4 palmbomen in de tuin met bruin / zwarte vlekken op blad

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

4 palmbomen in de tuin met bruin / zwarte vlekken op blad

Berichtdoor RKist op 29 jun 2021 16:55

Beste Palm Liefhebbers,

Ik wil via deze weg vragen om jullie raad.
Sinds vorig jaar heb ik 4 grote palm bomen in de tuin van ongeveer 2,50 meter die ik heb kunnen overnemen van een goede kameraad van me omdat die ging verhuizen.

Nu zagen ze vorig jaar er enigzins mooi groen uit, maar ik heb het idee dat het achteruit is het gaan ondanks ik hard me best ben het doen om ze mooi groen te krijgen en te houden maar ik heb het idee dat ik iets niet goed doe, ze zijn voor de winter omgepot in grote potten en heb hier ook gaten onderin zodat het water goed kan weglopen.

Ik heb ze in de winter proberen in te pakken met boomjassen en verder geef ik ze ook voeding.
Vandaag heb ik voor de zekerheid ook een 'X4-Life 4in1 bodemtester besteld + een fertometer' om alle waardes goed in beeld te krijgen.

Ik geef de palmen ongeveer om de 2 dagen ongeveer 10 liter water per pot met voeding (vloeibaar), de korrels geef ik ze bijna niet.

Maar toch wil het niet helemaal lukken omdat ik op 2 palmen zwarte vlekken zie op het blad en uiteindes waarvan daarnaast 1 palm ook heel moeilijk groeit, ik krijg het bijna niet voor elkaar en zou jullie daarom willen vragen wat ik verkeerd doe en wat ik eventueel zou moeten doen om alle palmen mooi groen te krijgen en te houden.

Bij de andere 2 palmen ziet het blad er wel goed uit maar ik weet niet of ik iets over het hoofd zie, ik ben al 2 weken aan het zoeken en het zoeken op internet maar kom er maar niet achter.
Misschien dat ik iets anders moet toevoegen of dat er iets anders aan de hand is, ik heb echt geen idee..

De stengels zitten wel goed in de stam daar heb ik even aan gevoeld of die er stevig inzitten.

Ik heb van de palmen en de voeding foto's gemaakt die staan hier onder het bericht.
Ik hoop van jullie graag een reactie te krijgen, alvast bedankt!
Bijlagen
foto1.jpg
Dit is de eerste palm die heeft aan de uiteindes geel / donkerbruine uiteindes
foto1.jpg (155.44 KiB) 2152 keer bekeken
foto2.jpg
Dit is de 2e palm die een lichte vorm van bruine uiteindes heeft
foto2.jpg (202.14 KiB) 2152 keer bekeken
foto3.jpg
Dit is de 3e palm die het naar mijn mening goed doet
foto3.jpg (200.55 KiB) 2152 keer bekeken
foto 4a.jpg
Dit is de 4e palm waar ik me toch echt zorgen om maak, omdat die bruin blad heeft met zwarte vlekken om het blad maar wel een groene stengel heeft uit de stam
foto 4a.jpg (164.48 KiB) 2152 keer bekeken
foto 4b.jpg
Dit is een foto van ook de 4e palm maar dan van wat dichter bij om het goed te kunnen zien wat ik bedoel
foto 4b.jpg (161.67 KiB) 2152 keer bekeken
voeding vloeibaar 1.jpg
Dit is de palm voeding die ik om de 2 a 3 dagen toevoeg bij het water (op advies van aveve winkel)
voeding vloeibaar 1.jpg (84.03 KiB) 2152 keer bekeken
mest korrels .jpg
Dit zijn de mest korrels die ik heb besteld op bol.com maar er staat 1 gr per liter water toevoegen, maar ik twijfel heel erg of dit wel helpt bij die grote potten, daarom voeg ik voornamelijk vloeibaar toe
mest korrels .jpg (40.01 KiB) 2152 keer bekeken
RKist
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 29 jun 2021 16:04
0 bedankjes

Re: 4 palmbomen in de tuin met bruin / zwarte vlekken op bla

Berichtdoor Rob op 30 jun 2021 00:17

Beste Rkist,

Alleeerst welkom op het forum!
Een erg goede beschrijving en foto's.
Allereerste: stoppen met voeding. Deze palmen hebben duidelijk last van stress, en voeding is niet nodig als er nauwelijks groei is. Sterker nog: het leidt met meer stress.
(de voeding op de laatste foto is overigens wel een goede, maar alleen dan als de palm groeit!)
Ze zij wel te redden, maar het kan een langere adem zijn. Palm 4 ziet er erg beroerd uit, de andere 3 lijken er minder erg aan toe.
Er is echter duidelijk iets mis met groei (geknepen blad, nul groei) en de oorzaak moet gezocht worden in de wortels.

Wat zit er in die potten als substraat? Zit er iets onder die nutteloze kleikorrels? Als die hele bak uit kleikorrels bestaat, dan is dat sowieso de oorzaak...

Ik kan niet in die potten zien, maar ik zou er wsl voor kiezen om die palmen zsm opnieuw op te potten. Goede kwaliteit grond, GEEN kleikorrels. Afwatering in bodem contoleren (of ie niet verstopt zit!), en tegelijk de wortels inspecteren.

Mocht je ze ooit in volle grond willen zetten, dan zou dat zelfs nu ook kunnen...ook beter voor de winter.

PS: Bij dit soort winters (ligt eraan waar je zit) zou ik palmen in pot altijd binnenhalen,zelfs Trachycarpus.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: 4 palmbomen in de tuin met bruin / zwarte vlekken op bla

Berichtdoor draco op 30 jun 2021 00:41

Volgens mij geef je te veel voeding met om de 2 dagen 10 liter. Mijn palmen krijgen in het groeiseizoen 1 x maand oplosmest in een standaard dosering met een ec van ± 2000 µS/cm. Overbemesting verhindert de wateropname door een te hoge zoutconcentratie. Als alternatief voor vloeibare mest zijn er korrels die de voeding geleidelijk afgeven gedurende het seizoen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: 4 palmbomen in de tuin met bruin / zwarte vlekken op bla

Berichtdoor RKist op 30 jun 2021 09:55

Bedankt voor de reacties!

Ik zie nu net de berichten pas op het forum!
Op dit moment zal ik stoppen met voeding geven tot dat ze weer beginnen te groeien.

Het eruit halen lijkt me een hele klus waar ik bang ben om de wortels te beschadigen, ze zijn enorm zwaar, vorig jaar heb ik de potten in universele potgrond gezet en de potten zijn nu helemaal gevuld met grond waardoor ze er bijna niet uit te halen zijn, ik ben er later pas achter gekomen dat die kleikorrels eigenlijk onder door de grond gemend moesten worden, er zitten 5 gaten in de onderkant, ik zie wel dat als het geregend heeft of water heeft gekregen dat het er onder uit loopt wat teveel is maar ik denk dat ze om een een of andere reden inderdaad gestresst zijn.

Ik ben even het denken hoe ik dit het beste kan aanpakken, juist omdat ze zo zwaar zijn,
maar ik heb het vermoeden dat het probleem inderdaad ergens bevind bij de wortels, daar was ik al bang voor.

Met de voeding betreft, zal ik voeding op foto 2 pas weer gaan voeden als ze ook daadwerkelijk verder gaan groeien, ik was eerst het denken om palm booster te bestellen maar als ik al hoor dat ze zo gestresst zijn, doe ik dat voorlopig maar liever niet, ik ben al een hele poos enorm me best het doen om de palm er weer boven op te krijgen.

Moeten alle wortels van ze alle 4 worden nagekeken?
De korrels liggen er bovenop om het mooier te laten uitzien en om het water beter vast te houden, de potten zelf zijn 67cm hoog en 77 cm doorsnede.

Ik ben blij als ze gered zijn want het zit me niet echt lekker.
Ik kom zelf uit Landgraaf in Zuid-Limburg, in de winter zou ik ze heel erg graag naar binnen willen halen maar die mogelijkheid heb ik helaas niet, misschien is het verstandig om nog meer maatregelen te nemen bij de volgende winter om misschien met lichtslangen te gaan werken en in te pakken met juten.
RKist
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 29 jun 2021 16:04
0 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten