door Dennis_S op 03 apr 2022 09:56
ik snap er niets van. Volgens buienradar is de minimumtemperatuur hier afgelopen nacht gezakt naar ergens tussen de -5 en de -6. Maar gisteravond laat was het nog + 3. Dus ik dacht, ik laat alles bij wat het is. Potten staan allemaal binnen, maar ik heb niets ingepakt. Maar ik kom net buiten en ik zie dat het lijkt alsof het niet eens gevroren heeft. De musa basjoo bladeren zijn nog prima (iets gehavend door de sneeuw bij -1 eergisteren) en de Washintonia laat niet eens donkergroene verkleuringen op de bladeren zien, iets wat je normaal toch al snel ziet bij een beetje vorst. Ook de Phoenix laat niets zien. Schiet mij maar lek.
Ik zie nu ook dat volgens buienradar het bij jou Matko, ook ergens tussen de -2,5 en -4,5 geweest zou moeten zijn. ik vind het raar. Is dat dan misschien vannacht even een heel korte piek (dal) geweest of zo?
Conclusie is wel nu sterker dat vorst in het voorjaar voor veel planten wellicht niet zo'n probleem is omdat de duur vaak veel korter is. Kortere nachten, sneller opwarming weer in de ochtend.
EDIT: zie net op een weerforum dat iemand het temperatuurverloop in zijn tuin in Ede in beeld heeft gebracht. Komt er op neer dat binnen een tijdsbestek van tussen 03.00 en 07.00 uur de temperatuur zakte van -1 naar -4,5 en weer terug naar -1. Dan zie je dat het punt dat de -4,5 is bereikt letterlijk maar 10 of 15 minuten heeft geduurd.
Laatst bijgewerkt door
Dennis_S op 03 apr 2022 10:08, in totaal 1 keer bewerkt.