Stamrot musa 'Dwarf Cavendish'

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Stamrot musa 'Dwarf Cavendish'

Berichtdoor Nody op 31 dec 2021 10:43

Sinds 4,5 jaar heb ik deze mooie bananenplant in huis. Heeft zelfs een verhuizing overleefd. Alle donkere stookwinters goed overleefd. Nu kreeg ik dit najaar het idee om hem 'af te pellen'. Voornamelijk waren het uitgedroogde bladstengels, maar ook een paar halfrotte natte stelen eraf gehaald tot het 'vitale gedeelte'. Aan de onderkant ondekte ik een soort basisgedeelte en heb daar niks aan gedaan. Een paar weken terug heb ik hem een mooie nieuwe grote pot gegeven. Toen kreeg hij ineens voor het eerst zijscheuten. Heel leuk! So far so good.
Maar nu heb ik sinds kort ontdekt dat hij scheef ging staan. Sinds gisteren toch maar besloten om hem rechtop te trekken met een stokje en toen ontdekte ik een gat ter grootte van een vingertop in de zijkant van de groeibasis. Het lijkt op rot. De bladeren lijken ook heel langzaam vanuit de punten te verdorren.

Wat kan ik het beste doen? Iemand een tip? :onzeker:
Bijlagen
banaanrot.jpg
banaanrot.jpg (267.51 KiB) 1634 keer bekeken
banaanrot2.jpg
banaanrot2.jpg (242.74 KiB) 1634 keer bekeken
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Stamrot musa 'Dwarf Cavendish'

Berichtdoor Dennis_S op 31 dec 2021 12:17

Het blijft een moeilijke periode de winter. Wellicht dat de bruine bladpunten het gevolg zijn van spint of gewoon droge lucht. Een lichte, warme plek (niet bij de verwarming) en veel sproeien helpen om deze soort goed de winter door te krijgen. Vooral licht is belangrijk. Je hebt al een redelijk oude plant. Soms lukt het om deze in bloei te krijgen, maar soms zijn ze ook gewoon op en ontstaan er, als gevolg daarvan, maar soms ook al gewoon eerder, nieuwe zijscheuten die het stokje gaan overnemen. Je kunt er niet veel aan doen, behalve dus een goede plek geven en kijken wat er gebeurt.

En de bladeren afnemen met een zachte vochtige doek is ook fijn tegen spint, mocht dat spelen. Kijk maar eens met een loep naar de verdorrende bladpunten en zoek naar heel fijn spinrag en grijzig stof. Als je een goede loep hebt, moet je de spinnetjes ook zien lopen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten