is mijn avocado raar?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

is mijn avocado raar?

Berichtdoor palmkasper op 02 nov 2011 14:08

:onzeker: Afgelopen zomer als probeersel een avocado pit in de pot(grond) gestopt, tot mijn verassing groeide eruit het midden van de pit een klein stammetje omhoog. Helaas hield hij niet vol en ging dood, dit stammetje afgeknipt en na de teleurstelling voorbij te zijn, heb ik het potje met de pit weggezet en een tijdje uit het oog gehad. Enkele weken later viel me op dat er uit de zelfde pit nu twee kleine stammen omhoog kwamen? ben er denk ik blij mee, maar is dit gewoon? raar? gezond?gaan ze elkaar in de weg zitten? moet ik er één weghalen? etc :onzeker:

Heb besloten om hem verder de winter door te laten komen in de huiskamer, waar het warm is en ik er van uit ga dat hij verder groeit? klopt dit? is dit verstandig? :onzeker:

graag raad aub. :happy_thai:

gr, kasper.
Bijlagen
IMG_4062.JPG
avoacado met twee stammen uit één.
IMG_4062.JPG (69.28 KiB) 2818 keer bekeken
IMG_4061.JPG
avocado met twee stammen uit één.
IMG_4061.JPG (62.73 KiB) 2818 keer bekeken
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
Avatar gebruiker
palmkasper
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 17 okt 2011 20:59
Woonplaats: oisterwijk
5 bedankjes

Re: is mijn avocado raar?

Berichtdoor Itrme op 02 nov 2011 15:49

Leuk dat hij alsnog een keer is uitgelopen :thumb_up: bij mijn ouders heb ik ook nog een avocado staan die gewoon binnen staat met 19 graden gemiddeld.
Ik weet niet wat de minimale temperatuur van een avocado is maar als hij t gewoon blijft doen in je kamer laat hem dan maar gewoon staan ;)

Je kan als je slechts 1 stammetje wil de kleinste gewoon wegknippen maar op het moment hoeft het niet aangezien het gewoon 1 plant is.

Er is niets raars aan dat de plant gewoon opnieuw is uitgelopen. Veel planten zijn hier vaak moeilijker in als ze net gekiemd zijn maar het is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen :mrgreen:
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: is mijn avocado raar?

Berichtdoor Nody op 14 nov 2011 23:40

Ik heb een avocadoplant, zelf uit een pit opgekweekt, bijna 6 jaar binnen gehouden in mijn kleine studentenkamer destijds. Deze kamer had een groot raam op het zuiden. Hij was toen 2 meter met grote bladeren en een paar zijtakken.
Toen ik hem (noodgedwongen) verhuisde naar een andere (zolder)kamer zonder zuidraam (wel veel ramen op het noorden) begon hij ineens weg te kwijnen. Ik kon hem niet buiten zetten omdat het nog winter was.

Binnen 2 maanden was hij dood. :cry:

Om mezelf te troosten heb ik in april een mooie Phoenix roebelinii in zijn pot geplant. Deze deed het wonderwel zeer goed in mijn tijdelijke donkere vertrek, maar toen ik hem buiten zette op het balkon van mijn nieuwe appartement (op het zuidwesten) begon hij pas echt nieuwe bladeren uit te spugen. Maar dat is een ander verhaal...
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: is mijn avocado raar?

Berichtdoor Nody op 14 nov 2011 23:48

Sorry, was even :off_topic: maar kan wel verklaren hoe het komt dat je ineens twee 'stammen' hebt.

De stengel die je hebt afgeknipt leefde blijkbaar ondergronds nog en heeft twee zijscheuten geproduceerd. Het is dus een ondergrondse vertakking. Het is niet mogelijk dat de tweede stengel direct uit dezelfde pit komt.

Behalve als de pit een siamese tweelingpit is misschien... :lol:

Ik zou ze allebei lekker door laten groeien. Ik vind het wel mooi, zo'n tweelingboom. Maar je kunt er gerust een afknippen, maar het kan zijn dat je dan natuurlijk ineens 3 stammetjes krijgt, enz.
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: is mijn avocado raar?

Berichtdoor danny2 op 15 nov 2011 20:39

Heb de mijne, nu 5 jaar, vandaag binnen gezet, heb vorig jaar moeten toppen omdat deze al 3m hoog was en de verranda slecht 2,5m. Hier staat deze bij een temp van minstens 10° en doet het dus goed.
Het is nu een mooi vertakt boompje.
Met je twee scheuten heb je twee mogelijkheden, knip je eentje weg zal de andere dubbel zo sterk groeien en zal je al snel een degelijke plant hebben, in het andere geval dus een trage groei en een dubbele boom met twee koppen die door mekaar groeien.
Mogelijks kan je volgend jaar met een scherp mes alles in twee doen doch hier schuilt het gevaar dat je beneden halve stammetjes hebt en je plantjes beiden gaan afsterven.
Zelf zou ik kiezen voor één plantje, maar dit laat ik aan jou.

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten