Yucca elata

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca elata

Berichtdoor Sub T op 05 sep 2013 21:35

Deze kleine Yucca elata heb ik gekocht in september 2006 en aangeplant voorjaar 2007.
De eerste winter is hij weggerot, maar er zijn 2 nieuwe scheuten ontstaan.
Deze scheuten hebben tot nu toe elke winter glansrijk overleefd zonder bescherming.
Hij groeit wel heeeeel traag. Ik denk dat hij in iets té arme, droge, gele zandgrond staat.
Nog mensen die deze in volle grond hebben?

Afbeelding
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Yucca elata

Berichtdoor palmguy op 06 sep 2013 12:16

Hallo,


Interessante topic, heb wat elata' s gezaaid dit jaar en zijn redelijk ontkiemd. ( 60 pct )
In vergelijking met bv Rostrata' s meen ik te weten dat elata' s minder goed tegen vocht maar even goed tegen droge koude kunnen.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Yucca elata

Berichtdoor Ruudcactus op 06 sep 2013 18:38

Ik denk dat ie eerst een goed wortelgestel aan het maken is, pas wanneer de penwortel groter is gaat het harder, ik heb er 1 van 3 jaar oud in een 4l hoge rozenpot en de penwortel is al helemaal de pot uitgegroeid. Ik denk dat je nog een beetje geduld moet hebben. De grond zal vast niet te arm zijn als de planten erachter wel goed groeien. In het wild staan ze op sommige plekken ook in puur zand.
Kijk hier maar eens:
https://www.google.nl/search?hl=nl&site ... soam-5Z2P4
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Yucca elata

Berichtdoor Sub T op 08 sep 2013 16:51

Kan zeker kloppen Ruud, ik moet zeggen dat hij inderdaad steeds een klein beetje beter groeit. Sinds dit jaar is het een mooi plantje aan het worden, terwijl hij de vorige jaren amper opviel.

Jammer genoeg moet hij misschien weg daar, het yuccaperk ligt daar wat misplaatst en ik zou het "rimboe-stijl" -perk met slaapkamergeluk willen doortrekken zodat het een mooi geheel is.
Een dilemma waar ik al een hele tijd lig over te denken. :? verplaatsen betekent namelijk geen zonnige muur meer in de rug en dat is volgens mij altijd doorslaggevend geweest.
Misschien laat ik hem staan en probeer het slaapkamergeluk op een of andere manier wat weg te houden.

grtz
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Yucca elata

Berichtdoor Sub T op 11 sep 2013 23:52

Niemand de elata in de grond? Ik heb hier iets uniek!! :D
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Yucca elata

Berichtdoor Ruudcactus op 12 sep 2013 16:15

Niet meer, ik had een grote import maar die kon niet helemaal aarden. Kleintjes zal beter gaan.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Yucca elata

Berichtdoor keesvl op 13 sep 2013 23:15

Ik heb twee Elata's in de kas staan, een grote van ca 1,5 m. Dat gaar vanzelfsprekend goed met de groei.

Groet

Kees
keesvl
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: Yucca elata

Berichtdoor palmguy op 09 maart 2014 19:48

Hallo,


Ik vraag me af hoe het nu met de Elata' s in volle grond gesteld is ? Beschermd tegen vocht deze winter ?

Ik overweeg om volgend jaar één van mijn Elata zaailingen op een gunstige plaats in volle grond te zetten.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Yucca elata

Berichtdoor palmguy op 09 maart 2014 19:49

Hallo,


Ik vraag me af hoe het nu met de Elata' s in volle grond gesteld is ? Beschermd tegen vocht deze winter ?

Ik overweeg om volgend jaar één van mijn Elata zaailingen op een gunstige plaats in volle grond te zetten.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Yucca elata

Berichtdoor Sub T op 14 maart 2014 00:51

Mijn elata is nog nooit beschermd geweest, heeft wel altijd een beetje bladschade.
Die bladschade begint meestal pas heel laat maar hij staat er momenteel zoals bijna alle planten dit jaar zeer fris bij! :)

groetjes
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten