Onbekende Yucca in bloei

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Onbekende Yucca in bloei

Berichtdoor draco op 09 jun 2014 01:02

Ik weet niet welke soort dit is, de zilverblauwe bladeren zijn harder als van mijn rostrata. Dit terwijl de plant jaren in de kas heeft gestaan bij het tuincentrum waar ik deze vandaan heb. Het zal moeilijk zijn om vast te stellen welke soort het is. Misschien heeft iemand een idee? Ik heb nog een kleiner exemplaar dat er veel op lijkt maar waarvan de bladeren nog stugger zijn en makkelijk knakken als ze doorbuigen. Hierbij denk ik aan Yucca rigida. De hybride naam rigida-rostrata kom ik ook wel tegen.
Bijlagen
Yucca_bloei.jpg
Yucca_bloei.jpg (141.17 KiB) 4100 keer bekeken
Yucca_bloeiwijze.jpg
Yucca_bloeiwijze.jpg (191.05 KiB) 4099 keer bekeken
Yucca_rigida.jpg
Yucca_rigida.jpg (234.59 KiB) 4099 keer bekeken
Yucca_bloei.jpg
Yucca_bloei.jpg (221.07 KiB) 4043 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Onbekende Yucca in bloei

Berichtdoor boemel op 10 jun 2014 22:04

Misschien Yucca glauca?

groeten Luc B.
Avatar gebruiker
boemel
 
Berichten: 447
Geregistreerd: 18 feb 2011 21:36
Woonplaats: Helmond
47 bedankjes

Re: Onbekende Yucca in bloei

Berichtdoor ick op 11 jun 2014 15:58

Yucca glauca vormt toch geen stam? Ik heb er tenminste jaren 1 gehad en die kwam niet echt 'los van de grond'
Het is wel een erg mooi trouwens, jouw onbekende Yucca!

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Onbekende Yucca in bloei

Berichtdoor Ruudcactus op 11 jun 2014 16:11

Kunnen wel een stammetje maken, maar niet zo hoog en dit is zeker geen glauca.
thompsoniana x rostrata?

Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Onbekende Yucca in bloei

Berichtdoor draco op 11 jun 2014 21:11

In dat geval zou het verantwoord zijn om deze in de tuin te zetten. Scheelt weer aan ruimte in de kas. Mijn thompsoniana heeft een moeilijke periode doorstaan na een eerdere bloei. De steel van de bloeiwijze is gaan inrotten en ik heb geen duidelijke beeld van de stabiliteit van de aangetaste stam of hoe deze zich zal houden als de nieuwe kop zwaarder wordt?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Onbekende Yucca in bloei

Berichtdoor palmguy op 11 jun 2014 21:28

Hallo,


Niet dat ik de grote kenner ben maar ik ben ook geneigd om naar een hybride tussen Thompsoniana en Rostrata te gaan. Ik heb beide jongens in de volle grond. De stam lijkt erg op die van een rostrata, de kleur van het blad ook, de structuur, de lengte (vrij kort) en de vorm van het blad lijkt dan Thompsoniana, toegegeven veel meer dan wat gelul en giswerk is het niet, uitsluiten dat er wat Rigida in zit zou ik zeker niet durven, je mag hem alleszins bij mij komen afzetten.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Onbekende Yucca in bloei

Berichtdoor Ivan op 13 jun 2014 00:07

thompsoniana/rostrata klinkt aannemelijk, heb er ook soortgelijke tussen zitten in de verzameling die het uitstekend buiten doen
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten