Yucca rostrata gaat bloeien

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor Rico op 17 jun 2013 20:01

Ah oke. Bedankt voor de antwoorden heren :thumb_up:
Dan hoe ik me dus ook geen zorgen te maken :D
Gr, Rico
Avatar gebruiker
Rico
 
Berichten: 1980
Geregistreerd: 01 jul 2012 13:04
Woonplaats: Melick
163 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor pevano op 19 jun 2013 19:57

De bloemstengel staat iedere dag een andere kant op, die gaat draaiend omhoog.
Afbeelding
Maar wat gebeurt hier? Een paar dagen geleden een klein rood vlekje en nu een rode punt.
Afbeelding
Ik denk dat de bloei het blad leeg trekt....
Afbeelding

Moet ik bijmesten?? Is het wat anders??

Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor pevano op 23 jun 2013 10:59

De laatste foto van de bloemstengel, want hij is er nu af.
Nu lekker werken aan een nieuwe kop.

Afbeelding
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor Ivan op 23 jun 2013 13:40

pevano schreef:
Moet ik bijmesten?? Is het wat anders??

Peet


ik zou er in de volle grond niets aan doen en gok dat het blad nu met en na de bloei versneld afsterft
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor draco op 23 jun 2013 14:31

Ivan schreef:
pevano schreef:
Moet ik bijmesten?? Is het wat anders??

Peet


ik zou er in de volle grond niets aan doen en gok dat het blad nu met en na de bloei versneld afsterft


Mijn ervaring is dat het blad niet versneld afsterft. Drie jaar na de bloei van mijn rostrata met inmiddels een nieuwe kruin, is het oude blad nog steeds functioneel aanwezig, zij het nu geleidelijk aftakelend.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor Orlandi16 op 23 jun 2013 15:42

Een nieuwe kruin pas na drie jaar?

Ik vraag dit omdat mijn grootste rostrata (> 1 meter) eigenljk net had gebloeid voor aankoop. (December 2012).
Ondertussen zit ie sinds Maart in vollge grond maar geen enkel nieuw blad en dus kop te bespeuren. De basis van de stengel droogt/rot stilaan op. Wanneer komt er dan groei?
Dank bij voorbaat voor uw antwoord,
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor Ruudcactus op 23 jun 2013 17:09

Misschien dit jaar, misschien volgend? nog later?Had ie een beetje wortels? Indien het meeste eraf gebroken is of indien ie nog niks had kan het wel een poos duren. Nooit een Yucca kopen die net heeft gebloeid. (die zouden ze je eigenlijk niet eens moeten verkopen, maar goed handel is handel denkt de handelaar) tenzij er al een nieuwe groeipunt in zit. Indien er dit jaar nog niks zit zou ik hem kurkdroog houden komende herfst/winter
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor Ivan op 23 jun 2013 17:14

draco schreef:
Ivan schreef:
pevano schreef:
Moet ik bijmesten?? Is het wat anders??

Peet


ik zou er in de volle grond niets aan doen en gok dat het blad nu met en na de bloei versneld afsterft


Mijn ervaring is dat het blad niet versneld afsterft. Drie jaar na de bloei van mijn rostrata met inmiddels een nieuwe kruin, is het oude blad nog steeds functioneel aanwezig, zij het nu geleidelijk aftakelend.


wat is jou verklaring dan? bovenstaand mijn ervaring zodoende ;)
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor Ruudcactus op 23 jun 2013 17:36

Ik heb verschillende ervaringen: of er wordt normaal een nieuwe kop gevormd en het oude blad sterft normale snelheid af (al is de kop dan wel 1 a 2 jaar een beetje rommelig) of er wordt niet dezelfde zomer een kop gevormd, er komt rot in de kop en binnen een winter is alles stro, of er wordt een paar jaar geen kop gevormd waar bij het oude blad normale snelheid afsterft en er na 3 jaar nog niks inzit en je ten einde raad omdat er niks groens meer aanzit de boel maar afzaagt (wat waarschijnlijk niet nodig is maar ja zo'n kale stam is ook niet alles) waarna de plant snelgroeiende uitlopers uit de wortel aanmaakt of er wordt het jaar erop gewoon een nieuw groeipunt aangemaakt waarbij het oude blad normale snelheid afsterft. (phoe wat een zin) Bij een gewone gezonde goed gewortelde plant zal gelukkig meestal hetzelfde jaar een groeipunt aangemaakt worden, indien het nieuwe groeipunt aan het eind van de zomer nog klein is zou ik in ieder geval de kop goed droog houden. Rare dingen die Yucca's! :?:
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Yucca rostrata gaat bloeien

Berichtdoor pevano op 23 jun 2013 18:26

Dat leegtrekken van het blad kan ik wel verklaren. Ik heb in al die tijd nog nooit wat aan bemesting gedaan voor die Rostrata. Ik zag ook nooit signalen dat hij het nodig had. Hij groeide als een speer. Waarschijnlijk had hij altijd net genoeg. Nu met die bloei en de vorming van een nieuwe kop komt hij tekort, vandaar ineens van die rare bladeren. Ik heb nu 1 keer bij gemest met een gieter met daarin cactus mest opgelost. Kan geen probleem worden omdat het nu zoveel geregend heeft dat dat al weer uitgespoeld is. Ik kijk het gewoon aan.

Groet
Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten