Ensete Maurelli zonder teken van een nieuw blad?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Ensete Maurelli zonder teken van een nieuw blad?

Berichtdoor Amar op 18 nov 2011 21:39

Deze winter wordt het de eerste keer dat ik een Ensete heb en nu beginnen hier de "problemen" al op te duiken. Mijn Maurelli stond de hele zomer op balkon, naar het oosten gericht en kon aardig groeien. Nu het de laatste weken wat kouder is had ik hem op tijd binnen gehaald. Aangezien hij al in een pot zit was het een kwestie van ergens in huis plaatsen (de berging wordt waarschijnlijk te koud in de winter voor een Ensete). In het begin had ik hem ook ondersteboven/schuin gehouden zodat al het water/vocht uit de oksels kon stromen. Sinds hij binnen staat heeft hij ook geen druppel water meer gehad.
Nu staat hij al een aantal weken in de slaapkamer, waar het tussen de 16-19 graden schommelt en vlakbij een raam staat. Nu het nieuwe blad volledig is opengevouwen vond ik iets opvallends; er is totaal geen nieuw blad te verkennen. Ook begint er sinds deze week een lichte vorm van schimmel op de aarde op te duiken. De vochtigheid van de aarde heb ik gecontroleerd met een vochtigheidsmeter en het staat redelijk vochtig, niet droog helaas. Wie weet wat er aan de hand is? Ik vermoed dat hij aan het rotten is... Wat kan ik nu het beste doen?
Hierbij nog een aantal foto's ter verduidelijking:

Afbeelding
Zo zag de Maurelli eruit toen hij naar binnen kwam.

Afbeelding
Dit is de toestand nu. De eerste week had ik nog een aantal bladeren weg gehaald omdat er niet veel plek voor hem was. Ik had er twee eraan gelaten.

Afbeelding
De vorming van schimmel?

Afbeelding
Geen nieuw blad te verkennen? :(

Ik hoop dat deze nog te redden is!?
Amar
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 17 okt 2010 23:42
Woonplaats: Culemborg
15 bedankjes

Re: Ensete Maurelli zonder teken van een nieuw blad?

Berichtdoor bommetje op 18 nov 2011 21:53

Dat nieuwe blad komt wel, Hij groeit nu minder snel dan je gewend bent.

Dat de aarde schimmelt, is een teken van te weinig ventilatie. schimmel er even afhalen en een raampje openzetten. Temperaturen zijn nu redelijk hoog en in huis zal het wel rond de 10 graden blijven minimaal op een aparte kamer. (bij mij wel tenminste)
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: Ensete Maurelli zonder teken van een nieuw blad?

Berichtdoor luc op 18 nov 2011 22:22

En tegen dat het voorjaar is , zal hij er nog veel lelijker uitzien (is normaal)
Als je bang bent dat de kluit te vochtig is , kan je proberen van de kluit uit de pot te halen en zo nog een tijdje verder te laten opdrogen
grt Luc
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: Ensete Maurelli zonder teken van een nieuw blad?

Berichtdoor Amar op 20 nov 2011 12:49

Bedankt voor jullie tips. Ik ga vandaag aan de slag en de kluit eens bekijken en ontdoen van de schimmels. Een update volgt nog!
Amar
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 17 okt 2010 23:42
Woonplaats: Culemborg
15 bedankjes

Re: Ensete Maurelli zonder teken van een nieuw blad?

Berichtdoor Amar op 21 nov 2011 21:02

Inmiddels heb ik de Maurelli goed onder handen genomen; schimmel was gemakkelijk te verwijderen, de kluit vertoonde geen tekenen van rot (was wel iets vochtig maar niet te) en ziet er verder nog gezond uit. Na een aantal dagen is er nu eindelijk teken van een nieuw blad. Een heel klein wit sliertje is er in de diepte van de bladstelen te zien. Komt dus goed...hoop ik!
Amar
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 17 okt 2010 23:42
Woonplaats: Culemborg
15 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten