mussen vreten de bamboe kaal

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

mussen vreten de bamboe kaal

Berichtdoor prutser 2 op 06 jul 2012 09:54

hallo, ik plaatste dit ook eerst bij de bamboe`s maar kreeg weinig reakties ,mogelijk ben ik dus de enigste die dit in nederland heeft ?? de mussen vreten letterlijk de bamboe kaal de pland heeft er echt last van,wandt ja bamboe zonder bladeren,geen enkel spoor van bladluis of ander ongedierte te bevinden ,ook de kleine bamboe in de voortuin wordt op die manier van bladeren ontdaan,ben de hele dag aan het waken om ze eruit te schudden maar keren telkens weer met grote groepen terug om mijn bamboe te vernielen,het is een ph atrovaginata,zit het in de zap van de twijgjes ???ze zijn toch ergens dol op,het is verleden jaar plots begonnen,op het moment dat de jonge blaadjes komen vreten ze het eraf dus iedere dag 2x vegen net zolang tot ze helemaal kaal zijn ,wie heeft dit ook en wat te doen ?? de bamboe zelf is wel meer dan 4 meter hoog,dus ja ?? wie weet raad ???
Bijlagen
1.JPG
hier zie je hun werk kaal gevreten
1.JPG (160.39 KiB) 5825 keer bekeken
2.JPG
hier ook weer kaal gevreten ,,reden ?????
2.JPG (165.22 KiB) 5825 keer bekeken
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: mussen vreten de bamboe kaal

Berichtdoor shusui op 06 jul 2012 10:07

Hier zit mijn Phyllostachys bisetii altijd vol mussen maar hij heeft er geen last van.
De planten zijn ondertussen al zo groot, en ze hebben zoveel halmen dat hij e :?: r echt geen last van heeft als er wat blaadjes zouden verdwijnen. Ik heb het hier nog niet gemerkt trouwens dat de mussen echt van de bamboe eten.

Gek genoeg zitten ze hier enkel in de bisetii en niet in de andere soorten.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: mussen vreten de bamboe kaal

Berichtdoor prutser 2 op 08 jul 2012 09:05

blijkbaar dus de enige in nederland die dit heeft ??vandaag weer een stuk kaal ,iedere dag weer ,hou later alleen de stammen nog over,met alleen van onder nog klein beetje blad,de toppen sterven af,kan dus niet uitgroeien,tot 2 meter ,daarboven alles kaal,ook al willen de stammen hoger worden,denk er over na om het maar weg te doen,wand het wordt er niet mooier op ??
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: mussen vreten de bamboe kaal

Berichtdoor erna op 08 jul 2012 13:37

hallo,

Zou het niet helpen om zo'n net te gebruiken dat de telers over hun kleinefruitbomen en groenten leggen ? In dit geval wat inpakken, zodat de mussen er een tijdje niet meer aankunnen ?

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: mussen vreten de bamboe kaal

Berichtdoor prutser 2 op 08 jul 2012 16:21

ja erna,zit daar ook over te denken,heb net ondekt dat het de jonge mussen zijn die het doen,het duurt even zo ongeveer 2 a 3 maanden ,dan is het voorbij,maar ja in die korte tijd slopen ze wel die bamboe kaal,mocht ik het zien dan schud ik ze eruit,ja als die bamboe erg groot was dan was het geen probleem dat ze er wat uit pikken,maar deze staat in een begrenzer naast de schuur ,en de omvang is niet groot,dan valt zoiets wel meteen op als het kaal is,zal over denken om een net erover te plaatsen,,zal wel een klus worden en een construktie,maar ja,,ik wil toch die bamboe behouden,vind t het anders toch jammer,,maar zeker bedankt voor de tip,,mvg paul,,
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: mussen vreten de bamboe kaal

Berichtdoor wilbert op 04 jul 2021 21:53

Hoi Paul,

Zelfde probleem hier. Naarmate onze tuin prettiger werd voor mussen, ging de bamboe ook steeds meer de door jou beschreven verschijnselen vertonen. Bisetti, aureosulcata, parvivolia, allemaal dezelfde verschijnselen. Het is helaas niet anders. Ik geniet wel van het gekwetter van de mussen. Maar blijkbaar is het miet mogelijk van beiden naast elkaar te genieten. Groeten van Wilbert
wilbert
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 31 maart 2012 18:31
0 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten