Gehoornde Klaverzuring (Oxalis corniculata)

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Gehoornde Klaverzuring (Oxalis corniculata)

Berichtdoor Rob op 06 sep 2012 22:49

Ik zag Carlo een klaagzang posten over heermoes. Dit is mijn uitdaging: Oxalis corniculata

Op zich best een leuk plantje maar wel een om gestoord van te worden. Het woekert als een waanzinnige en wieden is inmiddels al geen optie met die ondergrondse worteltjes.
Hele tapijten staan er inmiddels van, en als je er met je hand over gaat springen de zaden letterlijk in je haar. Stoppen met werken en 8 uur per dag wieden zou het misschien net redden...
De helft van mij potplanten zit ook al vol.

heb even ingelezen:
Iemand ervaring met dit lollige plantje, en de bestrijding ervan?
Iemand ooit Ronstar geprobeerd als chemische bestrijding ?? Hoe gata dit in combinatie met palmen, bananen?
Stikstof bemesting word ook als oplossing gesuggereerd...iemand met ervaring hierin?

Thx
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Re: Gehoornde Klaverzuring (Oxalis corniculata)

Berichtdoor Itrme op 06 sep 2012 22:59

Stikstofbemesting zou ik niet proberen. Deze doet het juist beter op voedselrijke grond.

Bovendien is het principe van stikstof bemesting vooral bij grasmatten, hierbij gaat het gras sneller groeien waardoor de klaver er als het ware uit gedrukt wordt.

Roundup geprobeerd? Het zal waarschijnlijk een kwestie zijn van wie houd het langste vol. Uitroeien voor het bloeit en zorgen dat het niet meer in bloei komt.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 06 sep 2012 23:26

Oei! dat is een hardnekkige! In de jaren dat ik nog in de kas werkte noemden we dit springklaver. Dit is dus de eerste keer dat ik de echte benaming lees. De naam springklaver was zo gek nog niet want het lijkt op klaver en de zaden springen letterlijk om je oren. Bij grote planten wel tot een meter ver.
De plantjes die we buiten tegenkomen vallen nog wel mee als je zou zien hoe groot de planten kunnen worden in een vervallen kas waar niets meer aan wordt gedaan. Planten van 2meter zijn dan geen uitzondering en wanneer je die aanraakt zit je ineens helemaal onder de zaden die werkelijk alle kanten opspringen. Maar goed, dat was dan weer een ervaring in de kas en gelukkig is het in de tuin stukken minder. Zoals Itrme al aangaf is het beste advies toch om te zorgen dat de plantjes niet zover kunnen komen dat ze hun zaden rondstrooien wat dus inhoud dat je ze kapot moet spuiten of zeer regelmatig moet wieden. In de tuin wied ik gewoon, weg is weg en zorg wel dat je ook de wortels er helemaal uit trekt. Tussen de tegels wil ik ook wel eens spuiten met Amitrol. Na enkele dagen is het dan helemaal kapot. Actie ondernemen moet je in ieder geval want het wordt alsmaar erger.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 07 sep 2012 16:14

Wieden wieden en nog eens wieden is de beste remedie en zorgen dat het zaad zich niet kan ontwikkelen.
Al dat gespuit is bar slecht voor het milieu en het werkt maar tijdelijk.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor pevano op 07 sep 2012 17:47

Mijn vader gooit er kokend water overheen. En ik moet zeggen dat hij het zo toch heel redelijk onder controle houd. Wat hij raakt is kapot. In hoeverre alles in de grond ook kapot is zou ik niet weten.

Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor hexina op 09 sep 2012 19:48

Hier ook een ware plaag dat springklaver. Ik word er hordedol van. Maar goed in mijn potten wied ik het eruit en op het terras gebruik ik roundup in combinatie met een brander.
Eerst met roundup spuiten en daarna de uitgedroogde rotzooi wegbranden.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 09 sep 2012 20:22

Zoals anderen al aangeven Roundup, zelf heb ik hiermee ook het beste resultaat zelfs in pot met fijne sproeier makkelijk te bestrijden.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Rico op 09 sep 2012 20:38

Kun je dat in een pot met bijv. palmen spuiten zonder dat de palm dood gaat?

Ik heb ze hier in de voortuin tussen het grind waar ik ze nog wel weg kan trekken zodra ik wat zie, maar ik heb ook hele tapijten in de potten met palmen. :evil:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor GeL op 09 sep 2012 20:51

@Rico, aanbrengen met een borsteltje en bijna onverdund dan loopt het er niet af, alhoewel het niet veel kwaad kan. 's Anderndaags resultaat :thumb_up:. Spuiten zou ik in ieder geval niet doen. Roundup moet je niet kopen, dat is een merknaam en veel te duur. Bij een tuincentrum dat ook aan landbouwers levert kan je aan glyfosfaat geraken, dat is het (hoofd) bestandsdeel van Roundup. Kost 10X minder en uiteraard even goed. Opgepast, is verboden in Nederland vanaf 1 januari 2018.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Rico op 09 sep 2012 21:53

Bedankt voor de tip!
ik zal eens wat tuinmannen vragen hier in de buurt ;)
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?