VPRO wintergasten

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: VPRO wintergasten

Berichtdoor GaveAgave op 06 feb 2024 21:02

palmgek schreef:Dat is jarenlang gestimuleerd door de overheid, de boeren moesten investeren om grootschalig en daarmee efficiënt te kunnen produceren. Dit heeft de kleinschalige boertjes volledig weg geconcureerd. Ben het zeker met je eens dat dit fout was. Kijk bijvoorbeeld naar Zwitserland waar de burgers een hoge standaard waarderen en een hoge prijs willen betalen voor een duurzaam geproduceerd lokaal product.


Gevolg van jarenlang ministers van landbouw met een boeren-achterban (CDA en CU). Zwitserland pakt het goed aan, daar zijn tomaten in de winter vaak goedkoper. Waarom? Omdat ze dan geimporteerd zijn, in de zomer zijn er lokale verbouwde tomaten beschikbaar, en mag er niet geimporteerd worden. Dat krijg je niet gedaan binnen de EU.

Van de andere kant bekeken heeft de Nederlandse agrarische sector relatief de laagste impact op het milieu van alle landen in de wereld. Per kilo landbouwproduct is de gezamenlijke 'voetafdruk' van onder meer CO2, energie, pesticiden en antibiotica in Nederland het kleinst.


Die voetafdruk is niet de volledige voetafdruk. Dan vergeet je stikstofuitstoot/neerslag en kwaliteit oppervlaktewater bijv. Stikstof is wereldwijd een probleem, en vooral in Nederland (en een paar andere regio's met veel intensieve landbouw en/of industrie). Ook kun je vragen zetten bij de ethiek van hoe veel vlees wordt geproduceerd in Nederland.

Per hectare land produceren we hier meer dan andere landen. Op Wageningen University zitten studenten uit allerlei landen die willen leren hoe wij dat hier doen.


Ik heb er jaren rondgelopen ;)

Voedselverspilling
Nederland scoort bijvoorbeeld hoog met het tegengaan van voedselverspilling. Zo worden veel restproducten uit de voedselindustrie gebruikt om vee te voeren.

Verder wordt biomassa uit de landbouw gebruikt met als doel om minder CO2 uit te stoten. Ook worden plantresten gebruikt als grondstof voor bouwmateriaal, textiel, karton, chemicaliën en kunststof. En CO2 die vrijkomt bij Shell in Pernis gaat via buizen naar de kassen in het Westland, waar het gebruikt wordt voor de groei van planten.


Dat doet Nederland inderdaad erg goed.

Strenge regels
Onze 'voetafdruk' is ook lager doordat de wet- en regelgeving hier strenger is dan in veel andere landen. Het gebruik van antibiotica in de veeteelt daalde tussen 2009 en 2016 met 64 procent, mede door beleid van de overheid.


Terwijl we voor mest/stikstof uitzonderingsposities hebben, om meer uit te mogen stoten. Ook ons oppervlaktewater voldoet vrijwel nergens aan de eisen. Dat antibiotica preventief gebruikt wordt, nog steeds in grote hoeveelheden, geeft eigenlijk wel aan dat die vleesproductie eigenlijk niet gezond is, waarom zou je ander preventief antibiotica gebruiken?

In 2015 daalde het gebruik van pesticiden tot minder dan de helft van het niveau van de jaren tachtig. Om ziektes en insecten tegen te gaan gebruiken akker- en tuinbouwers steeds vaker biologische middelen en natuurlijke vijanden.


Vooral in de kassen is men daar al erg ver mee, met Koppert als wereldwijde koploper. Maar biologische bestrijding buiten is lastiger. Je komt een heel eind met stroken met wilde planten etc, maar dat gaat ten koste van je productie. Staan aardige stukken over in dat boek van Monbiot, Regenesis.

Als dit in Nederland stopt zal de vraag naar deze producten vanuit andere landen worden voorzien. Het moet ergens vandaan komen zolang er geen alternatief is.
Vooralsnog weiger ik voorlopig om krekels en meelwormen aan mijn schijf van 5 toe te voegen ! ;)


Ik heb wel eens insecten gegeten, ik ben er allergisch voor, en vond het niet lekker. Ik probeer minder vlees te eten, maar vind dat lastig. Als mijn vriendin vraagt: Wat zullen we volgende week eten? Dan denk: Kip, vis, gehaktballen, bijv.

Voedselproductie is een wereldwijde uitdaging, zeker met een veranderend klimaat. Wat klimaat betreft, draagt de productie van vlees behoorlijk wat bij aan CO2 en methaan (en gebruik water). Daar is veel winst te halen, maar vergt een aanpassing in het dieet van veel mensen. En zelfs als die willen, is dat lastig.
GaveAgave
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
40 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 140 gasten

cron