Trachycarpus te droog of te nat?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Trachycarpus te droog of te nat?

Berichtdoor PeterHoofddorp op 31 aug 2021 20:54

Trachycarpus fortunei, staat in de volle grond. Stam 1 meter. Geplant in maart 2021.
Met zwaarbewortelde kluit in de grond geplaatst. Niet losgemaakt.
Heeft al enkele jaren bij mij in pot op het terras gestaan.
Groeit nu met veel enthousiasme, sinds maart al 5 nieuwe bladeren ofzo.

Als de 'vingers' van de bladeren samenknijpen, vooral de nieuwste bladeren, en er verschijnen dorre puntjes aan de uiteinden van de oudere bladeren, zou dat kunnen beduiden teveel of te weinig water? Zelfs nu met de vele buien giet ik nog regelmatig als de grond wat droog aanvoelt. Ik hou de grond altijd vochtig, zeg maar.
Eerder in deze zomer zag ik de speren best wel flink uitgroeien voor het blad zich ontvouwde, met flinke bladstelen, tot ruim in de kroon of erboven. Nu bemerk ik dat de bladeren eerder ontvouwen, bladstelen nog helemaal binnenin, en blad net boven het punt waar bladeren verschijnen/de groeipunt.

Iemand een idee? Te weinig water? Te veel water?
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Trachycarpus te droog of te nat?

Berichtdoor draco op 01 sep 2021 00:06

Het knijpen van de bladslippen wijst op watergebrek. Te weinig water is op te lossen. Teveel water kan betekenen dat de wortels het niet (meer) goed kunnen opnemen en mogelijk aangetast zijn? In een normale zomer geef je een kuipplant niet snel teveel water als de aarde licht van kleur is en droog aanvoelt. Als het water eronderuit wegloopt geef je genoeg.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus te droog of te nat?

Berichtdoor Rob op 01 sep 2021 22:03

Peter,
Klinkt idd als te weinig. Niet dat de grond te droog is, maar het niet opnemen van het water.
Ik denk dat ie meer bezig is met wortelgroei, de groei zal daardoor wsl tijdelijk ff afnemen.
Hij moet gewoon eerst aanpassen in volle grond - ik heb palmen gezien die er meer dan 1 jaar over deden, en die halve uitgroei is imo een typisch symptoom van palm in de aanpassing.


Laten staan, blijven wateren zodat de grond iig vochtig blijft.
Met de koudere periode voor de boeg neemt ook de behoefte voor water al af.
Eventueel beschermen mocht de winter serieus worden!
:thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Trachycarpus te droog of te nat?

Berichtdoor PeterHoofddorp op 01 sep 2021 22:35

Ja, dacht hetzelfde.
de anderen groeien als gekken. Ene nieuwe blad na de andere, welliswaar ook zelfde tijd geplant, een duidelijk verschil. Zelfs de wagnerianus en princeps groeien erg goed.
Alleen de kleine Trachycarpus waarvan niet bekend wat het nu eigenlijk is, idioot grote bladeren, blauw met zilver aan onderzijde doet nog helemaal niets. Echt bijna niets. Maar deze had ook bijna geen wortels toen ik m plantte. Die is dus druk met wortels maken. Als dat eenmaal gaat groeien moet het erg mooi worden , verwacht ik.

Ik blijf wateren als dat nodig is. Ik hou ze in de gaten.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten