Yucca Torreyi

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca Torreyi

Berichtdoor palmguy op 08 jun 2014 12:02

Hallo allen,


Een plant waar hier en elders bijzonder weinig over gesproken wordt is de Yucca Torreyi, dus ik dacht laat ons daar maar eens verandering in brengen. Ik vind deze jongen vrij mooi, winterhardheid en vochtbestendigheid ligt minstens in de buurt van zijn populaire streekgenoot Yucca Rostrata. ( grens tussen de USA staten Texas, New Mexico en het Noorden van Mexico ( Chihuahua )
Zaailingen van dit genus lijken ook wat sneller te groeien. Het is een recente aanwinst en één van mijn favorieten in mijn tuin. Enkele plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Yucca Torreyi

Berichtdoor Ruudcactus op 08 jun 2014 12:08

Die zou zelfs meer vorst moeten kunnen hebben, deze planten groeien een stuk noordelijker dan Y rostrata en ook wel wat hoger dan rostrata
Deze foto heb ik genomen in Oliver Lee state Park bij Alamogordo in NM, maar ik heb ze ook nog wel noordelijker gezien.
Gr
Ruud
Afbeelding
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Yucca Torreyi

Berichtdoor palmguy op 08 jun 2014 12:51

Hallo Ruud,


Dank u voor de reactie, het exemplaar dat ik heb heeft volledig onbeschermd verschillende jaren op een plaats gestaan waar het zeker -17 geweest is ( Feb 2012 ). Nu ben ik wel zinnens om deze plant dezelfde vochtbescherming in de winter te geven als mijn andere Yucca' s.

Ze worden zelden aangeboden in de handel, zou dit dan komen omdat ze niet mooi worden gevonden ? Ze zien er in de vrije natuur inderdaad wat slordig uit maar met wat snoeiwerk vind ik ze best aardig.

Ik wil zeker niet pleiten om grote exemplaren uit hun natuurlijke biotoop weg te plukken, zeker niet als het zeldzamere planten betreft, anderzijds ze lijken eerder wat beter te kiemen en te groeien als Rostrata' s en Thompsoniana' s.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Yucca Torreyi

Berichtdoor Ruudcactus op 08 jun 2014 14:52

Ik denk dat dat er wel mee te maken heeft, de kop is niet symetrisch als een rostrata, misschien komen ze in Mexico ook wel minder voor waardoor ze hier niet of moeilijker komen
De meeste rostrata's en thompso's komen uit Mexico omdat het importeren uit de vs lastiger is. Je ziet hier bijv ook vrijwel geen brevifolia import. (Deze soort groeit vnl in de vs)
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Yucca Torreyi

Berichtdoor s.janssen op 27 jul 2014 16:23

Nog even terug te gaan op dit interessante topic. Ik vond nog een zaailing van dit soort tussen mijn yucca, deze heb ik geplant tussen de opuntia's in de voortuin.

Ik vind de slordigheid van de Y.torreyi wel wat hebben eigenlijk, net als dat ik een rostrata ongetrimd veel mooier vind dan een getrimde. Dan is het mooie er juist af en dat is zonde. Smaken verschillen!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Yucca Torreyi

Berichtdoor draco op 28 jul 2014 01:05

Ruudcactus schreef:Die zou zelfs meer vorst moeten kunnen hebben, deze planten groeien een stuk noordelijker dan Y rostrata en ook wel wat hoger dan rostrata
Deze foto heb ik genomen in Oliver Lee state Park bij Alamogordo in NM, maar ik heb ze ook nog wel noordelijker gezien.
Gr
Ruud
Afbeelding


Het verspreidingsgebied van deze Yucca strekt zich wellicht iets Noordelijker uit als dat van de rostrata dat ook kleiner is, maar de kernen ervan overlappen. In mijn handboeken zie ik voor de Torreyi een grenswaarde van -15 °C vermeld. Voor de geïnteresseerden in Yucca 's kan ik het uitstekende boek van Thomas Boeuf aanbevelen, Yucca & Co, Winterharte Wüstengarten in Mitteleuropa anlegen und pflegen. Het is ondermeer te koop bij bol.com en amazon.de (ref. 5 sterren) voor € 25.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Yucca Torreyi

Berichtdoor palmguy op 28 jul 2014 20:31

Hallo,

Hier enkele plaatjes van een Torreyi zaailing.
Gezaaid einde apil 2013, gekiemd begin mei 2013, kiemtemperatuur 23 °C, zaaimedium cocopeat.
De zaailing staat nu - in vergelijking met mijn andere yucca zaailingen - in een erg ruime container gevuld met een mengsel van 50 pct lavagruis, 30 pct cocopeat, 15 pct lokale zandgrond, 5 pct perliet.
De gelijkenis tussen de zaailingen van Faxoniana, Treculeana, Carnerosana en Torreyi is opvallend, je moet ze labelen om ze uit elkaar houden. Deze jongens hebben meteen wat bredere bladeren en zijn minder fragiel dan bv zaailingen van het genus Thompsoniana of Rostrata.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Yucca Torreyi

Berichtdoor palmguy op 02 aug 2015 21:59

Hallo,

De Y. Torreyi' s groeien verder.

Enkele foto' s van dezelfde zaailing in pot maken de vrij voorspoedige groei duidelijk. De stam van het exemplaar in volle grond - weliswaar moeilijker te zien - is ook toegenomen.

Exemplaar in volle grond is drainerend geplant en is vrijwel volkomen droog overwinterd, ( okt - ma ) zoals alle yucca' s in volle grond hier krijgt deze plant nooit water.

Exemplaar in pot heeft afgelopen winter 2 nachten in het tuinhuis gestaan, heeft enkele malen -2 à -3 gehad, en stond uiteraard kurkdroog van oktober tot maart.

Dit genus is één van mijn favorieten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Yucca Torreyi

Berichtdoor johny op 28 apr 2023 11:14

@ palmguy hoe is het gesteld met de yucca torreyi , heb namelijk deze pas ook gekocht.
Bij opzoekingen gaat de winterhardheid van -7 C beschermen tot -15 C wat is jou ervaring beschermen of niet of zelfs verwarmen graag wat info als kan :thai:
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Yucca Torreyi

Berichtdoor marinus op 28 apr 2023 13:50

Deze heb ik vorige week gekocht -7 stond erbij. Ik bescherm de Yucc's nooit behalve de driekoppige
marinus
 
Berichten: 2448
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
78 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron