afzagen palm

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: afzagen palm

Berichtdoor arian1970 op 15 feb 2011 18:20

Zie trouwens al hoe groot die is 2 mtr stam, zou toch niet gelijk gaan zagen, bij zo'n palm hier moeten toch behoorlijk wat bladeren aan zitten en waarschijnlijk ook wel wat groeikracht.
arian1970
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 12 mei 2010 19:05
Woonplaats: waalwijk noord brabant
9 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor christian op 15 feb 2011 20:02

de stam is een kleine 2 mtr. er zit nog een klein speertje van 5 cm en die is groen. de grote verrotte speer was trouwens ook nog groen. naast dat kleine speertje heb ik nu wel een gat zittendus daar moet het in. ik zal vrijdag wel een foto maken. dan heb ik pas een camera. mag ik er ook een zak overheen trekken en die aan de onder een stuk open laten.

groetjes
christian
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 apr 2009 17:35
Woonplaats: etten-leur
1 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor christian op 15 feb 2011 20:05

nou dat is het hem juist. ik had vorige week hem even laten luchten vanwege het mooie weer maar alle bladeren waren verdord en verrot. terwijl alles droog was.
christian
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 apr 2009 17:35
Woonplaats: etten-leur
1 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor djoeke op 15 feb 2011 20:56

hey ,

Ik heb inderdaat mijn stam een stuk afgeslepen met een slijpmachine ( ging beter dan zagen want die stropte steeds door de haren). daarna heb ik er cuprex poeder overgestrooid en na enkele dagen zag ik de speer al naar boven komen , ik heb deze ook uitgegraven en de wortels van alle klei ontdaan . Dit was volgens mij ook de oorzaak van het speerrot .Heb hem opnieuw opgepot en staat nu de hal en doet het nog steeds goed ik neem nog wel eens een foto .
Kan je als de speer eruit is een stokje in het gat steken om de diepte te bepalen ?
Zo kan je pijlen en de eventuele groei bijhouden .
Is er nat in het gat gekomen ?
Zo ja kan je evetueel aan de hand van het pijlstokje de diepte bepalen en een gaatje in de stam boren om het eventuele vocht er uit te laten , je zal versteld staan hoeveel vocht hier wel kan uitloppen .
had je hem al lang , en heeft hij al goed gegroeid ? Anders vrees ik dat het probleem ook wel eens aan de wortels zou kunnen liggen ( geen kracht genoeg om de winter door te komen )
Zie hier
Alvast succes
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor arian1970 op 15 feb 2011 21:35

hoelang heb je deze palm eigenlijk al in de volle grond staan en hoe heb je hem dan beschermd omdat je het hebt over luchten.
Ik heb aan mijn trachycarpus fortunei dit jaar niets gedaan en tot nog toe nog geen schade zichtbaar.
Ik zou er geen plastic zak over heen trekken dit kan niet luchten,

arian
arian1970
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 12 mei 2010 19:05
Woonplaats: waalwijk noord brabant
9 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor wsnbm op 15 feb 2011 21:51

orinoco schreef:Ik zou niet durven stellen dat het bij voorbaat onmogelijk is,maar hier heb ik nog nooit van gehoord in 35 jaar palmenliefhebberij... :?



Moest je ff een half uurtje bijkomen van de schrik, na je eerste reactie?
wauhauahauhauhauha :lol:
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor christian op 15 feb 2011 21:55

hij staat al 1 jaar in de volle grond. ik ben namelijk verhuisd. daarvoor stond hij ook in de volle grond. hij heeft het dit jaar niet zo goed gedaan om eerlijk te zijn. hij heeft maar een paar bladeren aangemaakt afgelopen jaar. ik heb hem in gepakt met vliesddoek en vanaf de schutting zeil er over een getrokken. soort huisje alleen aan de schutting zijde was hij wel open alleen er kan zo geen regen binnen komen.

groetjes
christian
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 apr 2009 17:35
Woonplaats: etten-leur
1 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor wsnbm op 15 feb 2011 22:06

Was dat trouwens niet Bart (Djoeke) die daar verleden jaar ook mee bezig is geweest?

Is uiteindelijk een krabpaal voor de katten geworden . . .toch?
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor christian op 15 feb 2011 22:13

ik heb net mijn katten de deur uitgeschopt hahaha :lol:
christian
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 apr 2009 17:35
Woonplaats: etten-leur
1 bedankjes

Re: afzagen palm

Berichtdoor orinoco op 15 feb 2011 22:22

wsnbm schreef:Moest je ff een half uurtje bijkomen van de schrik, na je eerste reactie?
wauhauahauhauhauha


Een half uurtje ????? ;)

Zelfs op buitenlandse forums heb ik nog nooit gehoord dat dit op langere termijn gelukt is,ook niet met (sub) tropische soorten die vaak veel meer groei (en herstel) kracht hebben.
Een palm heeft uiteindelijk toch slechts een beperkt herstel vermogen ongeacht of de oorzaak kou, vocht,brandschade of zelfs windschade is.Een en ander wel afhankelijk van de natuurlijke habitat van een soort.En onze streken zijn nu eenmaal geen natuurlijke omgeving voor palmen e.d.
Anders hadden ze hier ook wel in de natuur voorgekomen. Ooit wel, maar dat is vele miljoenen jaren geleden.Maar zonder gekheid... Ik vind dit gewoon erg extreem,maar ik hoop dat het lukt :)
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten