Hallo
Interessant onderwerp
Nog voorheen ik me bezighield met tuinieren laat staan exotisch tuinieren wees mijn vrouw me op de mogelijk heilzame werking van koffie voor sommige planten
Als we even kijken van naar enkele sporenelementen van koffie
http://www.food-info.net/nl/national/ww-koffie.htmUit de analyse blijkt dat consumptie van koffie (circa 5 kopjes per dag) bijdraagt aan de voorziening in de dagelijkse behoefte aan kalium (circa 26%), magnesium (circa 12%), mangaan (circa 10%) en vitamine B3 (niacine) (circa 15%). Daarnaast draagt koffiedrinken bij aan de voorziening van spoorelementen met chroom (circa 6%) en koper (circa 8%). Het relatief hoge gehalte aan kalium en magnesium in koffie kan een gunstige invloed op de bloeddruk uitoefenen (Schaafsma, 1989). Koffie bevat ook ijzer,
dan lijkt er enige wetenschappelijk verklaring hiervoor mogelijk.
Ik geef koffie en koffiegruis - zonder suiker en zonder melk - in beperkte hoeveelheid vooral aan bananen en strelizia' s. Ik geef ook in de herfst koffiegruis aan alle palmen die buiten overwinteren, dit vooral omwille van de kalium. Vorig jaar had ik een Washingtonia die langzaam maar zeker achteruit ging, totdat - u raadt het al - ik deze plant wat van het bruine vocht gaf, het herstel was opmerkelijk. Iets zegt me dat het veeleer goed is voor zuurminnende planten.
De grootste koffiedrinker hier - mezelf niet bijgerekend - is de Dicksonia Antartica.