Beaucarnea gevonden bij vuilnis heeft EHBO nodig.

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Beaucarnea gevonden bij vuilnis heeft EHBO nodig.

Berichtdoor Optimus2000 op 28 mei 2021 13:51

Beste Palmvrienden,

Na al eerder met hulp van de kennis van dit forum een andere plant "gered" te hebben kon ik het niet weerstaan ook deze Beaucarnea van de vuilnis te redden.


https://app.box.com/s/amtdh4b231bfs6tjibnsfxkms2was3no
https://app.box.com/s/p13s900xndatnfxwuv0ou7drdobkvoar
https://app.box.com/s/h5mf6lugpuuw28msxggh6v1egxtaldes


Hij ziet er super zielig uit en is van zijn pot/schaal berooft voordat ik hem in de bakfiets kon laden.
Hij heeft in een schaal van 50 cm rond gestaan.
Maar wat een stam, echt indrukwekkend.
De aarde is best vochtig maar de stam lijkt overal wel hard en niet rot.

Hoe kan ik dit het beste aanvliegen?
Eerst natuurlijk een geschikte (tijdelijke) pot vinden.
Dacht zelf een kunststof plantenschaal.

Kan het uberhaupt kwaad dat hij nu even zonder pot staat of drogen de wortels dan teveel uit?
Misschien is het juist goed om hem een beetje te laten drogen?

En dan? Moet ik nog iets aan de stam doen om hier weer een mooie florisante plant uit te laten groeien?

Alle tips zijn welkom.


Hartelijke groet,

Bob
Optimus2000
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 mei 2021 12:49
0 bedankjes

Re: Beaucarnea gevonden bij vuilnis heeft EHBO nodig.

Berichtdoor Eduard op 28 mei 2021 14:46

Hoi Bob , bof je maar even met zo'n vond's :!:

Die is heel wat jaartjes oud en verkeerd verzorgd, de plant maak je kapot door hem te nat te houden, hier krijgt mijn exemplaar nu 40jaar oud een keer in de maand 2 l water de grond mag daarna totaal uitdrogen dat moet ook anders gaan de wortels rotten! ik hield mijn exemplaar vroeger ook te nat en heb hem zo'n 12 jaar geleden onderworpen na wat verdieping in de soort aan een goede renovatie beurt alle blad eraf en de wortels wat slecht waren er af geknipt en daarna boven op een licht vochtig goed doorlatend grondmengsel gezet, het rest water moet kunnen weglopen in een schotel de stam houd vocht vast en is de waterbuffer voor de plant, de plant was na een maand weer compleet geworteld, ik laat nog een foto zien van een blije Beaucarea,
Afbeelding

Nu staat die zonder schotel omdat ik precies weet hoeveel water te geven! rode zinke bak rond90 met veel aarde, voorheen stond die ook in een platte brede pot met schotel, succes ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Beaucarnea gevonden bij vuilnis heeft EHBO nodig.

Berichtdoor Optimus2000 op 30 mei 2021 10:44

Dag Eduard,

Bedankt voor je reactie en wat een prachtig exemplaar heb je daar staan!
Ik hoop dat deze kale stam die ik heb uiteindelijk een soortgelijk uiterlijk krijgt.

Ik vraag mij echter nog een aantal dingen af.

Wat is de handelswijze in het oplappen van deze Beaucarnea?
Ik denk zelf aan de volgende dingen die ik zou kunnen doen.
De eventueel aanwezige wortelrot verwijderen en eventueel wortels trimmenen en verpotten in verse aarde?
De stam afzagen maar waar?
De groene uitloper wel of niet laten zitten? Misschien vind er dan nog enige fotosynthese plaats om de wortels te laten groeien, of is dit niet nodig?

Aangezien de plant duidelijk onder stress staat... vraag ik mij af wat te doen en waarmee te beginnen zodat ik de plant niet per ongeluk alsnog om zeep help.

Wie kan mij daarin adviseren?

Groeten,

Bob
Optimus2000
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 mei 2021 12:49
0 bedankjes

Re: Beaucarnea gevonden bij vuilnis heeft EHBO nodig.

Berichtdoor Eduard op 30 mei 2021 11:47

Hoi Bob, de plant draai je niet vlug om zeep in mijn geval heb ik bij de renovatie alle wortels verwijderd dus een kale onderstomp op de verse ligt vochtige grond gezet door het gewicht maakt de knol genoeg contact met de aarde en na een maand was die opnieuw geworteld, de stam zou ik net onder de verspringende uitgroei afzagen en afdekken met een [isolerende hars] deze loopt dan weer opnieuw uit op verschillende plekken, heb foto's van een exemplaar in mijn kas met hagedissen [wateragamen] waar ik dat ook gedaan heb,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op een gegeven moment kwamen de dieren weer in de kas en moest ik de nieuwe uitgroei beschermen tegen het afbreken maar volop groei dit proces duurt enkele maanden!
Afbeelding

Maar niet ongerust zijn! Het leven van de plant wordt geregeld vanuit de knol en die kan volgens mij rustig een jaar zonder groen of wortels overleven ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Beaucarnea gevonden bij vuilnis heeft EHBO nodig.

Berichtdoor Optimus2000 op 30 mei 2021 19:42

Dag Eduard,

Wederom bedankt voor je reactie.
Ik ga er mee aan de slag!

Groet,

Bob
Optimus2000
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 mei 2021 12:49
0 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten