Help mijn cypres.....

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Help mijn cypres.....

Berichtdoor palmgek op 28 nov 2011 16:55

Vandaag viel mn oog op een donker en plakkerig twijgje van mijn Italiaanse Cypres. Bij nadere inspektie zag ik dat de boom binnenin (met name de onderste meter) helemaal vol zit met luis, waardoor de nog jonge twijgjes verkleven in een soort van plakkerige zwarte substantie :?
Iemand van jullie hier ervaring mee? En zoja, hoe kan ik dit het beste behandelen? Of lost dit probleem zich vanzelf op gedurende de komende wintermaanden?

Hopelijk heeft iemand een antwoord, ben best wel geschrokken.... :shock:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Help mijn cypres.....

Berichtdoor Itrme op 28 nov 2011 17:04

Die plakkere substantie is wat luizen afscheiden op de planten waar ze verblijven. Los je het luizenprobleem op dan wordt het plakkerige iig niet erger. Staat je cypres buiten en is hij winterhard dan zullen de luizen bij de eerste echte nachtvorst doodvriezen. Anders behandelen met een oplossing van groene zeep of iets dergelijks. Denk dat het plakkerige minder erg wordt als je de plant besproeit of benevelt.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Help mijn cypres.....

Berichtdoor palmgek op 28 nov 2011 19:16

De plant staat al een jaar of 5 in de volle grond en groeit eigenlijk heel goed. Dit is de eerste keer dat ik dit zie... misschien omdat het al zo lang droog is?? Ik wist ook niet dat een plant zoals een Cypres vatbaar kan zijn voor een luizenplaag. Er zitten immers geen sappige blaadjes aan deze boom... :? Zal er morgen is flink met de tuinslang overheen gaan. Zoveel mogelijk wegspoelen en dan maar hopen (tegen alle principes in ;) ) op een nachtvorstje die ze de das omdoet :)

Groet, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Help mijn cypres.....

Berichtdoor Nody op 28 nov 2011 22:50

Foto?

Hij staat zeker beschut tegen een muur aan? Kan de reden zijn dat alle luizen in je tuin naar de warme beschutte cypres zijn 'gevlucht'?

Ik zou met een doekje of stuk keukenrol met spiritus de ´besmette´ takken afvegen en later afsproeien met schoon water, zodat de plant niet beschadigd.
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Help mijn cypres.....

Berichtdoor palmgek op 29 nov 2011 09:22

De Cypres staat inderdaad vrij beschut, net als de meeste van mijn planten in de tuin. Vreemd genoeg heb ik afgelopen jaar maar weinig luizen gezien in de tuin, dus waar ze nu opeens vandaan komen... en waarom juist op dit boompje.... :? Baal er in ieder geval goed van, hopelijk lijdt ie er niet teveel onder :roll:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten