Handleiding van Palmvrienden wiki

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Handleiding van Palmvrienden wiki

Berichtdoor Christophe op 19 maart 2011 01:45

Beste Palmvrienden,

Het doel van Palmvrienden wiki is om onze exotische planten kennis te bundelen met als doel een zo compleet mogelijke Nederlandstalige exotische planten encyclopedie te maken. Om jullie een idee te geven van het doel kan je even naar de Musa basjoo pagina surfen. Je ziet op de pagina zelf informatie met foto’s over deze plant en onderaan een tabel met vele andere Musa soorten. Het lijkt me fijn om door deze pagina’s te surfen en nieuwe soorten te ontdekken. Hetzelfde principe passen we toe op de pagina’s van de palmen, palmvarens en boomvarens.

Ik heb de laatste tijd wat verbeteringen aangebracht, nieuwe pagina’s aangemaakt en foto’s geupload. Maar natuurlijk kan ik de pagina’s niet zelf allemaal invullen, zover reikt mijn kennis niet. Daarom is hier vast een handleiding voor iedereen die graag wilt mee helpen met dit project!

Zelf aanpassingen aan de wiki maken

Je dient je eerst even opnieuw te registreren. Je kan immers niet inloggen op de wiki met je account van het forum, maar je kan je wel registreren met dezelfde naam.

1) Taxobox aanpassen (rechtse zijbalk)

Het principe van een wiki is dat iedereen de webpagina’s kan aanpassen. Om pagina’s aan te passen, ga je naar de betreffende pagina en klik je op ‘Bewerken’ rechtsboven de pagina.

Capture.JPG
Capture.JPG (12.18 KiB) 1304 keer bekeken


Dan zie je de tekst editor waar je de pagina kan aanpassen.

Capture.JPG
Capture.JPG (49.46 KiB) 1304 keer bekeken


Bovenaan de tekst editor zie je de taxobox. Dit zijn alle regels die er als volgt uitzien:

Code: Selecteer alles
     | oorsprong = China


Deze regels zorgen voor de informatie in de de rechtse zijbalk op de webpagina zelf. Wanneer je wat invult achter een van de eigenschappen, verschijnt het na het opslagen van de pagina automatisch op de pagina in de zijbalk. In het voorgaande voorbeeld hebben we "China " ingevuld na "| oorsprong = ". Als je China zou wegdoen, verdwijnt het ook uit de rechtse zijbalk. Zo kan je elke regel op elke pagina invullen en zo de 'taxobox' aanvullen.

2) De pagina zelf aanpassen

Daar waar de taxobox stopt, kan je de pagina zelf beginnen aanpassen.

Capture.JPG
Capture.JPG (30.31 KiB) 1304 keer bekeken


Je zal zien dat bij sommige pagina’s bovenaan {{Intro_soort}} staat. Dit is een stukje tekst dat automatisch wordt ingevoegd en mag je verwijderen als je de pagina gaat aanpassen.

Capture.JPG
Capture.JPG (29.17 KiB) 1304 keer bekeken


De volgende code zijn de kopteksten op de pagina's zelf.

Code: Selecteer alles
== Verzorging Musa 'California Gold' ==

Onder de juiste kopteksten mag je gewoon informatie over de bepaalde plant beginnen typen. Je kan ook de koptekst wijzigen of nieuwe kopteksten aanmaken.

Daarna klik je op Bewerking ter controle bekijken. Dan zie je het voorbeeld van hoe de pagina er zal uitzien na jouw wijzigingen. Je dient daarna nog even op Pagina opslaan te klikken, om de wijzigingen op te slagen.

Je kan kleine stukken aanpassen of verbeteren, ofwel een de hele pagina invullen. Heb je per vergissing wat fout gedaan, en wil je dit ongedaan maken, mag je me gerust mailen. Ik kan dit ongedaan maken.

Ook een enorm grote bedankt aan de leden die reeds hebben bijgedragen. :thumb_up: :thumb_up:

Wie aanpassingen heeft gemaakt, en deze graag wilt delen kan dit doen door te reageren in dit onderwerp.

Met vriendelijke groeten,
Christophe
PS: Later toon ik ook hoe je makkelijk foto's op de wiki zet ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 117 gasten