Winterschade 2015/2016

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Hitch op 17 apr 2016 09:16

De voorlopige schade die nu na de winter duidelijk word;
- Trachycarpus 'Kumaon' : speerrot (onbeschermd)
- Trachycarpus nainital : speerrot (onbeschermd)
- Arenga engleri : speerrot (licht beschermd, waarschijnlijk dood)
- Trithrinax acanthocoma : rot, trok er de hele kern zo uit (onbeschermd behalve de nacht van -8/-9)
- Trachycarpus manipur : alle bladeren zwaar beschadigt. Speer en bladeren nog vast (onbeschermd)
- Chamaerops humilis 'Vulcano' : rot, kern kwam er zo uit (onbeschermd, waarschijnlijk dood)
- Tetrapanax 'SG' : koppen allemaal kapotgevroren, van de 5 stammen 1 die nieuw leven vertoont dmv nieuwe zijscheuten dik 30 cm onder kop
- Musa basjoo : 80% stammen dood, rot (onbeschermd)
- Musa sikkimensis : 90% stammend dood, rot (onbeschermd)
- Musa basjoo 'Sakhalin' : 50% stammen dood, rot (onbeschermd)
- Olea europeae : alle bladeren verloren, zwammen op stam, nieuwe groei uit wortelgestel door opkomende scheuten. Verwijderd. (onbeschermd)
- Phormium tenax 'Variegata' : zwaar beschadigt maar leeft nog (onbeschermd)
- Eryobotria japonica : alle takken behalve 1 stuk ingevroren waarbij alle daar hangende bladeren bruin zijn maar nu hergroei (onbeschermd)
- Sabal minor 'Louisiana' : bladeren verbrand, speer ok (onbeschermd). Moet er wel bij zeggen dat ik vlak voor de winter de onderste takken van mijn Poncirus trifoliata die over deze Sabal hingen af had gedaan waardoor de sneeuw nu deze Sabal voor het eerst bedekte. Mijn andere Sabal minorheeft ook geen bescherming gehad en ziet er piekfijn uit
- Cycas panzhihuaensis : bladeren ros (onbeschermd)
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Rob op 17 apr 2016 09:42

Wow, das een triest rapportMan.
Het lijkt alsof ik zit te staren naar een rapport na winter 11/12...

De schade hier is minimaal voor zover dat nu al duidelijk is.
Behoudens de Tetrapanax en Cordyline Indivisa die iets ingevroren lijken (beide onbeschermd), zien alle soorten Trachy onbeschermd), Butia, Sabals minor en louisiana, Chamaerops, cycas (beschermd) er pristien uit
Yucca gloriosa en rostrata en M. Basjoo (beschermd) zijn alweer aan de groei. De laatste gooit er op al enkele pups uit de opwarmende grond. Dito voor de Maurelli/Ventricousm die binnen hadden overwintert maar alweer buiten staan.

Wel had ik bij de overwinteraars binnen enkele uitvallers: Inmiddels hebben een Wodyetia, en enkele andere palmen de groene container opgezocht (te droog gestaan voor een periode).

Een tray met 1 bladerige Trachy zaailingen is wel voor de helft verloren gegaan. Ik had ze vrijwel achteloos in de voortuin in een hoek geparkeerd en niet meer de moeite genomen eea binnen te slepen

Al met al zal 15/16 hier zeker niet te boek staan als rampwinter, ondanks die ene koude nacht van - 7 en een beetje.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Hitch op 17 apr 2016 10:59

Palmen als de Arenga engleri en de Trithrinax acanthocoma waren probeersels met ingecalculeerd risico net als de Musasoorten waarvan de pollen te groot waren geworden om ze nog te kunnen beschermen. Bij deze heb ik dus natuurlijke selectie toegepast :lol: maar wat het overleefd heeft is al terug aan de groei. De Chamaerops vulcano had ik een beetje uit luiheid en bij gebrek aan de juiste maat palen geen afdak gegeven, anders was deze er wel door gekomen maar die sneeuw die er heeft op gelegen was er gewoon te veel aan. Van deze heb ik dus echt wel spijt, dat had ik makkelijk kunnen voorkomen. Over de Tetrapanax trek ik normaal een bigbag om de koppen droog en uit de wind te houden. Door de warme t° in december had ik dit echter verzaakt omdat deze terug aan de groei waren gegaan. Buiten de Chamaerops vulcano zijn alle palmen die schade hebben planten die pas in de zomer 2015 uitgeplant waren. Het waren ook nog kleinere palmen.

Aan de andere kant, Trachycarpus *nova*, T. princeps en die T. princeps 'new form' van Herbert zijn er dan weer wel ongeschonden doorgekomen net als de Butia capitata, Jubaea chilensis, Thrithrinax campestris, T. takil en T. wagnerianus maar zelfs een Yucca filifera allemaal onbeschermd hebben geen schade. Alles wat ik wel beschermd heb (Livistona chinensis, L. australis, L. decipiens, Phoenix canariensis en Chamaedorea radicalis ziet er schitterend uit en lijkt zelfs al wat groei te vertonen.
Zelfs de Crinum moorei waarvan ik er 7 heb staan in volle grond en die enkel een omgekeerde kuip over zich krijgen als bescherming zijn ondertussen al terug aan de groei.

Acacia dealbata subalpina is ook compleet om zeep. Helemaal bevroren en dit bij een -8/-9, kan dus niet de echte zijn geweest. Guido van Exotica had me dat indertijd nog thans verzekerd. Flink balen want de boom is dik 4 m hoog met een stam van 20 cm diam. Was een prachtstuk met felblauw blad. Nu dus niet meer dan brandhout voor mijn vader's kachel. :(
Manihot grahamii vrees ik ook dat de stam van 1.8 m verloren is gegaan. Nu zal dus moeten blijken of die uit het wortelgestel terug zal opkomen zoals her en der wel eens beweerd word op amerikaanse sites.
Dicksonia antarctica had ik een deken rond geslagen toen ze -8/-9 gaven en groot was mijn verwondering dan ook toen ik hem terug uitpakte dat de hele kroon bruingevroren was. Weet nu niet goed wat ik nog mag verwachten van deze maar denk wel dat dat goed komt.

In de verwarmde serre ben ik Colocasia esculenta verloren (potgrond zal toch nog te vochtig zijn geweest blijkbaar) en mijn enorme Amorphophallus conjac zat jammer genoeg ook rot in de pot. Volgende winter haal ik de overige knollen uit de kuip en laat ze zonder aarde overwinteren.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Rob op 17 apr 2016 12:23

Ah....ik was even vergeten dat jij ook nog een jasje sneeuw hebt meegepikt - sneeuw is toch wel een echte killer hoor. Die sneeuwbui hebben we hier net gemist en dat zou het verschil verklaren.

De successen bij de Livistona zijn bemoedigend - ik heb er een aantal, die ooit ook in grond gaan. :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Exotic Life op 18 apr 2016 13:31

Schade door natuurlijke omstandigheden: 0,0

Schade door eigen inbreng, zoals veels te veel in een kas duwen zal altijd wel uitval geven bij de wat kleinere plantjes. Dit is echter ieder jaar en reken ik haast niet meer als schade door de winter.

Deze "subtropische" winters mogen van mij nog wel even aanhouden. Ik ben zeer benieuwd of die Manihot nog van jou zal gaan uitlopen. Deze moet namelijk nog eens aan de collectie worden toegevoegd.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Hitch op 18 apr 2016 13:53

Deze in de serre beginnen zich te roeren ondertussen. Het exemplaar in volle grond geeft nog geen teken van leven maar ik denk dat het daar momenteel buiten nog te koud voor is en anders is hij echt definitief hemelen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Mister w op 18 apr 2016 14:02

zo dat is best veel uitval hitch!
Sterkte !

grt
Pipi
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor Maurice op 18 apr 2016 16:07

Dat is flink balen Hitch :(
Zo'n beetje alle planten met schade van jouw lijstje heb ik hier ook staan, en deze zijn allemaal onbeschermd glansrijk uit de "winter" gekomen! Behalve de Musa sikkimensis.
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor wsnbm op 19 apr 2016 14:40

Hoe heeft je winter eruit gezien dan?

1 voordeel, genoeg ruimte om weer te investeren in de tuin!!
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Winterschade 2015/2016

Berichtdoor ick op 19 apr 2016 15:06

Gek hoor, zoveel uitval! Zal in jouw geval dan toch ook met die plaatselijke sneeuw en de jonge aanplant te maken hebben gehad, want op een paar nachten na is het (hier in Utrecht) toch nauwelijks winters geweest. De pol grotendeels onbeschermde Musa basjoo sakhalin in mijn beschutte, maar 's winters vrij donkere stadstuintje is alweer aan de groei. Alleen die paar koudere nachten heb ik daar noppenfolie omgewikkeld.
Zelfs een pelargonium in pot heeft de winter zo goed als onbeschermd -redelijk- doorstaan onder een afdak, net als een paar jonge Washingtonia's.

Nou klinkt het allemaal wel heel rooskleurig, ik heb toch ook nog een soort van winterslachtoffer, maar dat komt eigenlijk alleen door droogte: de Eryobotria japonica op mijn dakterras is nu grotendeels kaal, omdat ik helemaal vergeten ben 'm water te geven gedurende de winter...

Wel heel jammer dat je zoveel slachtoffers hebt!

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten