HELP!!! Mijn citroenboom is verdroogd!

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

HELP!!! Mijn citroenboom is verdroogd!

Berichtdoor Grijslokje op 15 jan 2011 14:05

Lieve mensen,

ik ben lichtelijk wanhopig. Ongeveer twee, drie jaar geleden heb ik een citroenboom gekocht, maar het gaat al een hele tijd niet best met hem. Toen ik hem kocht hing er een klein citroentje aan, die heb ik in Nederland door laten groeien en geoogst, was erg lekker:)
Daarna begon hij veel bloemen te krijgen en een paar van die bloemen werden mini-citroentjes. Ik zag alleen dat hij heel veel voeding aan die citroentjes gaf en dat hij steeds meer bladeren liet vallen. Uit angst dat hij zichzelf zou uitputten, heb ik toen de citroentjes eraf gehaald, daarna ging het beter. Sindsdien heeft hij geen citroentjes meer aangegroeid.
Hij heeft een keer last gehad van een soort luis, het waren een soort minipissebedjes zonder poten die zich aan de stam hechtten, als een soort bloedzuigers. De hele boom zat onder. Toen heb ik met mijn nagels alle luizen eraf gehaald, tot er geen enkel baby'tje meer over was. Daarna ging het weer iets beter met de boom. Hij werd alleen steeds droger. Nu ben ik een tijdje vergeten hem water te geven (en voel me daar nu heeeeeeeeeel schuldig over) want nu ziet hij er echt zielig uit, alle bladeren zijn verdroogd. Ik ben hem nu met kleine beetjes regelmatig water om m er weer bovenop te brengen. Maar ik zit nu te twijfelen, zal ik alle verdroogde bladeren gewoon afbreken of moet ik ze laten zitten? Als ik ze afbreek kan ik wel beter zien waar er nog meer van die beestjes zitten.
Het zou kunnen zijn dat hij een andere bodem nodig heeft, volgens mij groeit hij normaal in grond die vrij rijk aan kalk is, maar veel weet ik er niet over. Ik zou hem ook plantvoeding kunnen geven... Ik durf m nu eigenlijk niet te verpotten, hij is er zo slecht aan toe...
Als iemand tips heeft, alles is welkom!!!

Groetjes,
Grijslokje
Grijslokje
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 15 jan 2011 13:51
0 bedankjes

Re: HELP!!! Mijn citroenboom is verdroogd!

Berichtdoor zuiderwijk op 15 jan 2011 16:21

hallo ik heb zelf ook wel eens een citrussoort gehad die na verloop van tijd ook helemaal onder zat met schildluis.deze heb ik toen met een sponsje van de bladeren en takken geveegd.deze plant had echter ook stekels.ik deed hem altijd overpotten in het voorjaar in aarde vermengd met leem om een hoger kalkgehalte te krijgen.uitdrogen liet ik hem nooit helemaal.hij stond in de winter vorstvrij en kreeg als hij te droog werd net genoeg water om te overleven.ik zou die van u toch wat meer water geven zodat hij vol kan zuigen.het blad afhalen zou ik ook doen.zeker als het geel is geworden.mocht hij er bovenop komen zou ik hem in het voorjaar verpotten en wat kleigrond geven.word ook wel verkocht in tuincentra voor waterlelies.veel succes met de reddingspoging.
groeten raymond.
zuiderwijk
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 09 jan 2011 12:20
4 bedankjes

Re: HELP!!! Mijn citroenboom is verdroogd!

Berichtdoor arian1970 op 15 jan 2011 20:33

Zijn de bladeren nu allemaal verdroogd, of bruin? Als ze bruin zijn kun je ze er zowieso afhalen, als je nu een kale boom over hebt niet al te veel water geven want nu kan die niets meer verdampen. Werden de bladeren geel toen je er citroentjes aan had, want dit kun je voorkomen door ijzer te geven en geregeld mest. De npk verhouding weet ik zo niet uit mijn hoofd ik dacht 10-3-6 of zo,
Als je teveel mest krijg je niet altijd meer bloemen en vruchten kan ook meer blad worden dacht ik, dus ik mest wel maar niet te veel.

Arian
arian1970
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 12 mei 2010 19:05
Woonplaats: waalwijk noord brabant
9 bedankjes

Re: HELP!!! Mijn citroenboom is verdroogd!

Berichtdoor arian1970 op 15 jan 2011 20:37

Als er nog steeds luis inzit en al de baderen zijn er af, kun je hem wel een keer goed behandelen met spul tegen luis 1 of 2 keer doen, en dan zou ik als alle bladeren eraf zijn alleen de takken en stam nevelen met water 1 of 2 keer in de week zodat de plant in ieders geval weer blad gaat aanmaken.
arian1970
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 12 mei 2010 19:05
Woonplaats: waalwijk noord brabant
9 bedankjes

Re: HELP!!! Mijn citroenboom is verdroogd!

Berichtdoor arian1970 op 15 jan 2011 20:42

Als je er nu nog niet uitkomt tik eens op google in grondsoort citrus, je kunt dan ergens kiezen voor oranjerie vereniging daar staat een heel uitgebreide uitleg over citrussen hoe te houden de kweek de grondsoort bemesting van alles.

Groetjes Arian
arian1970
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 12 mei 2010 19:05
Woonplaats: waalwijk noord brabant
9 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten