watergift agave americana

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

watergift agave americana

Berichtdoor kareltje op 28 apr 2013 20:28

Hey mensen een vraag wat betreft mn agave america,s deze staan nu 3 weken buiten en hebben nog geen watergift gehad behalve regenval, vannaf wanneer,zou ik ze weer wat water en voeding kunnen gaan geven? Ik hoop op wat advies.
Greetzz
Xander
Laatst bijgewerkt door kareltje op 28 apr 2013 21:24, in totaal 1 keer bewerkt.
kareltje
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 25 mei 2012 17:20
0 bedankjes

Re: watergif agave americana

Berichtdoor Dalmatee op 28 apr 2013 21:24

Ik heb die van mij in de volle grond vandaag voor de tweede keer, sinds november vorig jaar, water gegeven.

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Re: watergift agave americana

Berichtdoor s.janssen op 28 apr 2013 23:35

Niet ;)

Enkel jonge agave geef ik zo nu en dan keer een plens als ik er aan denk. Alle agave soorten (uitzondering Agave attentuata) die ik heb staan moeten het doen van de Nederlandse buien. Agaves zijn juist aangepast aan dit soort omstandigheden, extreme droogte en moet zeggen dat ze niet mogen klagen met de regen die hier jaarlijks valt.

Ga je agave verwennen met regelmatig een slok en voeding dan krijg je slappe planten die snel groeien. Doe je dit niet (zoals mij) krijg je veel mooiere compacte agave die sterker zijn. Ook met de grond hou ik hier rekening mee. Via een mede liefhebber kreeg ik de tip om oude grond te gebruiken waar weinig voeding in zit. Goeie reden om gebruikte grond niet weg te gooien. Uitzondering is Agave attentuata die het wel goed doet met een regelmatige watergift en wat voeding.

Agave kunnen veel meer hebben dan je denkt. :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: watergift agave americana

Berichtdoor ick op 29 apr 2013 11:03

De agave's -die hier in pot staan- geef ik af en toe toch wel een plens water, anders drogen ze uit. Maar ik doe dat pas als de grond echt droog aanvoelt. Met alleen het regenwater dat tussen de bladeren door in de pot moet vallen, hebben ze niet genoeg.
Zo doen ze het al jaren heel goed en blijven o.a. de A. americanas 's winters (wel kurkdroog) onder een afdak buiten en dan verdragen ze nog best wat vorst.

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: watergift agave americana

Berichtdoor kareltje op 29 apr 2013 13:48

Bedankt. Voor het advies, ik zal ze als het erg lang droog is, dan toch af en toe eens wat water geven. Maar 1 malig wat voeding erbij kan toch geen kwaad?
Greetzz..
kareltje
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 25 mei 2012 17:20
0 bedankjes

Re: watergift agave americana

Berichtdoor Ruudcactus op 29 apr 2013 15:27

Die grote A americana hebben een niet heel arme grond nodig en lustten best wel eens een beetje voeding en water, pas water geven wanneer de grond goed uitgedroogt is. Houdt wel rekening met de hoeveelheid regen die ze pakken.
Kleinere soorten kunnen een wat armere grond hebben.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: watergift agave americana

Berichtdoor Dalmatee op 29 apr 2013 19:29

Niet dat ik aan jouw kennis wil twijfelen Ruud maar als ik de (grote) Americana's, in het wild, in Kroatie zie dan vraag ik me af waar sommige hun voeding halen. Kurk droog en op een kale rots valt naar mijn mening niets te halen of wel?

Afbeelding

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Re: watergift agave americana

Berichtdoor Ruudcactus op 29 apr 2013 21:59

Zon, warmte, regen in de winter bij aangename temps, en een beetje klei en leem tussen de rotsen doen wonderen. Die wortels vinden hun weg wel. Je moet zeker niet overdrijven, maar met regelmaat verpotten in verse redelijk voedzame grond en een beetje water doen die grote planten goed. Ik zie Chameorops humilus in dezelfde grond staan in het wild en die worden toch ook gekweekt onder wat andere omstandigheden.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: watergift agave americana

Berichtdoor s.janssen op 29 apr 2013 22:43

Er zijn ook mensen genoeg die jaren hun palmen geen nieuwe grond geven en nauwelijks bemesten. Die zweren er ook bij dat hun planten het uitstekend doen.
Vorig jaar heb ik agave gekocht die al 8 jaar in de zelfde pot staan. Moet zeggen dat een Agave van leeftijd volgens mij wel een stuk groter is.

Dat zal nog een klus gaan worden!

Het is denk ik ook een beetje kwestie van kijken, is het al weken warm/zonnig weer hebben ze natuurlijk wel een goede slok nodig per week. Maar koude natte regen doe je ze geen plezier met nog een extra slok water.
Zelfde met Opuntia's die ik 2 jaar geleden soms echt kurkdroog hield in een terracotta pot. Nu weet ik wel beter en staan ze in grote kuipen en houd het vocht beter vast. Resultaat veel grotere opuntia.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: watergift agave americana

Berichtdoor Dalmatee op 30 apr 2013 07:07

Bedankt voor de info Ruud, je hebt een punt.

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten