Yucca Filamentosa vormt bloem

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca Filamentosa vormt bloem

Berichtdoor Palmtuin op 13 jun 2013 08:36

Ik zag deze middag dat mijn (nog zeer jonge) Yucca Filamentosa een bloem aan het vormen is. Dus ik, volledig in de wolken, naar dit forum.

Om dan te lezen dat ik ze beter wegknip?

Maar ... ik ben wel nieuwsgierig naar de bloem.

Wat zijn de gevolgen als ik de plant gewoon zijn gang laat gaan? Sterft de plant nadien af?
Palmtuin
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 11 jun 2010 09:05
2 bedankjes

Re: Yucca Filamentosa vormt bloem

Berichtdoor draco op 14 jun 2013 00:20

De plant sterft niet af, maar moet omdat de bloeiwijze apicaal is (topbloei), een nieuwe groeitop vormen. Bij laagblijvende soorten ontspruit deze meestal opzij van de uitgebloeide plant. Vaak ontwikkelen zich meerdere zijscheuten. Dit kan enige tijd vergen. De bloeiwijze in een vroeg stadium verwijderen bevordert naar verluid het herstel van de plant. Hier bloeide vorig jaar een jonge Yucca flaccida 'Golden Sword'. Alhoewel het oude blad nog intact is, is nog geen nieuwgroei te bespeuren. Het koude voorjaar zal daar een rol bij spelen. Zo vertoont ook Yucca filamentosa "Bright Edge' nog weinig groeiactiviteit.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Yucca Filamentosa vormt bloem

Berichtdoor Ruudcactus op 14 jun 2013 05:35

filamentosa komt wel goed lekker laten zitten.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Yucca Filamentosa vormt bloem

Berichtdoor ick op 14 jun 2013 20:30

Bij mijn filamentosa sterft het toch al slappe stammetje na bloei altijd volledig af, maar loopt de plant nog in het zelfde seizoen weer vanuit grondscheuten uit. Dat zijn er dan altijd meer dan er eerst stonden.
Voor zover ik weet heeft afknippen weinig zin; aangezien het een topbloeiende plant is (zoals draco al aangaf) is de plant toch al uitgegroeid.Geniet maar van de toch best spectaculaire bloei! En voor je het weet, heb je minstens 5 van die Yucca's staan...

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Yucca Filamentosa vormt bloem

Berichtdoor Palmtuin op 16 jun 2013 15:03

Super! Bedankt ik zal een foto posten als de bloem open gaat!
Palmtuin
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 11 jun 2010 09:05
2 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron