Yucca Carnerosana

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca Carnerosana

Berichtdoor bjoveer op 08 maart 2014 09:23

Hoi allemaal

Sta op punt van een Yucca Carnerosana aan te schaffen, stamhoogte 1.30 en dan de kruin dus best al aardig opgeschoten. Mijn bedoeling is om deze in de pure lavagruis/steen te steken.
Iemand nog tips met deze Yucca? Mijn Rostrata staat hier ondertussen ook onbeschermd al 12j in lavagruis en doet het uitstekend.
Iemand ervaring met deze Carnerosana qua winterhardheid?

Alle tips zijn welkom

fijn en zonnig weekend en geniet van jullie tuin

groetjes

Björn
bjoveer
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 22 apr 2012 08:29
Woonplaats: Melsele
5 bedankjes

Re: Yucca Carnerosana

Berichtdoor Ruudcactus op 08 maart 2014 13:32

Ja, 2 stuks in de plantenhemel na een paar jaar in tegenstelling tot rostrata en thompsoniana.
Ze zijn volgens mij niet zo koubestendig als andere soorten.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Yucca Carnerosana

Berichtdoor draco op 08 maart 2014 14:54

Ik heb ook mijn twijfels hierover alhoewel in de boeken -18°C als minimum voor Yucca faxoniana (syn) wordt vermeld. Sommige oude exemplaren in Pueblo Colorado hebben enige tijd -28 °C doorstaan. De omstandigheden zijn dan extreem droog en totaal onvergelijkbaar met ons natte klimaat.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Yucca Carnerosana

Berichtdoor Ruudcactus op 08 maart 2014 15:19

Nee dat zijn 2 verwante soorten, faxoniana komt wat noordelijker voor en zou wat harder moeten zijn.
http://www.yuccaagavaceae.com
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Yucca Carnerosana

Berichtdoor draco op 08 maart 2014 21:36

Mijn informatie is afkomstig Uit Agaves, Yuccas and related plants van het echtpaar Irish, maar dat zijn geen taxonomen zoals botanicus Fritz Hochstätter. Wellicht is deze taxonomische uitsplitsing van carnerosana en faxoniana van recenter datum? Voor de winterhardheid maakt 't waarschijnlijk niet uit?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Yucca Carnerosana

Berichtdoor Hitch op 09 maart 2014 09:41

Heb er ook ééntje buiten geprobeerd met vergelijkbaar formaat. Is en blijft mijn favoriete Yuccasoort maar is helemaal niet geschikt voor uitplant in ons klimaat met betrekking tot de winters. ik denk dat de koude hem niet zo snel kapotkrijgt maar wel de vochtigheid waar hij blijkbaar toch wel gevoelig voor is.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Yucca Carnerosana

Berichtdoor bjoveer op 09 maart 2014 09:54

Allen

Bedankt voor de vele reacties ... klopt wat jullie aanhalen volgens mij, het is niet de koude die het hem soms doet bij exoten maar bij Yucca's is het bij vele de vochtigheid.
Daarom wou ik deze Yucca in de pure lavagruis steken zodat de wortels gedraineerd zitten en er zich niet echt constante vochtigheid kan plaats hebben.
bjoveer
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 22 apr 2012 08:29
Woonplaats: Melsele
5 bedankjes

Re: Yucca Carnerosana

Berichtdoor Hitch op 09 maart 2014 10:05

Hij vormt een enorm wortelgestel op zeer korte tijd. Hij heeft hier maar 1 zomer en winter gestaan en het heeft me bloed zweet en tranen gekost om zijn kluit te verwijderen. Die was buitengewoon groot geworden. Het is vooral de kop die vochtgevoelig is en dan met wat vorst erbij is die zo rot.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Yucca Carnerosana

Berichtdoor Ruudcactus op 09 maart 2014 10:25

misschien als je erin slaagt om dmv een afdak de plant en de wortels tijdig droog te houden voor de winter.
gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Yucca Carnerosana

Berichtdoor palmguy op 09 maart 2014 22:55

Hallo bjoveer,


Omdat Melsele niet zo ver van mijn woonst en dus klimatologisch identiek is, omdat ik erg geinteresseerd ben om te experimenteren met stamvormende yucca' s zou ik zeggen, doen en hou ons op de hoogte. Anderzijds vind ik dat we realistisch moeten blijven, zowat alle stamvormende yucca' s zijn planten van de halfwoestijn, die vaak een kurkdroge winter kennen. Droog wil dan zeggen geen neerslag alsook een lage relatieve luchtvochtigheid. Die lage relatieve luchtvochtigheid is niet zomaar even te simuleren.
Ik tracht altijd na te gaan in welke mate een Yucca genus toch wat tegen ons (te) vochtig klimaat kan en dan komen Rostrata, Linearifolia en Thompsoniana naar voren, misschien is ook de Torreyi een mogelijkheid. Elata en Faxoniana zijn al wat speculatiever. Rigida en Carnerosana wellicht toch niet geschikt. Ik heb nu ook een 40 tal kiemlingen van Yucca Brevifolia Jaegeriana ( variant Joshua tree ) die zou zeker tot -20 gaan, maar ook omwille van het vocht ongeschikt voor volle grond. Er zijn dan natuurlijk ook de Wipplei' s, Schidigera' s, Schotti's, enzo verder. Ons klimaat is spijtig genoeg wat te anglikaans voor sommige Yucca' s.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten