Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor Christophe op 04 maart 2011 22:30

shusui schreef:Ik zou ook snijden tot je een gezond hart blad tegenkomt, voor hij verder rot.
Hier heb ik hetzelfde voor gehad met een Ensete superbum , ik heb te lang gewacht en de plant was vanbinnen door en door rot tot aan de wortels toen ik begon te snijden.
Aan de buitenkant was de stam nog redelijk groen.

Andere Ensetes (ventricosum, 'Maurelli' , glaucum) doen het nog prima.

Gr,
Sven

De glaucum die ik van jou heb leek eerst kapot te gaan, maar lijkt nu toch de winter goed door te komen. Eerst gingen de bladeren kapot, maar toen ook het bovenste deel van de stam. Ik vreesde er dus voor, maar het lijkt nu toch te gaan lukken zeker :D

Ik heb ook nog een kleine glaucum als reserve.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor p e t e r op 04 maart 2011 23:05

Dit doet mijn Glaucoom elke winter (2de winter). Hij komt toch elke zomer iets groter terug tot nu toe.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor jaak op 04 maart 2011 23:23

met mijn maurelli is alles ok,ook geen delen die rot zijn,die is zelfs al en tijdje bezig met een nieuw blad.
@waterboyke,bij welke temperatuur heb je deze overwinterd :?: bij mij was de gemiddelde temperatuur 10a 11 graden en staat zo goed als donker.
ik moet wel zeggen dat de garage deur geregeld open gaat dus word er ook automatisch gelucht.

groeten, jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 maart 2011 02:38

Dank allen voor de vele reacties al en tips !
De oorzaak is zeker niet door te koud te staan ofzo, het water in de oksels weet ik toch ook niet, zo'n gust draai je niet zomaar even op de kop als je hem uitgraaft, kijk naar de foto's :shock: Dus al het water verwijderen lijkt me moeilijk, paar uur op ze'n zijkant heeft die wel gelegen natuurlijk dus het meeste water was eruit en trouwens bij mijn andere Ensete's zit er ook nog wat water in de oksels, ik zie het soms zitten ! Toch doen die andere het perfect, te goed zelfs als je snapt wat ik bedoel :P
Ensete's overwinter je het beste tussen de 10°C & 15°C en dat was ook de temperatuur in men donkere garage, is nooit onder de 10°C geweest dus weet zeker dat het niet door de temperatuur komt ! Deze plant is nu 2 jaar, mss 3 jaar maar dat betwijfel ik, heb deze gekocht als heel klein plantje in de lente 2009 dus ik denk nog gezaaid begin 2009. Vorig jaar is die enorm gegroeid, kijk maar naar de foto's hieronder:

Afbeelding

Hierboven nog niet zo lang uitgeplant in MEI 2010 (Let niet op de rood omcirkelde maurelli)
En hieronder een foto van Augustus 2010 !! :shock:

Afbeelding

Zoals ik ook al zei groeide deze ook zoals al mijn andere gewoon langzaam door, half januari toen de temperatuur zachter werd naar meer 15°C is die groei plots gestopt. Ik denk inderdaad ook aan rot binnenin en ga inderdaad dan toch maar snijden. Wat ik denk is dat door de zachtere temperatuur de larven/maden vanbinnen zijn wakker geworden/geboren idunno... en zich zijn beginne voeden ofzo en de plant kwaad doen.... Ik hoop dat het niet te laat is maar bereid me voor op het ergste... :cry:
Inderdaad erg K*T dat het deze is :evil: , ik was zo trots op deze en zoooo nieuwsgierig naar de groei dit jaar...als dat er nog komt.. :roll:
Ik hou jullie op de hoogte na het snij werk...
Tips zijn nog steeds erg welkom !!
Bedankt !!
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor Christophe op 05 maart 2011 02:45

Amai, zo gegroeid op die paar maanden tijd zeg! Heb jij een tuin in het zuiden? (die dus naar het zuiden richt)

Als ik de foto's nu zie ben ik ook wel benieuwd. Ik duim vast voor je! :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor jaak op 05 maart 2011 10:12

de overwintering methode blijkt dezelfde als bij mij met één verschil dat is dat er in de bladoksels van mijn maurelli geen water te bespeuren is.
ik zou zeggen niet te veel ineens afsnijden,misschien is de binnenkant wel nog goed,we duimen :thumb_up:

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor djoeke op 05 maart 2011 11:37

Als ik mij goed herinner heeft die man van die duitse site ( julie weten wel wie ik bedoel denk ik )ook eens een exemplaar afgesneden en
die werd toch weer zo groot als het diegene die hij niet afgesneden had .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor jaak op 05 maart 2011 13:22

ja dat klopt,ik heb deze voormiddag de site nog doorbladerd.
was bijna volledig afgesneden en is mooi terug gekomen.

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor arian1970 op 05 maart 2011 14:04

Ik moet echt eerlijk zeggen, dat ik het het al 3 jaar probeer met de maurelli om hem over te houden, maar tot op heden is het niet gelukt alhoewel ik deze winter goede hoop heb, de vorige 2 winters iedere keer in de verleiding gekomen om toch maar eens water te geven en daar kunnen ze in een kas die net boven het vriespunt gehouden wordt niet tegen.
Zodoende dit jaar geen water gegeven tot nu toe en ze staan er nog redelijk bij vergeleken met andere jaren, wanneer zou ik nou weer beginnen met water geven, als de buiten temperatuur boven de 10 graden blijft overdag of eerder?
Heb er 2 en toch al een behoorlijke stamomtrek.

Arian
arian1970
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 12 mei 2010 19:05
Woonplaats: waalwijk noord brabant
9 bedankjes

Re: Grote Ensete ventricosum in nood !!!

Berichtdoor jaak op 05 maart 2011 18:49

Arian 1970,
mijn maurelli krijgt pas water als ik hem terug buiten in volle grond zet.
als er geen verdamping van water is heeft de plant ook geen water nodig.

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten

cron