grote yucca faxoniana verplanten

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

grote yucca faxoniana verplanten

Berichtdoor ramon van weezep op 19 jan 2014 16:48

Ik heb bij mijn ouders in de tuin nog een grote yucca faxoniana staan en deze moet naar mijn eigen huis.
hoe kan ik dit het beste aanpakken? ik hoorde een keer dat dit soort zeer slecht tegen wortel beschadiging kan of klopt deze bewering niet?

gezien het formaat en het besparen van zoveel mogelijk wortels zal ik hem na het losspitten uit de tuin moeten takelen, kan de stam het gewicht houden of zal hij breken/scheuren? ik verwacht een kluit van 100L /150L te krijgen
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: grote yucca faxoniana verplanten

Berichtdoor s.janssen op 19 jan 2014 23:13

Ik zeg foto!!!!!!!! :)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: grote yucca faxoniana verplanten

Berichtdoor draco op 20 jan 2014 02:19

Het hangt er ook vanaf hoe dik de stam is, hoeveel krachten deze kan (ver)dragen. In het wild bereikt Yucca faxoniana (syn. carnerosana) een stamdikte van 30-50 cm bij een hoogte tot zo 'n 6 m. Als deze dan ook nog een vertakte kroon heeft, heeft de stam een flink gewicht te torsen. Of dat ook geldt voor de trekkracht is nog maar de vraag? In het oorspronggebied worden de stammen gebruikt voor palissades. Opengespleten stammen dienen tevens als veevoedsel. Ik leid hieruit af dat de kern van de stam uit een merg bestaat.
Het lijkt me veiliger om bij het verplanten de kluit samen met de stam te ondersteunen bijvoorbeeld met een zak (of een net) zoals die voor zand of puinafval worden gebruikt.
Dit klinkt eenvoudiger dan het uitvoerbaar is. Je zou kunnen proberen om hijsbanden met behulp van dik gebogen staaldraad onder de losgemaakte kluit door te trekken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: grote yucca faxoniana verplanten

Berichtdoor alloo op 20 jan 2014 13:02

Met een driepikkel, en een takel van 1,5 à 3 ton mogen dat geen problemen zijn
15f9m8dE-1390215349-41bfc3856bcdb1e684eabc0df347af48[1].jpg
15f9m8dE-1390215349-41bfc3856bcdb1e684eabc0df347af48[1].jpg (103.97 KiB) 7041 keer bekeken
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: grote yucca faxoniana verplanten

Berichtdoor Ruudcactus op 21 jan 2014 18:38

Die kluit zal minder wegen verwacht ik.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: grote yucca faxoniana verplanten

Berichtdoor ramon van weezep op 21 jan 2014 20:09

de stam is 30cm dik maar zoals vaak bij een yucca zit er veel beweging in de stam als je er tegen aan duwt vandaar dat ik het nog niet goed aandurf om hem via de stam te takelen. misschien is het idee om de kluit te liften wel een beter idee.

nu hoop ik dat iemand mij nog kan vertellen of wortelbeschadiging ook echt slecht is voor dit soort.

ik heb hem 5 jaar geleden geplant en toen zat hij in een kuip van 130L ik verwacht dat veel wortels nog in de vorm van die oude kuip lopen zodat er niet te veel grond afvalt.
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: grote yucca faxoniana verplanten

Berichtdoor palmguy op 21 jan 2014 22:18

Hallo,

ramon van weezep schreef:nu hoop ik dat iemand mij nog kan vertellen of wortelbeschadiging ook echt slecht is voor dit soort.


Ik heb hier het boek "Agave, Yuccas en related plants" van Mary en Gary Irish en heb even alles van de Faxoniana nagekeken. Ik heb geen info gevonden ivm verplanten en wortelgevoeligheid.

Van Yucca Elata is gekend dat ie erg gevoelig is voor verplanten en wortelbeschadigingen, weer andere - oa Linearifolia - staan gekend om veel gemakkelijker te zijn wat verplanten betreft.

Het zou tof zijn mocht iemand hier info over hebben.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten