Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 maart 2011 01:43

Hoi vrienden,

Ik wil graag jullie raad ?! Ik heb deze winter enkel schade aan twee planten, en dat zijn juist mijn twee troeven :cry:
Één hiervan is mijn grootste Ensete ventricosum hieronder enkele foto's van eind zomer 2010 & het najaar !

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kan zien al een flinke jongen !
Helaas schiet er op dit moment niet veel meer van over :( verschiet niet als je de foto's ziet onderaan...
Het ging goed tot half januari, dan is plots de langzame groei stilgevallen en had die erg last van bladluizen e.d. die ik dagelijks verwijderde en bespoot met een middeltje. Ondanks dat bleven de beestjes maar komen en heb ik de gemaakte bladeren verwijdert met de beestjes daarop, toen is het veel beter geworden kwa beestjes...
Maar de groei is niet meer terug gekomen en ik zag dat het nieuwe opgerolde blad zwart en rot werd en zag dat de stam ook snel achteruit ging en begon open te vallen, dit heb ik proberen tegen te houden door een lint errond te binden om de boel samen te houden. Daarom heb ik toen besloten om er alles aan te doen om de groei er terug in te krijgen zodat die niet gewoon wegrot. Heb hem dan iets warmer gezet en licht, stond voorheen in de donkere garage ! Met iets warmer bedoel ik 3°C warmer, zo heb ik langzaam de temperatuur omhoog gebracht en dus steeds warmer en lichter gezet in een tijdspanne van anderhalve week ongeveer. En dus nu staat die voor het grote raam in de living bij de verwarming (+- 21°C) zodat ook de rotte/vochtige delen ook uitdrogen. Dit werkt goed want alles is goed droog en rot niet zo snel meer. Hier stond die al een dikke week en nog steeds geen mm groei dus dacht ik aan wortelschade/rot. Hij stond in gewoon zand dat uit de tuin komt en was ook volledig droog want ik geef geen druppel water. Toch heb ik hem eruit gehaalt en de wortels gecontroleert, deze zagen er nog vrij goed uit, gele/dikke vleeswortels... Ik heb er dan zoveel mogelijk zand afgehaalt en hem eens op zijn kop gehouden en er kwam nog redelijk veel water uit de oksels..
Dan heb ik een iets kleinere kuip genomen (70L) en hem daarin geplaatst met nieuwe potgrond. Nu staat hij dus zo nog steeds in de living voor het raam. Het verpotten heb ik afgelopen zondag gedaan dus nu staat hij zo alweer 4 dagen hier en nog steeds geen mm beweging. Nu zag ik gisteren van die witte maden zitten die zich waarschijnlijk goed aan het voeden zijn met al dat rot gedoe. Maar ik ben bang dat er dieper nog veel meer maden zitten die de boel vanbinnen uit gewoon aan het opeten zijn. Kan ik iets doen aan deze maden en kunnen deze mini beestjes zo'n kloefer van een stam verwoesten :?: :onzeker: Ik heb ook schrik dat het misschien al te laat is ofzo en heb veel zin om te gaan snijden maar weet dat ik het dan alleen maar slechter maak dus ik blijf eraf. :? Weet misschien iemand wat nog een oorzaak kan zijn en wat ik kan of moet doen om te voorkomen dat ik deze verlies ? Hieronder enkele foto's, de maden zijn moeilijk te fotografferen maar je ziet ze wel, heb ze aangeduid met rode pijlen !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop echt dat het nog goed komt maar vrees het ergste en heb mezelf al voorbereid op verlies. :cry:
Ik schrik toch wel dat zo'n exemplaar zo snel kan achteruit gaan ! :roll: Waarom net deze :evil:
Alle tips zijn welkom !!
Bedankt !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor amourath op 04 maart 2011 09:41

Ai dat doet zeker pijn :(

Ik zou toch snijden hoor, al wat nu rot is gaat verder door rotten en de gezonde stukken aantasten, én het is inderdaad lekker voor veel ongedierte. Goed mogelijk dat, als je 10 cm er vanaf haalt, je alweer gezond weefsel ziet. Hij haalt die schade in geen tijd weer in komende zomer.
Ik zou hem ook een paar dagen plat leggen zodat alle vocht uit die bladoksels loopt.
Succes!


(En in het slechtste geval, als hij echt niet meer te redden is.... kan je hem nog altijd gebruiken voro een vermeerder-experiment zoals ik vorig jaar met een grote maurelli heb gedaan?)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor djoeke op 04 maart 2011 11:40

Oei oei das nie goed hé en zo'n pracht exemplaar , zouden dat vliegmaden zijn of van iets anders ?
succes ;)

Ik moet wel steeds van links naar rechts scrollen om de tekst te kunnen lezen :(
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor Christophe op 04 maart 2011 12:35

Ik moet wel steeds van links naar rechts scrollen om de tekst te kunnen lezen :cry:

Dit zou moeten opgelost zijn. Foutjes in de design mogen me altijd gemeld worden hoor. Er zijn 5 webbrowsers die vaak gebruikt worden, en in de ene werkt het weer wel, maar in de andere dan weer niet ... en daar ben ik niet altijd van op de hoogte. :?

@Waterboyke: ... Dat ziet er niet zo goed uit. Naar mijn mening heb je het beste wat je kon doen reeds gedaan. De dagen beginnen nu toch opmerkelijk te lengen, dus dat is goed. Ik hoop echt dat hij er door komt, want het is een prachtexemplaar! Soms weet je niet goed waarom het plots begint te rotten, maar merk dat het veel sneller gaat als de planten in het donker staan.

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor griphuz op 04 maart 2011 13:54

Hoe oud is die plant eigenlijk, heb je hem al eens eerder overwinterd?
Het is mij met een rood-nerf nooit gelukt nog eerlijk gezegd. Ik heb een groen-nerf, misschien wel 5 x zo groot, die ik nu de tweede winter door probeer te krijgen. Ik hou hem overigens het hele jaar in pot, omdat ik hem anders nooit meer uit de grond krijg,...te zwaar,...

Wat ik doe voor dat hij in de winterstaling gaat is op zijn kant leggen, zodat al het water eruit kan lekken, dat is vrij essentieel. Ik ben beng dat als je maden ziet het al te laat is en het hart rot is. Ze rotten meestal ook van binnen, dus als je wat ziet is het meestal al te laat ben ik bang,...

Droog is inderdaad de truuk, of ze daarbij licht nodig hebben weet ik niet zeker eigenlijk. Succes in ieder geval, ik hoop voor je dat hij 't haalt!

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor The Flying Dutchman op 04 maart 2011 17:31

Ik denk dat het gewon rot is en dat het niet komt door bladluizen of die paar maden. Dat je pas
nog water uit de blakoksels heb gegooit zegt al genoeg Als je het eerder gezien had dan had je nog gaatjes in de bladoksels kunnen prikken om het meeste vocht eruit te halen. Jouw stalling zal toch
te koel zijn geweest. Heb de mijne op een slaapkamer overwintert en af en toe de kale kluit
natgesproeid, hij is gewoon langzaam blijven doorgroeien en nu weer opgepot. Overigens is te dicht bij een verwarming ook weer niet goed. Ik hoop dat je hem nog kan redden, mooi balen om zo een
mooi exemplaar te verliezen.

Ron...
The Flying Dutchman
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
13 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor arian1970 op 04 maart 2011 19:40

Ik heb ook 2 maurellis in pot staan nu, gaan in het voorjaar weer de volle grond in. Zijn al behoorlijke planten van vorig seizoen, tot nu toe gaat het nog goed maar heb ze vanaf oktober toen ik ze uit de grond haalde nog geen water gegeven.
Wacht nog een paar weken af, tot de temperatuur toch nog iets hoger gaat worden.
arian1970
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 12 mei 2010 19:05
Woonplaats: waalwijk noord brabant
9 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor djoeke op 04 maart 2011 20:51

Hier staan ze op de logeerkamer en krijgen af en toe toch een beetje water hoor , groeien stilletjes door .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor Christophe op 04 maart 2011 21:10

Ik schrok toch wel even van dit bericht, waardoor ik mijn exemplaar ook even ben gaan checken. Hij staat achteraan de serre, dus heb de halve serre ervoor moeten uitladen. De zijkanten waren wat rot, maar ik heb dit verwijderd, en kwam terug groene harde stam tegen. Het blad zit ook nog goed vast.

Ik duim alvast voor je! Als is het maar dat je de knol kan overhouden.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor shusui op 04 maart 2011 21:52

Ik zou ook snijden tot je een gezond hart blad tegenkomt, voor hij verder rot.
Hier heb ik hetzelfde voor gehad met een Ensete superbum , ik heb te lang gewacht en de plant was vanbinnen door en door rot tot aan de wortels toen ik begon te snijden.
Aan de buitenkant was de stam nog redelijk groen.

Andere Ensetes (ventricosum, 'Maurelli' , glaucum) doen het nog prima.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron