Vijg met spint,..blijken rupsen te zijn (off.t roodborstje)

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Vijg met spint,..blijken rupsen te zijn (off.t roodborstje)

Berichtdoor PalmPat op 18 jun 2021 10:02

Beste Palmvrienden (of "vijgenvrienden" :D ),

Heb ik... of eigenlijk; heeft mijn vijg last van spint?
Ik heb er geen ervaring mee, maar voor zover ik het kan beoordelen (na wat speurwerk) is het idd spint. O.a. een vijg (herstellende van de strenge winter) zou extra gevoelig zijn, vooral bij hoge (30+) temperaturen, wat het nu dus is.

Het zijn wat suikerspin-achtige nestjes met beestjes die vooral in het jonge/nieuwe blad zitten én het blad laten krullen en aantasten, zie foto's...
Ik zag dat een naburige Phoenix ook al wat sporen.

Mijn vraag, is het daadwerkelijk spint én wat is dan de beste bestrijding?
Kan ik dit het beste aanpakken met de "zeep/spiritus oplossing",.. kan ik het misschien toch beter aanpakken met een (biologisch) bestrijdingsmiddel, bv Promanal-R o.i.d. (zijn de vijgen dan later nog gewoon veilig eetbaar) of moet ik het misschien nog drastischer aanpakken?

IMG_6398.JPG
IMG_6398.JPG (588.78 KiB) 5167 keer bekeken


IMG_6399.JPG
IMG_6399.JPG (561.38 KiB) 5167 keer bekeken


IMG_6400.JPG
IMG_6400.JPG (671 KiB) 5167 keer bekeken


IMG_6401.JPG
IMG_6401.JPG (686.64 KiB) 5167 keer bekeken


IMG_6402.JPG
IMG_6402.JPG (581.16 KiB) 5167 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door PalmPat op 22 jun 2021 21:57, in totaal 2 keer bewerkt.
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 358
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Vijg met spint? en nu?

Berichtdoor draco op 18 jun 2021 10:16