Vijg met spint,..blijken rupsen te zijn (off.t roodborstje)

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Vijg met spint,..blijken rupsen te zijn (off.t roodborstje)

Berichtdoor PalmPat op 18 jun 2021 10:02

Beste Palmvrienden (of "vijgenvrienden" :D ),

Heb ik... of eigenlijk; heeft mijn vijg last van spint?
Ik heb er geen ervaring mee, maar voor zover ik het kan beoordelen (na wat speurwerk) is het idd spint. O.a. een vijg (herstellende van de strenge winter) zou extra gevoelig zijn, vooral bij hoge (30+) temperaturen, wat het nu dus is.

Het zijn wat suikerspin-achtige nestjes met beestjes die vooral in het jonge/nieuwe blad zitten én het blad laten krullen en aantasten, zie foto's...
Ik zag dat een naburige Phoenix ook al wat sporen.

Mijn vraag, is het daadwerkelijk spint én wat is dan de beste bestrijding?
Kan ik dit het beste aanpakken met de "zeep/spiritus oplossing",.. kan ik het misschien toch beter aanpakken met een (biologisch) bestrijdingsmiddel, bv Promanal-R o.i.d. (zijn de vijgen dan later nog gewoon veilig eetbaar) of moet ik het misschien nog drastischer aanpakken?

IMG_6398.JPG
IMG_6398.JPG (588.78 KiB) 5167 keer bekeken


IMG_6399.JPG
IMG_6399.JPG (561.38 KiB) 5167 keer bekeken


IMG_6400.JPG
IMG_6400.JPG (671 KiB) 5167 keer bekeken


IMG_6401.JPG
IMG_6401.JPG (686.64 KiB) 5167 keer bekeken


IMG_6402.JPG
IMG_6402.JPG (581.16 KiB) 5167 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door PalmPat op 22 jun 2021 21:57, in totaal 2 keer bewerkt.
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 358
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Vijg met spint? en nu?

Berichtdoor draco op 18 jun 2021 10:16

Spint zit meestal aan de onderzijde van het blad. Dit lijkt mij meer het werk van rupsen? Zwarte spikkels - uitwerpselen. De rupsen zijn vermoedelijk door vogels opgepikt. Heb je in het opgekrulde blad gekeken?
Eventueel aangetroffen rupsen handmatig verwijderen. Voor rupsen is er een biologische strijdmiddel met Bacillus thuringiensis maar dat is onnodig bij kleine aantallen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Vijg met spint? en nu?

Berichtdoor PalmPat op 18 jun 2021 10:40

@draco,

Dank voor de snelle reactie!
Ik ben gelijk weer op onderzoek gegaan, dus trapje gepakt, leesbril op, fototoestel erbij en zoeken maar...

Je hebt het volgens mij bij het juiste eind! :thumb_up:
Ik heb wat blaadjes ontrold en met een stokje de "suikerspin" weggehaald. Het resultaat:

IMG_6403.JPG
IMG_6403.JPG (734.68 KiB) 5160 keer bekeken

IMG_6405.JPG
IMG_6405.JPG (530.24 KiB) 5160 keer bekeken


Moet ik hier iets mee? m.a.w. heb ik te maken met een schadelijke allesvreter die ik moet gaan aanpakken... óf is het gewoon een kwestie van, ach, laat gaan, komt goed, ze zullen wat vreten en de plant/boom zal er ff wat minder uitzien, maar dat zal zich herstellen en die rupsjes worden mooie vlindertjes?
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 358
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Vijg met spint? (blijken rupsen te zijn) en nu?

Berichtdoor draco op 18 jun 2021 11:52

Het beetje vraatschade overleeft je vijg wel. Bestrijding is verder niet nodig. Houdt 't in de gaten en hang een vogelhuis in de tuin. Kool- en pimpelmezen zijn dol op rupsen en zonnepitten. In het dorp hangen mezenkasten ter bestrijding van de eikenprocessierups.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Vijg met spint? (blijken rupsen te zijn) en nu?

Berichtdoor PalmPat op 18 jun 2021 12:03

Ben ik aan het zoeken naar het juiste bestrijdingsmiddel, ben ik door alle info toch weer aan de twijfel gebracht... Zijn het rupsen of zijn het larven van de bladwesp (deze lijken op rupsen)

Na veel getwijfel en ge-google toch uitgekomen op rupsen (van een vlinder/mot). Inmiddels veel gelezen en foto's vergeleken/bekeken van de beestjes, (b)lijkt het te handelen om de "vijgenskeletteermot". Een erg logische uitkomst, daar immers juist mijn vijgenboom onder zit. De naam van het beestje belooft niet veel goeds, ik zal dus toch maar voor bestrijding moeten gaan met de juiste ingrediënten (pyrethrum) tegen deze rupsen.

vijgenskeletteermot:
Microvlinder uit het mediterrane gebied die zich dus ook al voortplant en aan een opmars bezig is in Nederland (sinds 2014)
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 358
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Vijg met spint? (blijken rupsen te zijn) en nu?

Berichtdoor PalmPat op 18 jun 2021 12:21

@Draco,

Zie nu je nieuwe bijdrage pas, was zelf ook weer met nieuwe (bovenstaande) reactie bezig...

Vogelhuisjes (specifiek mezenkasten) heb ik al zoveel mogelijk geplaatst, daar we in/tegen het bos aan wonen met veel eiken (en dus eikenprocessierupsen) ... alle door mij geplaatste kastjes waren ook nog eens daadwerkelijk bezet met nestjes (pimpel- maar vooral koolmezen)... ik lok er zoveel mogelijk (ook met meerdere vogeldrinkplaatsen), er zitten er inmiddels zo veel, dat vele vogels zelfs ietwat tam beginnen te worden. Het is hier inmiddels een gewoonte dat mussen, mezen, merel en roodborstje zelfs met regelmaat binnen lopen (als de schuifpui open staat). Roodborstje is hier inmiddels zelfs echt hand-tam. Die komt als ik fluit en pakt een kruimel of wormpje uit mijn hand.

Nu moet ik ze nog ff opmerkzaam maken dat ik met die vijgenskeletteermot zit :mrgreen:
(overigens hetzelfde probleem als de afgelopen buxusmottenplaag die we gehad hebben...)
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 358
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Vijg met spint? (blijken rupsen te zijn) en nu?

Berichtdoor Greener op 20 jun 2021 22:08

Vijgenskeletteermot.

Pas een paar jaar in Nederland.
Komen vanuit het gebied Middellandse Zee.
Kunnen géén kwaad alleen het uiterlijk van je blad gaat naar de maan.
Heb er zelfs sinds een jaar of drie last van.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Vijg met spint? (blijken rupsen te zijn) en nu?

Berichtdoor PalmPat op 21 jun 2021 14:03

Ja, de bladeren worden er niet mooier op :evil: ...

Alvorens ik de beestjes echt met middelen wil gaan bestrijden, heb ik nu eerst geprobeerd om ze handmatig te verwijderen. Alle bladeren waar ik de mot (rups) op heb gevonden en/of sporen daarvan heb geconstateerd, heb ik of verwijderd en/of ik heb ze zoveel mogelijk schoongeveegd. Het heeft me een tijdje (en wat halsbrekende toeren) gekost, maar voor nu lijkt de vijg op het oog vrij (!?) te zijn van die vervelende rupsjes. Nu even afwachten of ik ze echt allemaal gehad heb en of de mot toch weer terug gaat komen...

Ondertussen train ik mijn roodborstje om te gaan jagen op de vijgenskeletteermot :mrgreen:


rb.jpg
rb.jpg (642.15 KiB) 5062 keer bekeken
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 358
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Vijg met spint? (blijken rupsen te zijn) en nu?

Berichtdoor Rob op 21 jun 2021 15:27

coolste foto van 2021 :applaus: :applaus:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Vijg met spint? (blijken rupsen te zijn) en nu?

Berichtdoor PalmPat op 21 jun 2021 16:54

Haha, dank je Rob!

Tja, het is niet echt on-topic,... zelf erg :off_topic: maar het is gewoon zo'n gaaf vogeltje deze... Echt, gisteren met vaderdag de gehele dag lekker buiten gezeten met bezoek, het roodborstje ("roofborstje") heeft er het grootste gedeelte van de dag gewoon bij gezeten... Hij kwam steeds vanalles halen (stelen), chips, pinda's, taartkruimels etc etc. hij pakte zich wat ie wilde hebben en vloog vervolgens maar heen en weer naar zijn (inmiddels 2e) nest. Het beestje liep/vloog gewoon tussen ons allen (en de honden) door. Deze clown heeft ons kostelijk vermaakt met zijn kuren, we hebben heel wat leuke, grappige foto's en filmpjes kunnen schieten.

rb2.jpg
rb2.jpg (587.41 KiB) 5052 keer bekeken
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 358
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten