Musa dwarf Cavendish stilvallen groei

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Musa dwarf Cavendish stilvallen groei

Berichtdoor alleyoop op 08 dec 2010 23:41

Ik begin me wat zorgen te maken over de staat van mijn Musa Acuminata Dwarf Cavendish, tot begin november had ik wekelijks een nieuw blad maar plotseling is alles stilgevallen hoewel de plant binnen staat waar het steeds meer dan 20 graden is. Ik had reeds één van de uitlopers verpot en die lijkt op hetzelfde moment stilgevallen te zijn. Ik had hier gelezen dat het beter was om tijdens de winter geen water meer te geven en dat heb ik dan ook gedaan. In eerste instantie werd het oudste blad bruin en viel dan af maar nu worden ze allemaal bruin inclusief het nog niet ontrolde blad.
Het is m'n eerste winter met de Musa en ik vraag me af of dit wel normaal is?
Bijlagen
musa_dwarf.jpg
musa_dwarf.jpg (46.1 KiB) 3758 keer bekeken
alleyoop
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 08 dec 2010 23:22
Woonplaats: Aalst
0 bedankjes

Re: musa en ensete's overwinteren

Berichtdoor amourath op 08 dec 2010 23:52

alleyoop schreef:Ik had hier gelezen dat het beter was om tijdens de winter geen water meer te geven en dat heb ik dan ook gedaan.


Euh... geen water geven geldt enkel voor de Musa's die koel overwinterd worden en dus helemaal stilvallen. Jouw banaan staat bij +20°C dus die blijft doorgroeien (weliswaar trager dan in de zomer) dus heeft ze wél water nodig hoor. De bruine bladeren zijn verdroogd, knip die af en geef je plant opnieuw water. Minder dan in de zomer uiteraard :) Het komt wel weer goed dan, planten kunnen doorgaans beter tegen de droogte dan tegen teveel vocht...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: musa en ensete's overwinteren

Berichtdoor p e t e r op 09 dec 2010 00:13

Het stilvallen heeft niet alleen met de temperatuur te maken maar ook met de hoeveelheid daglicht.

Bij mij staan deze ook stil of met een zeer trage groei vanaf november tot april.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Musa dwarf Cavendish stilvallen groei

Berichtdoor alleyoop op 12 dec 2010 21:53

Amper 4 dagen later, heb de plant een beetje water gegeven maar toch gaat mijn Musa snel achteruit, ik vraag me af of er buiten de pot nog iets overblijft tegen de lente :?:
Het kleine plantje in de zwarte pot lijkt solidair te zijn met de moederplant.

musa_dwarf2.jpg
musa_dwarf2.jpg (50.94 KiB) 3701 keer bekeken
alleyoop
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 08 dec 2010 23:22
Woonplaats: Aalst
0 bedankjes

Re: Musa dwarf Cavendish stilvallen groei

Berichtdoor p e t e r op 12 dec 2010 23:16

Ik heb de ervaring dat dit toch sterke planten zijn zolang ze boven de 10° blijven. Ik laat tussen de watergift de grond wat opdrogen.
Waarschijnlijk drogen de bladeren uit door de droge luchtvochtigheid. Staat deze licht of donker?

Ik vermoed dat het wel goedkomt in de lente.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Musa dwarf Cavendish stilvallen groei

Berichtdoor alleyoop op 20 dec 2010 00:47

En hier zijn we voor de laatste update, de plant ging zeer snel achteruit en net voor het weekend droogden de uitlopers ook uit. Deze namiddag is de stengel dan spontaan geknakt net boven de grond. Op de foto hieronder ziet men wat er nog overblijft, de uitloper die ik eerder al losmaakte van de moederplant lijkt het nog wel goed te doen. Stel dat ik die tijdens de winter onder een kleine groeilamp plaats, zou de bladvorming dan terug op gang komen?
musa_dwarf3.jpg
musa_dwarf3.jpg (72.74 KiB) 3633 keer bekeken
alleyoop
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 08 dec 2010 23:22
Woonplaats: Aalst
0 bedankjes

Re: Musa dwarf Cavendish stilvallen groei

Berichtdoor djoeke op 20 dec 2010 07:20

Voelt dat stompje nu droog of rot aan ?
'K zou het in ieder geval nog niet weggoeien met een beetje geluk komen er toch nog uitlopers uit .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Musa dwarf Cavendish stilvallen groei

Berichtdoor alleyoop op 20 dec 2010 10:44

djoeke schreef:Voelt dat stompje nu droog of rot aan ?

Het binnenste deel was relatief droog maar naar de buitenkant toe zou je het kunnen omschrijven als rot. Ik heb de uitloper die in het kleine potje staat ongeveer een dikke maand geleden gescheiden van de moederplant en misschien was dit de reden dat de plant het niet overleefd heeft...
alleyoop
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 08 dec 2010 23:22
Woonplaats: Aalst
0 bedankjes

Re: Musa dwarf Cavendish stilvallen groei

Berichtdoor amourath op 20 dec 2010 11:01

Als ik die foto zie vrees ik het ergste, het lijkt volledig verrot te zijn binnenin. Rotte delen weghalen zodat ze het gezonde weefsel niet kunnen aanpassen, de vraag is of er nog wat overblijft dan?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Musa dwarf Cavendish stilvallen groei

Berichtdoor djoeke op 20 dec 2010 18:38

ja waarschijnlijk is hij op de wonde beginnen rotten dan .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten