ervaring met casa mexicana.nl?

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: ervaring met casa mexicana.nl?

Berichtdoor draco op 24 maart 2015 22:08

Het aanbod van de afgebeelde Yucca rostrata zou prima zijn als de plant eerst een jaartje in de kas de gelegenheid had gekregen om een kluit te vormen. Maar ja dan betekent extra kosten en uitgestelde verdiensten. Ergo deze importeur wil blijkbaar snel een slag slaan. Een kleine pot zorgt er wel voor dat je eerder een compacte kluit hebt. Voor een Yucca lijkt me dat geen bezwaar. Mijn rostrata heeft 15 jaar in een bescheiden kuip gestaan en werd pas na de bloei uitgeplant. Ik zou deze kopstek nog een jaar in de kuip houden. Je houdt er dan betere controle over.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 24 maart 2015 22:41

Ik krijg geen contact meer met dhr. Klijn, maar ik weet het niet, de een zegt dat de wortels wel aangroeien de ander zegt kansloos.

Feitelijk wil ik zo'n rostrata wel opkweken voor dat geld maar ik had al een plek met goede moed dat ik hem daar kon neerzetten, dat was mispoes.
Eigenlijk moet ie eruit in pot aarde en zand en dan met kluit weer terug op die plek.

Alles is nu slecht, het is nu nat en koud de nachten zijn en blijven erg fris, mijn gazon groeit nauwelijks, daar kan je de etmaalgemiddelde aan aflezen groei van gras.

Tja wat is wijsheid?

Denk lekker de warmte in zetten in potje en hoppa dan komen de wortels wel hoor.

Aan die pot te zien zeg jij ja dat is ook wel zo, maar als het een pot vol wortels was geweest was ik al tevreden maar helaas.

Oranje potten zeggen niets want die kan je ook groter kopen in formaat, maar veel snel trachycarpussen worden ook zo verkocht met een magere kluit, staan vaak in die oranje potten.

Dhr. Klijn is gewoon iemand die snel geld wil verdienen en ondanks zijn kennis je dus een advies geeft waarvan hij dus moet weten dat ie niet gaat slagen, maar ik heb geen woord gehoord dat ie nu niet de tuin in kan uit zijn mond, dus tja... als ik dan hier lees wie hij is dan kan je 2 kanten op of hij zwijgt over de kans van niet slagen of hij denkt wel zelf dat het gaat lukken, maar wat ie verkoopt dat weet ie zelf heus wel.
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 maart 2015 01:47

Een passage uit Agaves Yuccas..."Stem cuttings are best taken during the growing season. They may be set in sand or a sand-pumice mix until they root which can take up to three month depending on the species and conditions. The propagation medium should be kept moist, but care must be taken to not keep it so wet that the stem rots." Er wordt ook aangeraden om een deel van de (onderste) bladeren te verwijderen. "Although this technique works well for the species that are from coastal and more humid environments, it is much less successful for species from drier environments." ('to root or rot that's the dilemma')
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 25 maart 2015 04:27

Ik kan dus alle bladeren verwijderen om energiesloop tegen te gaan, hou je dus het groeipunt alleen over, des te meer gaat er naar de wortels.
In vermengd zandgrond staat ie al, is bekend voor yucca's.....

Dat lees ik uit deze tekst, wel interessant...

gr. Edward
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 25 maart 2015 15:07

ik zou niet in de plant gaan knippen maar droog oppotten als je deze wenst te behouden.

zou best kunnen gaan wortelen maar bare root blijft een risico... heb er zelf ook genoeg verloren, zijn rare en lastige planten die yucca's ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 maart 2015 18:55

edwardkarin schreef:Ik kan dus alle bladeren verwijderen om energiesloop tegen te gaan, hou je dus het groeipunt alleen over, des te meer gaat er naar de wortels.
In vermengd zandgrond staat ie al, is bekend voor yucca's.....

Dat lees ik uit deze tekst, wel interessant...

gr. Edward

Dat staat er niet, dat je alle bladeren moet verwijderen. Het gaat erom een balans te vinden zodat de stek kan blijven assimileren (bladgroen + licht levert suikers/koolhydraten = bouwstenen + energie). Teveel blad vergroot de kans op vochtverlies door verdamping. Deze kopstek is zo te zien al flink opgesnoeid, dus ik zou de bladeren die er nu nog aanzitten met rust laten. Het is tenslotte een xerofyt en het vochtverlies door verdamping via de bladeren zal wel los lopen zeker in een koel en vochtig klimaat als het onze.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 25 maart 2015 22:53

Nee dat weet ik ik doe ook niets met de bladeren, de verdamping bij een yucca is minimaal hoor hier wat je zegt in een woestijn wel, maar hier is de lucht zo vochtig.

Ik doe ff niets...
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 25 maart 2015 23:18

Er wordt ook aangeraden om een deel van de (onderste) bladeren te verwijderen. "Although this technique works well for the species that are from coastal and more humid environments, it is much less successful for species from drier environments." ('to root or rot that's the dilemma')
Waar komen ze ook al weer vandaan?
gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 maart 2015 01:12

Ruudcactus schreef:Er wordt ook aangeraden om een deel van de (onderste) bladeren te verwijderen. "Although this technique works well for the species that are from coastal and more humid environments, it is much less successful for species from drier environments." ('to root or rot that's the dilemma')
Waar komen ze ook al weer vandaan?
gr
Ruud

Voor de duidelijkheid, de opmerking tussen haken is geen onderdeel van het citaat uit voornoemd handboek (Irish) maar mijn toevoeging. ;)
Yucca rostrata komt voor in het Noorden van Mexico en in het Westen van Texas en is wanneer eenmaal gevestigd zeer droogtebestendig. Behoeft dan 's zomers alleen water in de meest hete droge streken.
Laatst bijgewerkt door draco op 26 maart 2015 01:22, in totaal 1 keer bewerkt.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 26 maart 2015 01:22

Alles is mij duidelijk en al het goed bedoelde advies en medeleven, dat meen ik oprecht.

Maar nu dit, is het wellicht iets om er beendermeel of iets soortgelijks bij te doen met de grond te vermengen waardoor de wortelgroei zich kan versnellen?

gr. Edward
edwardkarin

2 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca