Hallo allemaal

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Hallo allemaal

Berichtdoor Tminus89 op 05 jul 2023 14:47

Hallo, mijn naam is Tim en ik ben 33 jaar. Afgelopen jaar heb ik het groene virus aardig te pakken gekregen en ben ik steeds meer met planten gaan doen. Eerst binnen, toen buiten. In 4 maanden tijd ging ik van 4 naar ongeveer 100 soorten. Exotische planten hadden al snel mijn aandacht, maar ik zag ook al snel dat er zoveel andere planten zijn die ik leuk vind. Ik besloot de uitdaging aan te gaan om een vrij bonte mix van bloeiende planten en exoten te maken, zonder dat het aan de ogen gaat branden.. Als fotograaf was fotograferen en een ontwerp in photoshop maken het meest voor de hand liggende, zo is de huidige indeling tot stand gekomen. In het voorjaar zal ik de Teunisbloem of helemaal eruit halen of verplaatsen, springt me erg in het oog, maar verder ben ik er best tevreden mee. Tussen de planten door heb ik wat eikvaren en slangenbaard geplant, daar wil ik een aantal stukken mee vullen en Oost Indische kers heb ik er net in zitten. Het trekken van insecten en vogels vind ik erg belangrijk, daarom zal er volgend jaar nog 2 soorten Cornus in het voorste stuk tuin komen en evt een Prunus Avium (langzaam groeiend, geen grote) en zaai ik er dit najaar een mix van inheemse planten. Voor het huis heb ik dan dus zoveel mogelijk beplanting die het zonder mij red, op de Tetrapanax Rex na. Die staat ook in het verlengde van de 'zijtuin'. Zo probeer ik het in elkaar over te laten gaan.

Hier een overzicht van de exoten:
- 11 soorten Colocasia
- Tetrapanax Rex
- Tetrapanax Papyrifera Steroidal Giant
- Musa Basjoo
- Musa Sikkimensis Red Tiger
- Musa Dwarf Cavendish (kleine buiten, in schaduw tot ongeveer 15:00, wat grotere binnen)
- Musella Lasiocarpa
- Canna x Generalis
- Canna Musafolia Rubrum
- Canna (?, knollen van mijn oom gekregen, soort niet opgezocht. Groen blad)
- 2x Ensete Ventricosum 'Maurelli'
- Fargesia Nitida Black Pearl
- Fargesia Jiuzhaigou
- Fatsia Japonica 'Spiders Web'
- Hedychium Densiflorum 'Assam Orange'
- 2x Strelitzia Nicolai (een daarvan hou ik de hele zomer in de achtertuin)
- Sophora Tetraptera (Kowhai, geen idee of dit onder exoten valt. De boom is een nationaal symbool van Nieuw Zeeland. Klein stekje gekregen van iemand die elk jaar in Australiƫ overwinterd en daar zaden had gekocht. Als hij het red zet ik volgend jaar voor het huis, tussen de inheemse planten, in lijn met de Tetrapanax Rex)
- Cyperus Textilis
- 2X Moringa Oleifera (beiden gekweekt van zaad door kennis, afwachten of ze het gaan doen)

Klimplanten:
- 2X Akebia
- Aristolochia macropylla (even aankijken hoor, ik heb bovenburen en moet hem dus flink in toom houden. Gratis stekje gekregen, in een diepe pot gezet waar de bodem uit geknipt is en daarmee ingegraven tegen het woekeren. Als hij toch snel uit de klauwen loopt, haal ik hem weer weg)
- Klimmende Oost-Indische kers
- Japanse wijnbes (gratis stekje gekregen, weet dat hij beter in de volle grond kan maar heb hem toch in een pot staan. Nog niet over uit wat ik ermee doe, als iemand hem toevallig graag wil ruilen tegen iets anders dan hoor ik het wel. Mensen schijnen er soms naar op zoek te zijn)

Volgend jaar wil ik nog wat muren bedekken met Passiflora, Clematis en hopelijk een hele mooie klimplant die ik nog moet ontdekken :)

Bij het uitzoeken van planten heb ik altijd gekeken naar de behoefte van de plant en aan de hand daarvan een zo goed mogelijk plek proberen uit te kiezen. Nu is mijn tuin erg open en staat er dus veel wind, een ontwerp waarbij de Musa en Ensete bij de muur staan zou in dat opzicht beter zijn. Alleen krijgen ze dan nooit zon voor 14:00-15:00 in de middag, pas rond 16:00 staat de zon volledig op de zijgevel. De Sikkimensis Red Tiger staat volgens mij nog het beste, die overhangende haag zal tijdig weg gesnoeid worden als het nodig is. Er zitten nu een hoop vogels in genesteld. Qua verzorging heb ik van alles een globaal idee, alleen zal ik bv. voor het uitgraven van de Maurelli's zeker nog even een keer opzoeken hoe je die na het drogen het beste weg zet. Verder zullen er een hoop dingen zijn waarvan ik van de ervaring van anderen hier zal kunnen leren.

Volgend jaar wil ik wat leuke exoten gaan zoeken die leuk zijn om mee te ruilen, Manihot Grahamii bijvoorbeeld (al las ik al wel dat het geen makkelijk plant is om vanaf zaad te kweken..)

Een aantal overzichts foto's:
https://photos.app.goo.gl/CWpT8xWGZFVKPUhs7

Er staat heel charmant een stoel schaduw te verschaffen aan een Koningskaars die ik er net ingezet had, niet op letten hoor :P Ik zal nog even een korte video maken met de progressie per week (op een paar weken na), vond het wel leuk om dat met foto's te documenteren. Die post ik hier dan nog.
Tminus89
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 mei 2023 10:59
1 bedankjes

Re: Hallo allemaal

Berichtdoor Tminus89 op 05 jul 2023 19:16

Tminus89
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 mei 2023 10:59
1 bedankjes

Re: Hallo allemaal

Berichtdoor knalkop op 06 jul 2023 00:41

Veel success :D meteen een leuke collectie om mee te beginnen.
knalkop
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 24 jul 2015 10:08
Woonplaats: Herkenbosch
8 bedankjes


Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten

cron