Kever uit mijn olijfboom?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Kever uit mijn olijfboom?

Berichtdoor Fiebie op 17 feb 2011 16:20

Wij hebben binnen een olijfboom staan, bedoelt als huiskamerboom. Helaas zijn de blaadjes uit gaan drogen en komen er nog maar een paar nieuwe scheuten bij. Op dit forum las ik al wat tips daarover, maar ik denk dat de boom nog een probleem heeft:

Wij vonden de laatste tijd vreemde kevers en ik zag er soms ook een paar in de toppen van de takken zitten.
Afbeelding
Afbeelding

Na wat gegoogle kwam ik er achter dat het de Oxythyrea Funesta is, geen nederlandse kever, dus waarschijnlijk met de boom meegekomen. Verder kan ik bar weinig info vinden, alleen maar dat de larven onder de grond ontwikkelen (en heel veel foto's van parende kevers, brrrr)

Herkent iemand deze kever icm een olijfboom? Ik wil de boom graag naar buiten, sowieso voor de boom zelf, maar ik krijg de kriebels van die kevers..
Fiebie
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 17 feb 2011 16:07
0 bedankjes

Re: Kever uit mijn olijfboom?

Berichtdoor turtleboy op 17 feb 2011 17:26

Als de boom naar buiten gaat verdwijnen de kevers vanzelf,kijk even op google daar staan info over deze kever.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Kever uit mijn olijfboom?

Berichtdoor Fiebie op 17 feb 2011 18:24

Ik kon dus haast geen info vinden, wel heel veel foto's.
Wat ik wel heb gelezen is dat de larven dus in de grond zitten, dus als ik de boom naar buiten verplaats, kunnen de kevers doorgaan.. Nu mss te koud maar straks in de warmere periode kunnen ze dan weer verder voortplanten..
Maar niks over hoe je deze diertjes kunt bestrijden... wel hoe je ze kunt kweken.. :roll:
Fiebie
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 17 feb 2011 16:07
0 bedankjes

Re: Kever uit mijn olijfboom?

Berichtdoor turtleboy op 17 feb 2011 21:02

waarom wil je ze bestrijden?beestjes kunnen geen kwaad.
Ze zullen waarschijnlijk niet in je plant blijven maar op zoek gaan naar voedsel.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Kever uit mijn olijfboom?

Berichtdoor amourath op 17 feb 2011 21:08

turtleboy schreef:waarom wil je ze bestrijden?beestjes kunnen geen kwaad.


Omdat ze de boom in de huiskamer hebben staan?

Ik vond op google dat deze kever wel voorkomt in het zuiden van Nederland, maar zeldzaam is... je hebt dus unieke beestjes in jouw boom ;)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Kever uit mijn olijfboom?

Berichtdoor turtleboy op 17 feb 2011 21:20

Ze zijn inderdaad zeldzaam,maar je kunt ze ook gewoon vangen en buiten los laten.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Kever uit mijn olijfboom?

Berichtdoor Fiebie op 17 feb 2011 22:55

Tis idd omdat ik de boom in de woonkamer heb staan en ik gewoon geen beestjes type ben.. Van het idee dat er 1 op me valt (en in mijn kraag beland ofzo) of ik met mijn slaaphoofd en blote voeten op zo'n beestje ga staan, kan ik al panisch van worden bij de gedachte.. :shock:
En of en hoe ik ze moet bestrijden, ook ivm schade aan de boom of wortels..

Voel me ook vereerd dat ik een zeldzaam kevertje heb gezien, maar elke dag vind ik er zo'n 3 op de grond. En niet alleen ik, ook de hond en nog erger; de gastkindjes die op de grond spelen. En daar zitten kindjes bij die iets ontdekken dmv de mond..., :o
Dus ik denk dat ik met steeds uitzetten niet het probleem oplos..
Zal waarschijnlijk de hele boom uit moeten zetten en dat vind ik heel jammer, want ik vind olijfbomen geweldig en ik zie m in huis beter dan als ie buiten staat :(
(en dr moet een palletwagen aan te pas komen..)
Fiebie
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 17 feb 2011 16:07
0 bedankjes

Re: Kever uit mijn olijfboom?

Berichtdoor Eduard op 18 feb 2011 12:45

Hoi Fiebie, dan lijkt mij het beste de kevertjes te verzamelen! Je hoeft ze niet op te nemen met je handen, aangezien jou fobie! Maar neem een potje / klein emmertje en een kwast /borsteltje en veeg ze het potje/ emmertje in en verzamel zo een paar dagen de dieren om ze daarna ergens uit te zetten! bestrijden lijkt mij ook geen goede zaak, aangezien je jonge kinderen hebt spelen in die ruimte.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Kever uit mijn olijfboom?

Berichtdoor Peleroly op 19 feb 2011 11:45

Ik ben een echte dierenvriend maar....de kevertjes (die hier van nature niet voorkomen) buiten uitzetten lijkt me geen goed idee. Herinner U wat er isz gebeurd na dat het mooie rode palmsnuitkevertje in andere landen is terecht gekomen!!! Die kevertjes zitten uiteraard op uw olijf voor een bepaalde reden. Ik vermoed dat hun larven de olijfwortels erg lekker vinden en misschien zijn er in je tuin nog wel planten die ze leuk vinden?
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Kever uit mijn olijfboom?

Berichtdoor Fiebie op 19 feb 2011 12:18

Buiten overleven ze het nu niet: ze gedijen het beste in 25 graden en 's nachts niet kouder dan 18 graden.. En mochten ze het wel overleven.. straks heb ik mijn knotwilgen (bij wijze van) eronder zitten...

Tis een grote kuip (doorsnede 100 cm hoogte ca 80), daar kunnen nog genoeg larfjes bezig zijn..

Begin me ook af te vragen of de bomen door die kevers voor een mooie prijs verkocht werden... :?:
Fiebie
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 17 feb 2011 16:07
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten