Scheur in Yucca-stam

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Scheur in Yucca-stam

Berichtdoor smits_pw@quicknet.nl op 19 jul 2013 11:52

We hebben een paar flinke Yucca's in de tuin. Een zelfs met een stamhoogte van 110 cm met meerdere kruinen. Het lijkt ons, dat deze al een behoorlijke leeftijd hebben. Heeft vorig jaar nog uitbundig gebloeid. Na de laatste winter zat er een behoorlijke scheur in de stam. Met het idee, dat dit wel het laatste jaar van de Yucca kon zijn, hebben we het even aangezien. Maar de Yucca lijkt taaier dan gedacht. Nu onze vraag.
Wij willen deze Yucca graag behouden! Moeten we er iets aan doen, zodat de stam zich kan herstellen? Een soort "biologisch verband" aanleggen, of juist niets ondernemen? Indien iemand ook iets over de leeftijd kan vertellen, dan horen wij dit ook graag?
W & P
Yucca.jpg
Yucca.jpg (102.29 KiB) 3832 keer bekeken
smits_pw@quicknet.nl
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 jul 2013 11:08
0 bedankjes

Re: Scheur in Yucca-stam

Berichtdoor junglegarden op 19 jul 2013 12:30

Als de plek droog is en schoon zou je er snoeibalsum op kunnen smeren om het af te dichten en verder een paaltje bij zetten, ik heb ook 2 van deze yucca's en de stammen zijn vrij zwak, zo zwak dat ze over de grond kruipen, zo'n scheur likt me dan ook goed bij dit beeld passen.

gr. Jaap
Avatar gebruiker
junglegarden
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 17 sep 2012 17:18
Woonplaats: Gemeente Katwijk
11 bedankjes

Re: Scheur in Yucca-stam

Berichtdoor smits_pw@quicknet.nl op 12 sep 2013 14:22

Jaap,
bedankt voor je reactie.
De tijd ontbrak om eerder te reageren.

Intussen is de scheur groter geworden! Op de nog hele stam komen enkele nieuwe scheuten. Ook net boven de splitsing van de stammen.
Kan de gehavende stam ook van de plant worden weggenomen zonder schade voor de rest van de plant?
De nieuwe scheut net boven de huidige splitsing van de stammen kan dan mogelijk de ruimte van de amputatie innemen.
Bij het eventueel wegnemen van de gehavende stam, welke voorzorgsmaatregelen moeten er dan genomen worden?
Wie kan mij vertellen wat beter is; Of proberen de stam te herstellen, of de gehavende stam wegnemen en hoe dan?
Vr.gr. Peter.
smits_pw@quicknet.nl
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 jul 2013 11:08
0 bedankjes

Re: Scheur in Yucca-stam

Berichtdoor Ivan op 12 sep 2013 18:35

gewoon afzagen ;)
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Scheur in Yucca-stam

Berichtdoor Itrme op 12 sep 2013 18:50

Ik zou hem boven de scheur afzagen en de wond afdekken met wond afdekmiddel. Misschien niet altijd nodig maar met dit weer, al die regen en kou zou ik toch het zekere voor het onzekere nemen.

De afgezaagde tak zou je waarschijnlijk weer op kunnen potten zodat hij gaat wortelen.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten