slakkenbestrijding

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

slakkenbestrijding

Berichtdoor aralia op 28 jun 2016 12:26

Misschien kunnen we hier ervaringen uitwisselen in het bestrijden van slakken op een milieuvriendelijke manier. Als jullie posten vul ik het overzicht verder aan. De methode waarmee jullie succes hebben krijgt een score.

BARRIERES
rond gevoelige planten***
vlaslemen (Aralia), zinken containers (Aralia), ...

KORRELS: score: 2 (Aralia, Ivan)
Gebruik geen korrels die giftig zijn voor andere dieren (zie predatoren). Gebruik vooral in het voorjaar wanneer de eerste slakken actief worden. Gebruik bij hotspots later in het seizoen.
Werken: Escargo van Ecostyle (Aralia, Ivan)

LOKKEN: score: 0
Lok de slakken met: bier, houten plank (kruipen ze onder), rijp fruit, ...

LOOK:(Aralia)
-2 volledige bollen verse look, fijngehakt, 2 bierglazen water
-kook enkele minuten, zeef, leng aan: 2 eetlepels op 1 liter water
Besproei boven en onderkant van de planten tot het water er afloopt. Herhaal elke dag tot de vraat vermindert. Het aftreksel kan je bewaren in de koelkast. Onderhoudsbehandeling = eens in de 14 dagen.

PREDATOREN: score: 3 (Aralia, Edward, Zezinho)
bosmuis, egel, kikker, kip, mol, pad, salamander, spitsmuis, wilde vogels algemeen, ...

VANGEN: score: 3 (Aralia, Eduard, Zezinho)
Ga 's nachts met de zaklamp de tuin in.
"Na een paar dagen zie je het aantal gevangen slakken verminderen en dat is volgens mij de enige manier om er voor te zorgen dat er volgend jaar beduidend minder slakken zijn." (Zezinho)
"Bij de in Nederland en België levende soorten worden in de lente de eitjes in hoopjes van 20 tot 30 vlak onder het grondoppervlak gelegd. Een naaktslak kan honderden eitjes leggen, deze zijn wit doorschijnend. Een paar weken later komen de eitjes uit en twee maanden later zijn de slakken volwassen. De slakken paren meestal in het voor- en najaar."(Wikipedia)
Gooi de slakken in een emmertje met bleekwater (Zezinho).
OF
Laat de kadavers liggen, dit lokt andere slakken (Aralia).

***slakgevoelig:
ALTIJD:cactussen (Ivan), cymbidium (Aralia), hosta (Aralia, Zezinho), kniphofia (Zezinho), narcis (Aralia), polygonatum (Aralia), taxus (Zezinho), vinca (Zezinho), ...
SOMS:cyathea atrox (Aralia), ...
NOOIT:bamboe (Aralia, Zazinho), varens algemeen (Aralia, Zezinho), ...
Laatst bijgewerkt door aralia op 29 jun 2016 11:49, in totaal 54 keer bewerkt.
aralia
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 10 apr 2014 17:26
Woonplaats: West-Vlaanderen
36 bedankjes

Re: slakkenbestrijding

Berichtdoor Eduard op 28 jun 2016 12:47

Heel leuk bedacht, en dat zal voor veel mensen bevredigend kunnen uitwerken, maar in grote tuinen niet te doen! Ik heb vorig jaar werk gemaakt om de serres slakkenvrij te houden en dat lukte niet eens :( de slakken kruipen in de potjes en zelfs in de kluitjes of komen door kieren weer even goed naar binnen, dus ja potjes draaien in de serres doe ik wel nog, buiten is het onbegonnen werk :fluiten:
buiten heb ik wat natuurlijke vijanden van de slakken rondlopen, salamanders, kikkers, padden, egels :thumb_up:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: slakkenbestrijding

Berichtdoor PalmPat op 28 jun 2016 13:27

Ik heb ook een ware slakkenplaag en net als bij het belabberde weer, heb ik de moed een klein beetje opgegeven.
Heb geprobeerd om ze te bestrijden met bier, met korrels en met eigengemaakt knoflookextract, maar niets helpt. Ook een beetje logisch, want met dit "eeuwig" aanhoudende natte weer, is bestrijden bijna niet mogelijk.
Door de vele regen heeft de bierval vrijwel geen nut, de korrels lossen door de vele regen op, het knoflookextract wordt eveneens door de regen te snel verdund of weggespoeld.
Daarbij helpt het koele, natte weer ook nog eens om al het groen vers en zacht te houden, ideaal slakkenvoer. :evil:
Als laatste ben ikzelf (wederom vanwege het weer) ook wat minder in de tuin te vinden, dus missen de slakken vaker een natuurlijke vijand :mrgreen:
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 358
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: slakkenbestrijding

Berichtdoor zezinho op 28 jun 2016 23:18

:

Ik maak elke avond mijn wandeling met een zaklamp en gooi er telkens zo"n 100 - tal in een emmertje met bleekwater. Na een paar dagen zie je het aantal gevangen slakken verminderen en dat is volgens mij de enige manier om er voor te zorgen dat er volgend jaar beduidend minder slakken zijn. In mijn tuin zijn het steeds dezelfde planten die slakken aantrekken :
Kniphofia, hosta, maagdenpalm en de taxushaag. Nog nooit op bamboe of op varens.
Trouwens altijd leuk zo'n avondwandeling : zie je nog eens een egel , een rans - of bosuil of een vleermuis.
Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: slakkenbestrijding

Berichtdoor Ivan op 28 jun 2016 23:21

ik strooi rijkelijk met escargo van Ecostyle en hou mn cactussen nu wel gaaf i.t.t. voorgaande jaren
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: slakkenbestrijding

Berichtdoor Amar op 07 okt 2016 14:16

Bij ons bestaat de grond voornamelijk uit rivierklei en het stikt er van de naaktslakken. In het begin van het seizoen heb ik ze allemaal met de hand gevangen of met een bierval. Na iedere regenbui had ik in de avond na een rondje om het huis ruim 250 te pakken. Door dit systematisch, na iedere dag dat het heeft geregend, te doen nam het aantal een beetje af.

Sinds de zomer zag ik een egel in de tuin en dat is een goed teken! De laatste maanden waren er zelfs drie kleine egeltjes (nakomelingen van de moeder die ook rondstruint) en sindsdien is het ook merkbaar dat de slakkenvraat is afgenomen. Verder zijn er ook veel padden en kikkers in de tuin. Kortom; de natuur helpt een goed handje mee. Zorg dan wel voor plekken waar padden en egels hun nest of overwinteringsplek kunnen maken.
Amar
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 17 okt 2010 23:42
Woonplaats: Culemborg
15 bedankjes


Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten