Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Mate op 20 feb 2018 16:45

Thanx Stefan voor de uitleg :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Exotic Life op 20 feb 2018 18:24

Sneeuw gaat er niet komen in deze setting met deze rechtstreekse kurkdroge aanvoer uit het oosten. Delen van Engeland maken hier bijvoorbeeld wel kans op doordat daar buien kunnen ontstaan boven het relatief "warme" water. Als er dan toch een sneeuwbuitje in ons land gaat vallen maken daar de wadden en noordelijke provincies nog het meeste kans op door aanvoer over de oostzee.

Bovenlucht temperaturen kelderen rond het weekend en hier vlak na richting de -15 a -17C wat een flinke verscherping van de kou inhoud. Tot het weekend normaal winterweer, tijdens en net na het weekend koud winterweer met zeker opties richting het meer extreme. In principe staat er een perfecte Scandi hoog op de kaarten die een flinke oostcirculatie aanzwengeld. Gelukkig zitten we al verder in februari, in December of Januari had een setting als dit gruwelijke temperaturen opgeleverd. Overigens kan in het noordoosten/oosten de temperatuur lokaal echt wel naar de -10 zakken, maar ook een koude pocket als Woensdrecht maakt hier zeker kans op. Hopelijk zien we aankomende zomer nog eens zo'n setting op de kaarten ergens midden Juli dan zijn de Weerwoorders een stuk minder vrolijk, dan praten we namelijk over temperaturen 35-38C of misschien wel meer. :lol: :lol:

Ik hoop wel dat de verzachting weer voorzichtig intreed na de periode ZA-DI maar de laatste ontwikkelingen geven juist alle handgrepen voor een verlenging van flinke koude. Gelukkig is dat nog wat ver weg, maar anderzijds zijn er toch wat extra maatregelen nodig. Voordeel, de zonurenteller gaat weer overuren maken! En nogmaals, dat kan ik hard gebruiken na die maandenlange wolkendeken.
Laatst bijgewerkt door Exotic Life op 20 feb 2018 18:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Mate op 20 feb 2018 18:38

Thanx Robbin. Heb jij tot nu toe beschermd?
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Exotic Life op 20 feb 2018 19:01

In principe is het enige wat ik bescherm de Phoenix en Washy, tenzij er een winter huishoud ala 2012. Na die winter heb ik eigenlijk niets half-hardy meer terug geplant vanwege mijn reisplannen destijds en de naderende terugkeer naar mijn geliefde Rotterdam waar ik nu alweer 4 jaar woonachtig ben. Ik onderhoud en zorg nog altijd voor de tuin in Steenbergen, maar ik ben wel gerichter bezig gegaan met hardere/vaste aanplant. Ooit ga ik zeer jaloers worden op de tuin van mijn ouders, palmen beginnen daar flinke formaten aan te nemen na dik 10 jaar in volle grond.

Ook nu dus staan in principe alle kuipplanten in de kas, en staan de Phoenix en Washy in hun eigen huisjes. Deze stel ik altijd zolang mogelijk uit, maar vanwege de grote kan dit niet meer last minute. Dit jaar stonden ze er Begin December, toevallig net voor de sneeuwdump op de 10/11de.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 20 feb 2018 20:26

draco schreef:Je bent wel een paniekzaaier Dennis. ;) In ons dorp hebben alle mij bekende volwassen Trachycarpussen -20°C en de sneeuw van 2012 overleefd ondanks totaal bladverlies. Geen enkele van deze palmen werd beschermd behalve door het sneeuwdek. Mijn palmen zijn met een flinke mulchlaag voorzien maar de vroegbloeiers Helleborus en Crocus zullen het de komende week moeilijk krijgen.


Paniek of niet, maar bij een nachtje -10 worden alle Chamaeropsen gefrituurd. Ze zullen mogelijk wel overleven, maar mooi is anders. Geldt natuurlijk ook voor heel veel andere exoten. Natuurlijk is Trachycarpus een iets ander verhaal. Maar zoals je schrijft lag er toen sneeuw, waardoor de kluiten nooit zijn bevroren. Nu is dat wel anders als de sneeuw wegblijft. Stijf bevroren kluiten en een stralend zonnetje..ik weet het niet, maar ik denk dat een fortunei beter af is met -18, wolken en sneeuw dan -10 in de volle zon, voor een langere periode wel te verstaan. Je hebt je palmen voorzien van een goede mulchlaag, en dat is al de halve winst, maar er zijn er zat die dat niet doen.

Ik wil ook geen paniek zaaien, maar het forum staat vol met mooie exoten die zijn voorzien van een laagje noppenfolie of vliesdoek, zonder enige verwarming. Dat gaat natuurlijk vast jaren goed, maar met komende periode voor de boeg is dat voor veel planten toch echt veel te weinig.

inmiddels zijn er ook al weer wat kaarten te zien die al wat knabbelen aan de heftigste koude, maar zeker zijn die nog lang niet. De tijd zal het leren, maar dat iedereen wat extra uit de kast moet halen, lijkt me zeker. En natuurlijk maak ik me ook wat meer zorgen omdat ik toch in een relatief koud deel van het land woon.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Helinde op 20 feb 2018 20:48

Help -10 op komst.. maakt me toch wat zenuwachtig. In 2010 en 2012 ben ik heel wat planten verloren toen ik mijn hobby net gestart was. Nu ben ik vorig jaar verhuisd en heb ik heel wat jonge aanplant...

Wat zouden jullie doen met de volgende planten: een albizia evy’s pride die vorig jaar is gepoot? Nu 70 cm hoog... Ik heb hem ingepakt in van dat witte inpakdoek. Zou dat genoeg zijn?
Hetzelfde geldt voor een granaatappel van 60 cm, een vijg (zo’n brown nogwat) van 40 cm.
Een trachycarpus van 100 cm stam in pot staat nog onbeschermd. Zou tegen de gevel plaatsen van die laatste voldoende zijn?
3 hibiscus mauvelous zijn flink gemulched.
Over een mahoniestruik van 30 cm heb ik een emmer gezet en ook over jonge choisya ternata.
Moet ik een wolmispel van 1 meter nog beschermen?
Een aardbeistruikje van 20 cm?
Een Anna paulownaboompje van 100 cm.
Eucalyptus gunneri van 2 meter, maar dus vorige zomer verhuist/wortelschade?
Chineze dadelboom van 150 cm?
Kaki van 200 cm?
Perzik en nectarine 200 cm?
Amandelboom 200 cm?
Camellia 30 cm?
Gojibes 30 cm?
Zo’n trompetklimmer?
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Helinde op 20 feb 2018 20:49

VerhuisD
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 20 feb 2018 22:40

De nieuwste: nogal frisjes...De eerste is voor Oost Nederland, de tweede voor het midden..
Bijlagen
5a8c83f01e4b5.png
5a8c83f01e4b5.png (150.69 KiB) 2913 keer bekeken
5a8c818b01ebe.png
5a8c818b01ebe.png (96.49 KiB) 2912 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Rob op 20 feb 2018 22:43

Heb vanavond alle palmen (behoudens Trachy en Jubaea) ingeseald met plasticwrap om de splitbamboemat heen tegen de koude. Eea zal blijven zitten tot vermoedelijk dinsdag (of minstens tot de nachten weer boven de -2 komen.
Verwarming nu alleen snachts bij alle palmen, maar vermoeldeijk na morgen de hele dag.
Ik knijp hem best wel een beetje met een Brahea edulis en een Livistona australis ertussen :)
ben benieuw (maar tevens bereid om ze te verliezen). Ik pak ergens tussen de 6-10 graden met de bijverwarming en verpakking, dus een -8 zou haalbaar moeten zijn. Mogelijk dat ik de beide meest tere plantjes een tweede wrap geef morgen tegen de oostenwind, en de boel nog extra aanmulch aan de bodem.

Tot slot zullen een tweetal kleinere Butia (Yatai) en twee Chamaerops het moeten doen met alleen passieve bescherming (grote kuip op de kop + bigbag tegen de wind en een bult blad mulch).

vwb de albizia zat ik ook ff in de rats....gaat om een 3 meter hoge choco albizia....vorig jaar aangeplant...zou ie tot -10 OK zijn zonder verdere maatregelen?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Carlo op 20 feb 2018 22:48

Ik heb mijn koude kas nog vol met planten staan die ik bij een zeldzaam nachtje vorst een beetje bijwarm met een elektrisch kacheltje maar ik denk er toch maar over om ook die planten naar zolder te gaan sjouwen als ik bekomen ben van mijn griep. Nu wordt het een beetje te gortig om twee weken lang te stoken met een 2000watt kacheltje, ook al is het met thermostaat.

Ben benieuwd wat mijn, in het najaar aangeplante, trachy's van 4m er van gaan vinden. Paar zakken mulch aanschaffen om te beginnen denk ik maar.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 108 gasten

cron