel dank bij voorbaat hoor!!!!

Kristien
waterlily
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 jul 2010 20:12
Woonplaats: Laakdal
0 bedankjes

Re: treurende olijfboom :(

Berichtdoor plantinjetuin op 21 jul 2010 17:15

waar om ie dr niet zo best uit ziet weet ik niet maar voor een vollere bos/ meer vertakkingen zul je zo nu en dan een beetje moetten snoeien...
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes

Re: treurende olijfboom :(

Berichtdoor waterlily op 22 jul 2010 13:18

Hoi,

Goh, ik probeer 'm heel bewust net niet te snoeien... :) Ik wil dat hij die grillige vorm van zo'n echte Franse olijfboom behoudt. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van die mooi rond geknipte kopjes.

Groetje,

Kristien
waterlily
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 jul 2010 20:12
Woonplaats: Laakdal
0 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten