Agave

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Agave

Berichtdoor Remy op 30 mei 2013 15:58

Vandaag een beetje een impuls"aankoop" gedaan :fluiten: . "Agave, gratis af te halen" stond er op marktplaats. Ik had nog een kuip over dus dat was mooi. Daar aangekomen bleek dat die Agave behoorlijk huge was en eigenlijk net wel, net niet in mijn auto paste. Het was onvermijdelijk dat er 2 bladeren zouden beschadigen maar hij staat nu op z'n plaats aan de voorkant van het huis! En ik ben natuurlijk erg tevreden met dit monster, ook al past hij niet in het kuipje dat ik voor ogen had ;) !

Afbeelding

Ik ben vrij onbekend met agaves maar na wat googlen ben ik er achter gekomen dat het hoogst waarschijnlijk een agave americana is. Deze schijnt niet echt goed tegen vorst te kunnen, maar is het mogelijk om hem in een schuur te overwinteren waar het hooguit een paar graden kan vriezen?
En kan deze soort in Nedrland gaan bloeien?

Verder moet ik deze Agave nodig gaan verplanten, de kluit is zo stevig dat de huidige pot gescheurd is.Iemand nog tips hoe ik dat kan doen zonder de plant nog meer te beschadigen?
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Agave

Berichtdoor ick op 30 mei 2013 19:31

Het is idd. een Agave americana en je hebt ene flink exemplaar gratis afgehaald!
Deze Agave kan best wat vorst verdragen, maar dan moet -ie wel kurkdroog staan. Dus als je 'm droog de schuur in krijgt, heb je een goede kans dat -ie het redt in de winter! Ik overwinter mijn Agave americana inmiddels een paar jaar buiten in een tent, waar het soms een graagdje of 2 kan vriezen. Dat gaat erg goed, ze komen schadevrij de winters door.
Bloeien kan in NL, maar verwacht dat voorlopig maar niet. De kans is al niet erg groot, het is voor zover ik weet eerder een unicum dan iets gebruikelijks, maar ik heb het wel eens gezien in een Nederlandse tuin (de eigenaren haalden dan wel meteen het plaatselijke suffertje).

Veel plezier ervan!
groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Agave

Berichtdoor s.janssen op 30 mei 2013 21:37

Ieder zijn agave kan bloeien alleen voordat deze Agave gaan bloeien ben je wel 25-35 jaar verder. De eerste Agave die in Nederland kwamen was zo rond de 30-40 jaar geleden en dat is ongeveer de leeftijd dat ze in bloei komen. Daarna sterft de moederplant af en nemen uitlopers het over.

Agave americana kan vorst verdragen, ook heb ik ze wel is een nachtje -2 laten kennen onder de minder omstandigheden. Zolang dit niet aanhoud en je agave naar binnen haalt zal dit prima gaan. Mijn ervaring is als je ze nat binnen haalt dat ze snel achteruit gaan.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Agave

Berichtdoor Dalmatee op 31 mei 2013 09:07

Die van mij krijgt wel meer dan -2 om de oren en doet het al jaren prima, uiteraard zoals hierboven al gezegd werd kurkdroog proberen te houden.

Veel plezier.

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Re: Agave

Berichtdoor palmgek op 31 mei 2013 10:25

Hier ook een grote Agave americana in volle grond vanaf 2009. Tijdens de wintermaanden in een hok samen met wat andere planten, dus kurkdroog. Al een aantal keer minimaal -4 gezien zonder iets van schade.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Agave

Berichtdoor Remy op 01 jun 2013 09:26

Bedankt voor de reacties allemaal! Inmiddels is de agave verpot. Wat een hels karwei was dat! Ik zit echt serieus na te denken om een soort takelconstructie te gaan maken waardoor ik die kuipplanten gemakkelijker in en uit de pot kan krijgen. De agave stond in de potgrond, dit heb ik vervangen door een mengsel van tuingrond, kiezels en brekerszand zodat het wat beter doorlaatbaar is. Verder heb ik alle nieuwe uitlopers uit de kluit verwijderd zodat alle energie naar de moederplant gaat. Ik hoop dat hij snel gaat groeien zodat de plant weer wat meer symmetrisch wordt.
Ik ga er vanuit dat overwinteren in de schuur geen probleem moet zijn. Het kan er een paar graden vriezen maar ik kan desnoods wat bijverwarmen.
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten