Yucca Rostrata's in voortuinen

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Yucca Rostrata's in voortuinen

Berichtdoor Mate op 19 feb 2015 08:39

Axel bedankt dat zijn ze idd. :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: Yucca Rostrata's in voortuinen

Berichtdoor draco op 19 feb 2015 11:54

Dat zijn zeker fraaie exemplaren Axel. Mijn rostrata begint nu ook een bolvormige kruin te ontwikkelen, nadat de bloei van enkele jaren geleden het uiterlijk had verslonsd. Helaas staat deze in de achtertuin ;) De bladeren van de exemplaren in Haarlem lijken me ook stugger als bij mijn plant die relatief zachtaardig overkomt.
Bijlagen
Yucca's.jpg
Yucca's.jpg (240.73 KiB) 4963 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Yucca Rostrata's in voortuinen

Berichtdoor Mate op 19 feb 2015 12:51

Draco, jouw rostrata ziet er ook groener uit dan de rostratas die ik ken en de ene die ik zelf heb. Afbeelding
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: Yucca Rostrata's in voortuinen

Berichtdoor draco op 19 feb 2015 14:10

Er zal wel de nodige variatie in bladkleur zijn, de een meer zilverkleurig als de andere zoals ook bij Yucca linearifolia. Bovendien staan mijn Yucca's onbeschermd en is de waslaag verweerd door de winterregens. De Yucca linearifolia rechts op de foto is de zilverblauwe variant. Ik heb deze ook in kuip onder een afdak staan waardoor de kleur beter standhoudt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Yucca Rostrata's in voortuinen

Berichtdoor Mate op 19 feb 2015 17:05

Das waar thanx voor de info. Mooie exemplaren by the way :thumb_up:

Groetjes Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: Yucca Rostrata's in voortuinen

Berichtdoor Jozef op 19 feb 2015 17:15

Kanppe planten Draco en Matko. :thumb_up:
Draco het rokje van jouw Yucca is mooi, maar ook de gesnoeide versie van Matko is prachtig.

@Matko, ga je een topic over je tuin maken? Deze foto maakt me al erg nieuwsgierig.
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Yucca Rostrata's in voortuinen

Berichtdoor Mate op 19 feb 2015 20:31

Hoi Jozef, het probleem met mijn tuintje (deel) is, dat ik het ooit met relatief kleine exoten heb opgezet en nooit had bedacht dat de meeste het zouden redden. Daar waar mijn tuintje toen vredig, overzichtelijk en geordend was... Is het nu een jungle geworden waar je bepaalde soorten al niet meer kan fotograferen omdat er simpelweg wel een andere exoot voor zit. Ik ben jaloers op ruim opgezette tuinen met het en der een exoot die je mooi op de foto kan nemen :D

Groetjes Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: Yucca Rostrata's in voortuinen

Berichtdoor Jozef op 20 feb 2015 13:51

Hoi Matko, ik heb waarschijnlijk wel hetzelfde probleem, nu is het nog overzichtelijk maar over een paar jaar...en dan heb ik nog Butia en Phoenix canariensis alsmede Washingtonia robusta in een grote pot, bovendien staat Gardenpalms nog op de agenda..mijn enige hoop is dat een aantal Trachycarpussen flink de hoogte in gaan.dan heb ik weer meer ruimte en dan kan ik schaduwminnende planten gaan zetten..overigens is een jungle tuin natuurlijk ook fotogeniek..dit is gewoon het nadeel van een kleinere tuin en een groot plantenhart. ;)
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Yucca Rostrata's in voortuinen

Berichtdoor ick op 20 feb 2015 14:50

Minder goed beschermen in de winter helpt ook om het plantenbestand overzichtelijk te houden! :D
Ben toch wel benieuwd hoor naar nieuwe foto's van je tuin!

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Yucca Rostrata's in voortuinen

Berichtdoor Mate op 21 feb 2015 11:13

Ja ik bescherm ook stukken minder, het past met buigen en wurgen nog onder het dak en verwarmen doe ik pas bij -8. Met deze kwakkelwinters is dat dus niet nodig, vocht zal de boosdoener kunnen worden, vooral bij de yuccas en agave. Ik zal binnenkort eens een foto plaatsen van 7 jaar terug en nu.

Groetjes Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten