yucca gloriosa gekocht

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: yucca gloriosa gekocht

Berichtdoor palmguy op 19 feb 2013 21:33

Hallo,

Mijn eerste plant dit jaar wordt vrijwel zeker een Yucca Thompsoniana, heb de plant reeds gereserveerd, mijn voorkeur gaat uit naar de minder vochtbestendige stamvormende woestijnyucca' s zoals oa

Yucca Thompsoniana
Yucca Rigida
Yucca Elata
Yucca Rostrata
Yucca Linearifolia
Yucca Schidigera
Yucca Schotti
Yucca Treculeana
Yucca Faxioniana

enzoverder, een nadeel is dat mijn wederheft het maar niets vind
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: yucca gloriosa gekocht

Berichtdoor Ruudcactus op 19 feb 2013 21:42

Wanneer je van plan bent om grotere (lees duurdere) Yucca's aan te schaffen, is thompsoniana een goede keus. Elata en schidigera zou ik verre van blijven.
Een sterke goedgroeiende soort die uiteindelijk ook een stammetje maakt is glauca.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: yucca gloriosa gekocht

Berichtdoor draco op 19 feb 2013 22:00

De thompsoniana is ongetwijfeld een ijzersterke soort al vermoed ik dat de rostrata er nauwelijks voor onder doet. Beiden heb ik inmiddels uitgeplant, de thompsoniana die als kuipplant in de eerste van de 4 koude winters zo goed als verzopen was, herstelt zich goed ondanks 't gat dat in de stam achterbleef na inrotting van het restant van de bloeiwijze en een vervolg winter met -20°C zonder bescherming. De rostrata overleefde met gemak -19 °C als kuipplant en doorstaat in de volle grond de huidige winter met groot gemak.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: yucca gloriosa gekocht

Berichtdoor ramon van weezep op 19 feb 2013 22:16

ook ik merk geen verschil en een thompsoniana en een rostrata qua winterhardheid, zowel kleine als grotere exemplaren.

zelfs aanplanten vlak voor de winter is bij mij al vaak goed gegaan, sommige yucca's hadden alleen een wortelvoet en geen wortels.
Laatst bijgewerkt door ramon van weezep op 19 feb 2013 23:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: yucca gloriosa gekocht

Berichtdoor Ruudcactus op 19 feb 2013 23:10

Ik zeg niet dat er verschil in zit, ik zeg dat de eerste keus van Guy (een thompsoniana) een goede is. Overigens lijkt er bij mij in de tuin wel verschil in te zitten. Ik heb 3 rostrata's gehad waarvan m'n oudste nu een jaar of 8 staat van de andere 2 is er 1 in de kliko beland, de andere heb ik uiteindelijk afgezaagd waarbij 3 uitlopers zeer goed groeien en mooie nieuwe koppen hebben gevormd zonder stam nog Ik heb (had) 9 thompsoniana's waarvan er 2 naar langere of kortere tijd de geest hebben gegeven (1 na de eerste winter en de andere na 7 winters) Kan toeval zijn, ik weet het niet.
Ik heb ook geen slechte ervaringen met Yucca's zonder wortels in de winter (februari) aanplanten. Heb je in ieder geval niet het risico van wortelrot :lol:
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: yucca gloriosa gekocht

Berichtdoor Ivan op 20 feb 2013 00:10

mijn voorkeur gaat ook uit naar de boomyucca's hoe groter hoe mooier en dan kom je (uitgaande van de geschiktere kandidaten voor dit klimaat) al snel bij de rostrata uit ;)
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (97.9 KiB) 4140 keer bekeken
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: yucca gloriosa gekocht

Berichtdoor Dalmatee op 20 feb 2013 21:23

Mooooi Ivan! Jouw yucca? Wanneer is deze foto gemaakt?

Rostrata en gloriosa var. doen het bij mij prima.

Groetjes
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Re: yucca gloriosa gekocht

Berichtdoor trachypalm op 20 feb 2013 21:33

oke leuk
bekijk ook eens mijn tuin viewtopic.php?f=49&t=10593 Groetjes,
Hendrik
Avatar gebruiker
trachypalm
 
Berichten: 455
Geregistreerd: 04 feb 2013 20:17
Woonplaats: Friesland
8 bedankjes

Re: yucca gloriosa gekocht

Berichtdoor Ivan op 20 feb 2013 22:57

Dalmatee schreef:Mooooi Ivan! Jouw yucca? Wanneer is deze foto gemaakt?

Rostrata en gloriosa var. doen het bij mij prima.

Groetjes


ja mijn yucca, foto gemaakt bij aanplant anderhalf jaar geleden inmiddels twee volle koppen en een stukje gegroeid alweer ;)
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: yucca gloriosa gekocht

Berichtdoor Dalmatee op 01 apr 2013 10:45

Even een vraagje over de gloriosa, ik heb al een aantal jaren een variegata hiervan in de tuin maar klopt het dat de variegata geen uitlopers aanmaakt en zo dus altijd een enkele stam behoudt?

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten