Minder last van kleine vliegjes

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Minder last van kleine vliegjes

Berichtdoor Huub op 04 maart 2016 18:14

Hallo,
Ik had last van kleine vliegjes.

Als volgt heb ik dit (waarschijnlijk) opgelost:
• De bovenste zandlaag verwijdert (eitjes).
• Wat zand toegevoegd.
• Een plantenspuit zo afgesteld, dat er een scherpe straal uitkomt.
Water via deze straal geïnjecteerd in het zand.
• Ik heb, midden in, een potdekseltje een gat geboord (ter dikte van het stammetje).
• Vervolgens vanuit het middengat, een gleuf gesneden naar de buitenrand van het dekseltje.
• Het dekseltje voorzichtig over de plant geschoven.
• Om water te geven, kan het dekseltje worden opgetild.
• Heb vandaag een vliegje gezien en anders wel ± 10 stuks.

IMG_8663--.jpg
IMG_8663--.jpg (13.38 KiB) 5233 keer bekeken

IMG_8664.JPG
IMG_8664.JPG (7.41 KiB) 5233 keer bekeken


P.S.
Op afbeelding: IMG 8664.jpg heb ik, voor de foto, de opening iets verbogen en later weer teruggebogen.

Groet,
Huub
Avatar gebruiker
Huub
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 03 jan 2011 22:02
Woonplaats: Eindhoven
12 bedankjes

Re: Minder last van kleine vliegjes

Berichtdoor Eduard op 04 maart 2016 19:41

Hoi Huub, die vliegjes is de varenrouwmug en die larven zitten standaard in bijna elke potgrond! de mugjes komen ook langs die schaaltjes die je hebt staan, verder maken ze weinig schade aan palmzaailingen maar meer bij jonge varens opgekweekt uit sporen!

Je sluit de aarde ook af weet niet of dat zo goed is? ik vecht al 16 jaar tegen dit ongedierte :fluiten:

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Minder last van kleine vliegjes

Berichtdoor GeL op 04 maart 2016 21:46

Een aantal vangplaatjes tussen je plantjes doet wonderen! Anders moeilijk te bestrijden. In de potgrond van mypalmshop die ik heb zie ik ze in ieder geval niet opduiken.

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Minder last van kleine vliegjes

Berichtdoor s.janssen op 04 maart 2016 22:18

Vangplaatjes heb ik ook maar omdat ik ze in kamer heb met reptielenverblijven + hele zooi planten wat allemaal op 20-25 graden staat wordt ik er hier ook gek van. Zins kort heb ik het chemisch aangepakt, Calypso spray (die tegen snuitkevers, zelfde werkzame stof). Werkt goed hier. Omdat ik o,a amorphophallussen hebt staan en werken met nemathoden duurt mij te lang, Aroids en nemathoden is geen goede combi.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Minder last van kleine vliegjes

Berichtdoor Rob op 05 maart 2016 03:10

Als het uit de hand loopt dan doe ik combi van chemisch met strips.
Meestal ben je er in een keer helemaal vanaf.
Watergeef-regime is wel erg belangrijk om eea niet in de hand te werken

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Minder last van kleine vliegjes

Berichtdoor GeL op 05 maart 2016 10:49

@ Rob,
Inderdaad, als je de toplaag laat uitdrogen "demotiveer" je die krengen ook. ;)
Wat ook erg goed werkt in grotere potten -vanaf 15cm- is een laag cocos bodembedekker, dus de grovere schilfers voor in de tuin, ik doe dit al een tijdje. Gaat niet alleen verdamping & onkruidvorming tegen maar heeft een dus ook een interessant neveneffect :thumb_up:
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Minder last van kleine vliegjes

Berichtdoor Huub op 06 maart 2016 21:48

Heren,
hartelijk dank voor de interessante informatie.
Wat hebben we toch een mooie hobby.

Groet,
Huub
Avatar gebruiker
Huub
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 03 jan 2011 22:02
Woonplaats: Eindhoven
12 bedankjes

Re: Minder last van kleine vliegjes

Berichtdoor Carlo op 07 maart 2016 01:19

verder maken ze weinig schade aan palmzaailingen maar meer bij jonge varens opgekweekt uit sporen!


Niet alleen de jonge varens maar eigenlijk alles wat kleine dunne kiemworteltjes heeft.

Ik heb even een close-up gemaakt van die krengen.

DSCN8214.JPG
DSCN8214.JPG (275.16 KiB) 5081 keer bekeken


Overigens vind ik die beweringen dat de rouwvarenmug standaard in bijna elke potgrond voorkomen grote onzin. Die zakken liggen vaak erg lang in de winkel en dus bij het openmaken zou er een hele zooi mugjes uit moeten vliegen omdat die dan al dermate ontwikkeld zouden moeten zijn. Heb ik nog nooit meegemaakt en ik vermoed verder nauwelijks iemand hier op het forum. Zo wel, dan kom er maar eens mee. Ook een reeds opengemaakte zak die ik na weken weer eens heropen om wat uit te gebruiken heeft mij nog nooit een enkel mugje opgeleverd. De handel in planten en het binnen halen in de herfst zal eerder de grote boosdoener zijn.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Minder last van kleine vliegjes

Berichtdoor draco op 07 maart 2016 11:37

De varenrouwmug gedijdt vooral in zaaibakken die vochtig en warm worden gehouden. Ik heb er alleen soms last van met planten die verpot zijn. Bij varenkweker Braam heb ik gezien hoe ze deze milieuvriendelijk bestreden door regelmatig een afzuigsysteem over de zaaibakken te bewegen, waarmee de opvliegende insecten worden weggezogen. Voor de hobby is dit een minder praktische oplossing.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Minder last van kleine vliegjes

Berichtdoor Eduard op 07 maart 2016 12:12

Carlo schreef:
verder maken ze weinig schade aan palmzaailingen maar meer bij jonge varens opgekweekt uit sporen!


Niet alleen de jonge varens maar eigenlijk alles wat kleine dunne kiemworteltjes heeft.

Ik heb even een close-up gemaakt van die krengen.

DSCN8214.JPG


Overigens vind ik die beweringen dat de rouwvarenmug standaard in bijna elke potgrond voorkomen grote onzin. Die zakken liggen vaak erg lang in de winkel en dus bij het openmaken zou er een hele zooi mugjes uit moeten vliegen omdat die dan al dermate ontwikkeld zouden moeten zijn. Heb ik nog nooit meegemaakt en ik vermoed verder nauwelijks iemand hier op het forum. Zo wel, dan kom er maar eens mee. Ook een reeds opengemaakte zak die ik na weken weer eens heropen om wat uit te gebruiken heeft mij nog nooit een enkel mugje opgeleverd. De handel in planten en het binnen halen in de herfst zal eerder de grote boosdoener zijn.


Het verschil met varen zaaigoed en palmen zaaigoed is dat palmen veel sterker zijn en niet meteen afsterven bij jonge boomvarens is dat wel zo.
Verder heb ik jaren op grotere schaal boomvarens gekweekt en enorm veel last gehad van de larven die in de zakken moeten zitten , ik heb altijd met hoogwaardige kwalitatieve potgrond gewerkt en alle soorten waren besmet, bij navraag werd dat ook bevestigd!
Wel is het zo dat bij een varenkweek totale andere omstandigheden zijn dan met ander plantgoed kweek, bij boomvarens werk je met een zeer hoge luchtvochtigheid en hoeft een zak potgrond niet vol te zitten met de larven [ een paar is al genoeg] maar gaat de varenrouwmugkweek erg snel tot explosief, keer op keer en dus alle jaren werk ik met nematoden wat goed werkt alleen in het najaar bij het groter zetten overkomt mij het zelfde verhaal de besmette grond en weer een grote aanval die zich nog net goed kan ontwikkelen en het te koud is voor de bestrijding van de larven met nematoden.

Verder gebruik ik hier bijna 1000l potgrond per jaar dus een zak staat nooit lang en komen van een groothandel, ik heb daar ook het probleem besproken en het werdt ook bevestigd!
Dus Carlo dit is mijn ervaring en helaas kan ik geen bewijs overleggen daar er geen correspondentie over geweest is maar alles mondeling verliep, mag jij je gelukkig prijzen er geen last van te hebben, van van mede kwekers die jaren bezig zijn met de boomvarenkweek hoor ik hetzelfde :fluiten:

P.S mooie scherpe foto van de maden, ik krijg ze er net op maar niet zo mooi scherp ingezoemd :thumb_up:

Hier nog een link naar dat gespuis ; http://databank.groenkennisnet.nl/varenrouwmug.htm

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten

cron