yucca aloifolia vraagjes

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: yucca aloifolia vraagjes

Berichtdoor ramon van weezep op 10 aug 2014 11:45

Zoals hier boven genoemd, hoeft bloei niet te betekenen dat de plant het moeilijk heeft.
Het kan voorkomen dat een plant zijn laatste energie in de bloei steekt mocht hij onder slechte omstandig heden groeien.

Zoals draco zegt, de yucca filamentosa bloeit elk jaar rijk ongeacht zijn omstandigheden.

Als Mijn yucca ''stresbloei'' zou vormen had hij het wel eerder gedaan. als ik de oude bloemknoppen op de stam opzoek kan ik zien dat deze bloei er dit jaar of volgend jaar aan zat te komen.
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: yucca aloifolia vraagjes

Berichtdoor plasta op 12 aug 2014 11:15

Ik heb nu voor het derde jaar een meerstammig exemplaar in de volle grond staan.
Qua vorst kan ik je er ook niet zoveel van vertellen, want zoals je zelf al zegt was afgelopen winter geen winter. Heb er toen wel een bescherming omheen gebouwd maar de verwarming helemaal niet aan gehad.
Het jaar ervoor heeft hij lichte vorst gehad met de kachel aan. Hoeveel koude hij daadwerkelijk verdragen kan weet ik niet, maar vermoed dat de grenzen een stuk verder liggen dan tot nog toe uitgeprobeerd.
Qua groei en bloei is het bijna onkruid, ieder jaar uitbundige groei en bloei. Stammen gaan als kool de lucht in en groeit zelfs zo hard, dat de plant topzwaar wordt en daarom ondersteuning nodig heeft. Zo enorm is de kluit niet en biedt niet voldoende tegenwicht en de plant wil omvallen. Ook blijft hij nieuwe scheuten aanmaken.
In de zomer vindt hij regen echt niet erg, sterker, groeit er harder door.
De plant heeft maar 1 probleem, die levensgevaarlijke superscherpe bladpunten....hij verdient echt de bijnaam "Spaanse bajonet".
Hier staan enkele fotoś van mijn exemplaar toen die de grond in ging:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=4028&start=340#p81448

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: yucca aloifolia vraagjes

Berichtdoor Ruudcactus op 12 aug 2014 22:12

-15/-18 zonder bescherming, goed gedraineerd.Ten minste hier.
Wel iedere winter wat bladvlekken.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten