Rob schreef:Kan wel kloppen Robin...ik zat zelfs ook nog maar op -0.6° en jij zit typisch genoeg altijd een graad of 1 a 2 warmer.
Dat van die Washy verbaast me wel. Heb je de haag eruit gehaald, of zijn het van die typische valwinden om de kerk heen?
Rob.. lang niet gesproken!
De laagste temperatuur tot zover hier was +1.2C en inderdaad dus bijna 2 graden warmer. Ik denk dat dit komt doordat Roosendaal toch net even een stukje meer in het binnenland ligt. Plus het feit, Steenbergen ligt een steenworp afstand van de zeeuwse wateren of andere brede wateren.
Ik heb na aanstaande 31 december 10 jaar aan weerdata verzameld, en ja 10 jaar is zeer weinig voor klimaatbegrippen, maar ik zie nagenoeg ieder jaar terugkerende dingen. Het lijkt er toch op dat Steenbergen (maar ook andere naburige dorpjes) profiteren in het najaar en winter van het naastgelegen "warm" water. West brabant ligt in de zomer vaak toch (niet altijd) net even te ver van de kust verwijderd om gegrepen te worden door zeewindsituaties. Hierdoor doen we wel vaak mee met warmte (+36 deze zomer) maar zijn we uiteraard vaak wel wat koeler als het "echte" oosten, en dan doel ik op Achterhoek/Oost brabant/Limburg etc.
Wind hebben we hier wel inderdaad, die grote kerk speelt daarin zeker een rol. Het lijkt erg beschut maar ik heb veelal eerder windschade dan vorstschade. Daarnaast is de Washingtonia al een tijdje de haaghoogte voorbij gegaan waardoor het sowieso al wat minder beschut stond. Afgelopen zomer was hij ook al flink toegetakeld door de zomerstorm. 2015 was in dat opzicht niet het beste jaar voor de Washingtonia, andere jaren heeftie er beter bij gestaan.