Zieke Jubaea Chilensis

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Zieke Jubaea Chilensis

Berichtdoor s.janssen op 06 feb 2011 22:28

Deze palm heb ik al een jaartje en doet het niet goed. De hele onderkant rot weg (vermoed dus te nat :? ) Al heel lang geen water gegeven maar toch. De bladeren gaan ook steeds kleiner worden.
Hier de foto's:
Afbeelding
Hier zie je goed (beetje wazig) hoe de bladeren steeds kleiner worden
Afbeelding
Ik zou erg jammer vinden om deze te verliezen, het was de eerste palm.
Hoe kan ik deze plant helpen? Is binnen zetten een optie?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Zieke Jubaea Chilensis

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 07 feb 2011 07:42

Er is duidelijk iets mis met de wortels want de bladeren zijn niet helemaal mooi open geplooit ! Ik denk aan wortelrot en vermits een zaailing nog niet veel wortels heeft vrees ik dat hij op het moment te weinig wortel heeft en aan het vechten is om te overleven...
Zeker droog houden en veel licht geven, ook niet binnen plaatsen want het te grote verschil van temp./luchtvochtigheid enz... kan de genadeslag worden ! Hopen dat die erdoor komt.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Zieke Jubaea Chilensis

Berichtdoor Dejagere op 11 feb 2011 13:18

Gaat moeilijk worden denk ik maar vanaf maart zou ik hem toch ergens zetten waar het overdag 20° wordt om er groei in te krijgen,maar direct naar 30° zou ik nu ook niet doen ik zou de temp langzaam opbouwen .Probleem met Jubaeazaailingen is ook volgens mij dat ze in te kleine of ondiepe pot staan.Ze doen het vaak slecht in potten die maar 20 cm diep zijn ,je ziet ook aan Jubaeas die bijv al 10 j zijn en nog in pot staan staat ze weinig groeien,Jubaea is een palm die veel wortelruimte wil en eigenlijk vollegrond nodig heeft om het goed te doen.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Zieke Jubaea Chilensis

Berichtdoor s.janssen op 11 feb 2011 23:27

Ik hoop dat de palm het nog haald. Ik heb ooit van iemand een caresheet gekregen waar in staat dat de palm vòòr en nà elke winter preventief behandeld moet worden met een breed werkend anti-schimmel middel. De zaailing geef ik geen water op moment dus ik duim op mooier weer zodat de kans bestaat dat nog haald. Al mijn palmen staan in het tuinhuisje waar ik probeer zo veel mogelijk te lukken.

Maar ik ben heel bang dat de palm het niet gaat redden. Maargoed ik heb nog tig andere soorten maar als nog is het erg jammer. Zeker als het je eerste palm is.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten