Scheef gegroeide Yucca (???) afzagen en weer planten

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Scheef gegroeide Yucca (???) afzagen en weer planten

Berichtdoor KarinS_O op 06 maart 2013 22:54

Hallo,

Ik heb een Yucca, ik weet niet welke, waarschijnlijk een gloriosa of een filamentosa.
Ik heb die een aantal jaren geleden gekregen van mijn ouders, 2 jaar geleden heb ik bloemen er in gekregen en toen is de plant verder scheef gegroeid, ik heb op een gegeven moment een paaltje eronder gezet om hem te steunen, was een beetje bang dat ie ging omvallen.

Omdat onze voor- en achtertuin omgebouwd gaan worden, gaat de yucca verhuizen van achter naar voor (we hebben een 2jarige en ik vind de stekels een beetje gevaarlijk, die zitten nu op haar ooghoogte, en voor speelt ze niet zo vaak)

Kan ik de yucca afzagen boven het scheve gedeelte en dan weer opnieuw planten en de rest van de stronk dan weggooien? zoja, wanneer kan ik dat het beste doen?
Ik heb nog twee (kleinere) yucca's, maar ik wil deze yucca bewaren omdat hij nu 2 koppen heeft na de vorige keer dat 'ie bloeide.
Bijlagen
2013-03-05 16.02.59 (300x400).jpg
De Yucca voor ik hem (en de rest van de tuin) had gesnoeid
2013-03-05 16.02.59 (300x400).jpg (102.93 KiB) 5926 keer bekeken
2013-03-05 16.27.57 (300x400).jpg
De Yucca nadat ik hem had gesnoied, je ziet nu de 2 koppen goed
2013-03-05 16.27.57 (300x400).jpg (121.47 KiB) 5926 keer bekeken
2013-03-05 16.02.28 (300x400).jpg
Een van de kleinere Yucca's, de allerkleinste staat achter in een pot
2013-03-05 16.02.28 (300x400).jpg (94.95 KiB) 5926 keer bekeken
KarinS_O
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 maart 2013 22:41
0 bedankjes

Re: Scheef gegroeide Yucca (???) afzagen en weer planten

Berichtdoor KarinS_O op 06 maart 2013 23:23

Oja, en de stompjes van de bladeren van onder de eerste bloem zijn er vanavond vanaf gevallen toen ik 2 scheuten weg wilde steken voor een vriendin. kan dit kwaad? of maakt dit juist dat ik het moet afzagen...?? zoals je kunt zien, ik ben geen kenner...
KarinS_O
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 maart 2013 22:41
0 bedankjes

Re: Scheef gegroeide Yucca (???) afzagen en weer planten

Berichtdoor Ivan op 07 maart 2013 00:18

kun je m niet gewoon recht in de grond zetten en de huidige wortels zodoende behouden?

afzagen kan wel maar blijft een risico, ze zeggen dat je ze niet kapot krijgt maar mij is dat wel gelukt zodoende, de stronk kun je naast weggooien ook behouden en zal weer opnieuw uitlopen.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Scheef gegroeide Yucca (???) afzagen en weer planten

Berichtdoor KarinS_O op 07 maart 2013 14:53

Ivan schreef:kun je m niet gewoon recht in de grond zetten en de huidige wortels zodoende behouden?

afzagen kan wel maar blijft een risico, ze zeggen dat je ze niet kapot krijgt maar mij is dat wel gelukt zodoende, de stronk kun je naast weggooien ook behouden en zal weer opnieuw uitlopen.



Ik kan het altijd proberen (het rechtzetten van de stam, ik hoop dat gaat lukken, en dat de plant niet gaat omvallen, kan ik de stronk ook dieper in de grond plaatse, zodat hij steviger gaat staan? of gaat de stam dan rotten? de onderste 40 cm is nu "kaal" omdat de aanzet van de onderste balderen er gisteren afgevallen is.
KarinS_O
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 maart 2013 22:41
0 bedankjes

Re: Scheef gegroeide Yucca (???) afzagen en weer planten

Berichtdoor ick op 07 maart 2013 15:13

Hoi Karin,

Volgens mij heb je een Yucca gloriosa, zijn de bladeren heel hard en puntig?

Dat 'kale' van de stammaakt niet uit hoor, het afvallen is een natuurlijk proces: de plant heeft de bladresten niet meer nodig, dus vallen ze er vanzelf af.
Ik haal de ze bij mijn Yucca gloriosa er altijd zelf af, omdat ik een kale stam mooier vind. Gaat al jaren goed.
Ik zou je plant niet dieper plaatsen dan die nu staat, lijkt me niet bevorderend voor een gezonde plant. Als je het niet mooi vindt dat je Yucca scheef groeit, zou je 'm inderdaad -heel voorzichtig, met zo weinig mogelijk wortelbeschadiging- kunnen herplanten zodat -ie recht komt te staan.

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Scheef gegroeide Yucca (???) afzagen en weer planten

Berichtdoor KarinS_O op 07 maart 2013 19:44

ick schreef:Hoi Karin,

Volgens mij heb je een Yucca gloriosa, zijn de bladeren heel hard en puntig?

Dat 'kale' van de stammaakt niet uit hoor, het afvallen is een natuurlijk proces: de plant heeft de bladresten niet meer nodig, dus vallen ze er vanzelf af.
Ik haal de ze bij mijn Yucca gloriosa er altijd zelf af, omdat ik een kale stam mooier vind. Gaat al jaren goed.
Ik zou je plant niet dieper plaatsen dan die nu staat, lijkt me niet bevorderend voor een gezonde plant. Als je het niet mooi vindt dat je Yucca scheef groeit, zou je 'm inderdaad -heel voorzichtig, met zo weinig mogelijk wortelbeschadiging- kunnen herplanten zodat -ie recht komt te staan.

groet, rick


Ik dacht zelf ook al dat het een Gloriosa was, maar iemand anders dacht (via de foto's) dat het een filamentosa zou moeten zijn... Als we inderdaadd gaan beginnen met de tuin (ik verwcht en hoop zaterdag) dan zal ik hem wat dieper uitgraven, dan kan ik de wortelsschuin plaatsen en dan staat de yucca ongeveer recht. Als hij staat, zal ik een nieuwe foto plaatsen.

Ik heb nog heel veel scheuten, is er plaats waar ik die kan aanbieden, ik vind het zonde om ze weg te gooien, maar het wordt me zelf iets te druk in de tuin...

In ieder geval al heel erg bedankt allemaal!!!
KarinS_O
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 maart 2013 22:41
0 bedankjes

Re: Scheef gegroeide Yucca (???) afzagen en weer planten

Berichtdoor GeL op 07 maart 2013 21:30

Zeer charmant zo, ik zou hem gewoon zo laten staan!

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Scheef gegroeide Yucca (???) afzagen en weer planten

Berichtdoor ick op 11 maart 2013 13:18

Een filamentosa zal het niet zijn, die maken geen -echte- stam. Soms wel na een aantal jaar een soort van slappe stengel maar daar blijft de plant niet van staan. Bovendien heeft de Yucca filamentosa een soort krullende draden aan het blad, dat zie ik niet op je foto's.
Het zou wel een Yucca recurvifolia kunnen zijn. Dan is het blad een stuk slapper en minder puntig dan bij de Y. gloriosa. Deze Yucca is wel stamvormend. Volgens mij maakt de verzorging niet zoveel uit.

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten