ravenala madagascariensis red form

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

ravenala madagascariensis red form

Berichtdoor zezinho op 07 nov 2012 21:11

Hoi,

Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat de bladeren van mijn ravenala madagascariensis opkrullen. één blad (links) is al helemaal gekruld en de laatste twee beginnen zich ook reeds te sluiten. Ik moet er ter verduidelijking bijzeggen dat de plant sinds eergisteren van de serre naar de veranda verhuisd is. De serre wordt tot nu toe 's nachts op 10° gehouden, overdag kan dat oplopen tot zo'n 20 ° als de zon eens schijnt , maar aangezien ze nu toch al tamelijk laag staat en niet veel warmte meer geeft, gebeurt het nog zelden dat de 20° gehaald wordt.
In de veranda schommelt het van 15° 's nachts tot 20° overdag en er is zeker evenveel licht als in de serre.
Iemand een idee wat er aan gedaan kan worden? In de living bij een zuidoostvenster is er nog wel een plaatsje over, of zou het niets te maken hebben met de standplaats en de temperatuur ?
Om alles te verduidelijken , hier een foto

Afbeelding

groeten
wilfried
zezinho

95 bedankjes

Re: ravenala madagascariensis red form

Berichtdoor Carlo op 07 nov 2012 23:42

Wat niet helemaal duidelijk beschreven wordt is of dit voorval dan ook vanaf de overplaatsing is gebeurd of dat het al wat langer is.
Aan de temp. zal het volgens mij niet liggen. Wat wel zeker is is dat de plant erg gesteld is op een bepaalde stand ten opzichte van de windrichting. Ofwel, zorg dat de plant bij verplaatsing nog steeds met dezelfde kant naar de zon staat en draai de plant nooit. Ik weet het, hij zal scheef groeien maar door de draaiing zullen de stelen gaan draaien en dat ontsiert de plant. Het blad zal er echter niet van gaan krullen. Gesloten blad duid vaak op te fel zonlicht maar zoals je al aangaf is dat in deze tijd van het jaar niet echt van toepassing. Dus tja.....
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 07 nov 2012 23:55

ja carlo, de bladeren zijn inderdaad op 2 dagen tijd beginnen krullen . Het linkse blad was al een beetje gekruld , maar is sinds de verplaatsing helemaal opgerold. De twee grootste bladeren, die in de serre nog mooi open stonden , zijn reeds 45° dichtgeklapt.
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 08 nov 2012 00:01

De veranderde luchtvochtigheid misschien?
Carlo

148 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?