Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 18 jan 2019 13:07

Hoe bedoel je ze blijven bijstellen? De vooruitzichten zijn nog steeds vrijwel gelijk aan wat ze al dagen geleden voorzagen. Misschien niet voor Limburg, maar daar ligt mijn focus inderdaad ook niet op. Dus het kan blijkbaar wel dat voorspellingen uitkomen. Bij mij -3.7 en even verderop was het nog een stukje kouder. Heeft het in Limburg dan niet gevroren? Dan zit je erg zuidelijk, want daar is het inderdaad beperkt gebleven. Maar zie je nu dat als je maar blijft roepen dat het allemaal goed komt, mensen elders in het land dan voor rare verassingen komen te staan? De voorspellingen zijn in ieder geval redelijk consistent het blijft voorlopig vriezen, meer dan de meeste planten van ons kunnen verdragen. Mogelijk komt er ook nog sneeuw na het weekend. Ook dat is nog niet zeker, maar de kans daarop wordt met de dag groter. Dat zou kunnen betekenen dat het wellicht nog kouder gaat worden. Aan de andere kant vind ik sneeuw wel fijn omdat dat de kluiten mooi beschermt tegen bevriezen! Voorlopig toch maar lekker genieten! Het is erg mooi weer, in ieder geval vandaag en de temperatuur komt daarmee snel weer omhoog.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 18 jan 2019 13:37

Het kan best lokaal wat frisser worden maar hier in de polder onder het NAP zal de verwachte nachtvorst niet veel voorstellen. De kou zal voornamelijk het gevolg zijn van uitstraling. De natte kleibodem zorgt voor een flinke warmtebuffer. In februari 2012 om die winter maar weer eens aan te halen werd het aanvankelijk niet kouder dan -10°C. Pas nadat een dik pak sneeuw was gevallen, dook de temperatuur naar -20°C. Met de huidige verwachting van -3°C in de nacht van zondag op maandag lijkt het voldoende om de Chamaerops en Trachycarpus kuipen met een deken te beschermen. Deze hebben tenslotte in het huidige decennium al zwaardere nachtvorsten getrotseerd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor hanscazan op 18 jan 2019 14:39

Hier met -3C ook 2 graden kouder dan voorspeld maar het trok vannacht hier goed open :?
Dadelijk de grote basjoo stam maar eens checken, 1 blad laten hangen voor de Vorst test :)
Een chamaerops kan hier droog toch gewoon tegen :oops: , sneeuw hagelt het dus nog net even voordat alles hier open trekt :o :o :oops:
Het zijn de keuzes....
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 18 jan 2019 19:26

Chamaerops verdraagt kortdurend tot - 9°C. De kuipen zijn hier echter nog kletsnat. Gunstig is dat hierdoor de kluit trager afkoelt/bevriest, maar de kans op speerrot is daardoor groter.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 18 jan 2019 21:40

Lekker weertje hier, het ijzelt en de temperatuur duikt onder 0. Dat is in ieder geval niet waar Chamaerops op zit te wachten. Persoonlijk denk ik waarom de grens op zoeken? Je kunt m ook al eerder binnenzetten en op safe spelen. Ik heb zelf mijn potexemplaren al een tijd onder een afdak staan. Daar zijn ze lekker opgedroogd de afgelopen tijd. En vanmiddag is alles naar binnen verhuisd. En mooi op tijd als ik dat vieze weer nu buiten zie. Als ik de modellen zo weer lees, voorlopig overdag net boven 0 (was eerst een paar graden boven 0...) en in de nacht 5-8 graden vorst. Dan mogelijk sneeuw, maar ook zonder de sneeuw is de kans groot op verscherping van de vorst. nou ja, dat duurt nog lang, eerst maar komende week eens uitzingen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor draco op 19 jan 2019 02:15

Probleem Dennis is dat de Chamaerops kuipen bijna niet meer te verplaatsen zijn door het gewicht. Ik heb wel een steekwagen maar moet er dan een buurman bij halen om voldoende tegenwicht te bieden. Onder het afdak staan doorgaans de Cordylines omdat de wortels ervan extra gevoelig zijn voor winterse nattigheid. Komene nacht wordt hier nog amper vorst verwacht, maar misschien dat ik voor de nacht van zondag op maandag wel actie moet ondernemen. :onzeker:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Mate op 19 jan 2019 10:25

Met -1.6 momenteel, is t toch minder koud geworden dan verwacht. De yuccas vertonen wel de bekende vlekken en de basjoos zijn weer in slaap gesust :D

Ik ga toch een gokkie wagen en het op zn beloop laten...wish me luck met mn buxus tuin aankomende zomer :lol:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Eduard op 19 jan 2019 12:17

Hier met -1.7ºC ook de eerste vorst van dit jaar, zo als het er nu naar uit ziet wordt komende Maandag nacht een koude -6ºC daarna weer mildere nachttemperaturen.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor exoten vriend op 19 jan 2019 13:08

Hier is het nu al 1,6 graden
Deze nacht was hier minimum min 2,8 geweest
Komende nacht word -3,7 verwacht en zondag op maandag -5
Voor mij mag het al terug warmer worden :fluiten:
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dennis_S op 19 jan 2019 13:55

Hier -4.2 vannacht. En vanochtend rap boven 0 gekomen. De ochtendmodellen zijn in ieder geval wat milder geworden op termijn. Eens zien of vanavond de avondmodellen daarin meegaan.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 113 gasten