Trachycaprus Fortunei wiebelt bij de grond

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Trachycaprus Fortunei wiebelt bij de grond

Berichtdoor pampie op 06 maart 2022 17:25

Palmvrienden. Ik heb achter in de tuin 6 stuks Trachycaprus Fortunei staan in de volle grond.

April 2018 had ik er 6 geplant en het voorjaar daarna was er nog 1 levend en de andere dood. Waren echt hele kleine exemplaren van €6.95 en €7.95
Daarna andere gekocht maar 1 leefde dus nog en had ik op een nieuwe plek gezet in de volle grond.

Dat exemplaar van €6.95 die het overleefde heeft er nu 4 groeiseizoenen op zitten. Hij heeft nu een stam van ongeveer 20-30 cm. Ongeveer zoals een exemplaar van €30,-€40,-

Maar ik was vandaag m'n palmen aan het checken op wiebelen/ stevigheid / verankering in de grond omdat ik al eerder een wiebelaar had. Die staat nu als een huis muurvast maar die overlever die het verder ook hartstikke goed doet die zit wel vrij los opeens?
Die kan ik echt makkelijk omduwen en dat ie bij de bodem zal gaan breken. Maar verder doet deze het goed en ziet er goed gezond uit. Ik zie wel geen adventiefwortels onderaan. Die als een huis staan die hebben dat wel.

Heel hoog issie natuurlijk niet maar het zou jammer zijn als ie in de toekomst omwaait. Ik heb hier eerder op het forum gezien dat dat kan gebeuren.
Wat is nu wijsheid? Want een hoop gedoe met eruit halen (Staat in rotstuin) dat zie ik eigenlijk niet zitten.
Zoals gezegd groeit ie goed, maakt flink speren aan en lijkt dus erg gezond en het fijn te hebben. Zou die verankering toch nog kunnen komen?
pampie
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: Trachycaprus Fortunei wiebelt bij de grond

Berichtdoor tankton op 06 maart 2022 17:34

Boompaaltje geven voor 2 jaar?
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 516
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
38 bedankjes

Re: Trachycaprus Fortunei wiebelt bij de grond

Berichtdoor pampie op 06 maart 2022 17:43

Boompaaltje heb ik ook aan gedacht maar hij heeft er nog niet echt de hoogte voor. ;)
Dus ik denk dat ik m gewoon goed in de gaten ga houden de komende maanden/jaren.
pampie
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: Trachycaprus Fortunei wiebelt bij de grond

Berichtdoor draco op 06 maart 2022 18:19

Stutten met wat keien (rotsen) en tussenruimte opvullen met aarde zodat zich makkelijker nieuwe adventiefwortels onderaan de stamvoet vormen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycaprus Fortunei wiebelt bij de grond

Berichtdoor pampie op 06 maart 2022 18:51

draco schreef:Stutten met wat keien (rotsen) en tussenruimte opvullen met aarde zodat zich makkelijker nieuwe adventiefwortels onderaan de stamvoet vormen.


Dit klinkt inderdaad als een hele nette oplossing zonder de palmboom te moeten uitgraven. Dankjewel voor het meedenken. Hier had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik heb nog wat rotsen over dus ik ga de palmboom meer rots(vast) zetten. :lol:
En dan idd nog wat grond ertussen. Zou tuinaarde met wat voeding voldoende zijn (heb ik nog staan) of toch potgrond kopen?
pampie
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: Trachycaprus Fortunei wiebelt bij de grond

Berichtdoor draco op 06 maart 2022 19:07

Potgrond houdt vocht beter vast dan zanderige tuinaarde, wat de uitgroei van nieuwe adventiefwortels bevordert. Gebruikte potgrond ontdaan van wortelresten mag ook.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycaprus Fortunei wiebelt bij de grond

Berichtdoor pampie op 07 maart 2022 01:28

is idd wel beter ja. Gelukkig hebben ze in de supermarkt van die kleine zakjes. Morgen eens even eentje halen. 8-)
pampie
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten